مراسم رونمایی از نشان و عنوان دومین کنگره ملی 10هزار و 400شهید مازندران برگزار شد/سخنان مسئولان و اصحاب رسانه درباره نحوه برگزاری کنگره
مراسم رونمایی از نشان و عنوان دومین کنگره ملی 10هزار و 400شهید مازندران برگزار شد/سخنان مسئولان و اصحاب رسانه درباره نحوه برگزاری کنگره

به گزارش ندای تجن – مراسم رونمایی از نشان و عنوان دومین کنگره ملی 10 هزار و 400 شهید مازندران با حضور مسئولان استانی و اصحاب رسانه در محل استانداری برگزار شد.   معاون هماهنگی سپاه کربلای مازندران بابیان اینکه در اربعین سال گذشته جلسه کمیته دومین کنگره ملی ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید مازندران […]

به گزارش ندای تجن – مراسم رونمایی از نشان و عنوان دومین کنگره ملی 10 هزار و 400 شهید مازندران با حضور مسئولان استانی و اصحاب رسانه در محل استانداری برگزار شد.

 

معاون هماهنگی سپاه کربلای مازندران بابیان اینکه در اربعین سال گذشته جلسه کمیته دومین کنگره ملی ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید مازندران آغاز شد، گفت: بعد از جلسه اول شورای‌عالی سیاست‌گذاری ما سیاست‌ها و اولویت‌ها را مشخص کردیم.

عسگر مجیدی افزود: در جلسه اول سیاست‌ها و اولویت‌هامشخص و تبیین شد که ۲۵۰ عنوان با کمیته‌های تعریف شده با نشست‌های مختلف که برگزار شد، مدون شد.

وی بیان کرد: نشان و لوگوی دومین کنگره 10 هزارو 400 شهید مازندران امروز باهدف جریان‌سازی رونمایی شد.

آیت‌الله لائیینی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره هستند

فرمانده سپاه کربلای مازندران نیز با بیان اینکه کمیته 20گانه با راهبری نماینده رهبری در استان و پشتیبانی استاندار مازندران مشخص شد، افزود: امروز برنامه کمیته‌ها در اختیار آنان قرار می‌گیرد

سردار سیاوش مسلمی با اشاره به اینکه قراراست تا هر ماه جلسه منظم با رؤسای کمیته و دبیران برگزار کنیم تا چالش‌ها و موانع سر راه برنامه را مشخص کنیم، ادامه داد: لازم است تا گزارش فعالیت کمیته‌ها به‌صورت منظم ارائه شود.

وی با بیان اینکه جوانان خوب و نخبه‌ای در کنگره جمع شدند و جلو می‌رویم قاطبه جوانان حضور خواهند داشت تا پایین‌ترین سطح مردم گسترش یابد، اضافه کرد: لازم است رؤسای کمیته‌ها در جلسات حضور داشته باشند.

سردار مسلمی خواستار حضور نمایندگان دستگاه اجرایی در جلسات شد و افزود: نمایندگان حتماً باید در جلسه شرکت کنند و از مدیران کل که حضور یافتند تقدیر می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه جلسات کنگره فرصت خوبی برای بیان مشکلات و ارائه راهکاراست، گفت: قرار شد ۲۲۰ عنوان کتاب را در اجلاسیه ثبت و تدوین کنیم که در حال حاضر بسیار عقب هستیم.

سردار عبدالله ملکی با اشاره به اینکه ما ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید داریم که به همین تعداد باید کتاب داشته باشیم، ادامه داد: تعداد ۶۲ عنوان کتاب را آماده داریم که  در حال تهیه ۳۸ عنوان کتاب هستیم و در مجموع ۱۰۰ عنوان کتاب آماده است.

ملکی با بیان اینکه واقعاً باید منابع مشخص باشد نمایندگان ما از نتایج فعالیت در اجلاسیه اول گلایه‌مند هستند، گفت: می‌خواهیم که حداقل ۵ کتاب را آقا امضا بزنند.

وی با اشاره به نیمه‌کاره ماندن 35 یادمان در استان، خواستار مطالبه‌گری اصحاب رسانه در این زمینه شد و ادامه داد: از فرمانداران و شهرداران تشکر می‌کنیم و خواستار همکاری آنان هستیم تا در اجلاسیه یادمان‌های استان کامل شود.

 ملکی با بیان اینکه در مدت 10 سال فعالیت در سمت مسئولیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بسیار تلاش کرد، گفت: لازم است بودجه برای ساخت پارک موزه اختصاص یابد؛ استاندار مازندران پای‌کار است مرکزفرهنگی خانه شهدا است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: بیش از  ۵۰ هزار یادواره در مرکز استان برگزار کردیم.

در ادامه برخی از اصحاب رسانه استان به بیان نظرات خود پرداختند.

مهرانگیز عباسی سرپرست خبرگزاری فارس در استان پیشنهاد برگزاری برنامه‌هایی در راستای فرهنگ‌سازی داد و گفت: کنگره شهدا باید بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان باشد.

وی خواستار تولید محتوای رسانه شد.

سمیه فقیه سرپرست خبرگزاری تسنیم مازندران نیز با بیان اینکه باتوجه‌به برپایی کنگره شهدا، کمتر به نسل جوان و نوجوان اشاره شده است، گفت:در طول این مدت سبک زندگی شهدا به‌صورت عملیاتی درنیامد و کمتر اتفاق افتاد و در اختیار عموم قرار نگرفت.

وی خواستار ابهام‌زدایی برای نسل جوان شد و افزود: لازم است تعداد خانواده‌های شهدا و پدر و مادرهایی که از نفوذ خود استفاده نکردند موردتوجه قرار گیرند.

محسن هدایتی مدیرمسئول سایت خزر نما بابیان اینکه تولید محتوا بهتر است درمورد افراد سنین مختلف و نگاه‌هایی که قشر خاکستری را به سمت شهدا و آرمان‌های آن‌ها حساس کند، انجام شود، گفت: ما فقط رسانه‌های رسمی را نباید در نظر بگیریم؛ بلکه تولید محتوا باید به سمت رسانه‌های مردمی نیزبرود.

هدایتی افزود: می‌توانیم جشنواره رسانه‌ای که مختص همین کنگره باشد برگزار کنند تا انگیزه بیشتری به وجود آید و آثار خبرنگاران برتر تقدیر شوند.

نبی‌الله علی نتاج یکی دیگر از اصحاب رسانه نیز با بیان اینکه سال‌ها در عرصه دفاع مقدس حضور داشتم، گفت:ماهیچی از نظام نمی‌خواهیم، ما مدافع نظام هستیم و از ارزش‌های نظام دفاع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم وضعیت کردستان را به کتاب تبدیل کنیم، افزود: از هیچ دستگاهی نمی‌خواهم کمک کند

رکنی یکی دیگر از اصحاب رسانه نیز پیشنهاد برگزاری کنگره در شهرستان‌ها را داد و گفت: نیاز است تا ما بعد از پایان کنگره تحلیل و بررسی کنیم که کجا بودیم و به کجا رسیدیم.

حسین احمدی یکی دیگر از اصحاب رسانه استان نیز با بیان مفیدبودن نشریه سبز سرخ در زمان
برگزاری کنگره نخست که به‌خوبی توانست مفاهیم دفاع مقدس را به جامعه برساند،
افزود: لازم است تا سبز سرخ در رسانه‌ها داشته باشیم
.

در ادامه سایر مسئولین به بیان سخنرانی پرداختند.

استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران دارای یکی از مؤثرترین و کامل‌ترین رسانه‌های کشور در جهت ترویج فرهنگ جهاد و شهادت است، گفت: این دومین کنگره ۱۰ هزار و ۴۴۰ شهید است که در مازندران قرار است برگزار شود

سید محمود حسینی‌پور با اشاره به اینکه کنگره شهیدان دیار علویان مانند لشکر همیشه پیروز مازندران خط‌شکن خواهد بود،
افزود: باتوجه‌به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادند و برنامه‌ها در قالب
۲۰ کارگروه تدوین می‌شود با مشارکت مردمی که یکی از مشخصه خود مردم است.

وی با بیان اینکه احیای یاد و خاطره شهدا حفظ ارزش‌ها است، ادامه داد: در هر روستا شهر و آبادی نان و یاد و خاطره شهدای مازندران به بهترین شکل توسط مردم بزرگ شمرده می‌شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه شهدا کسانی هستند که خدا برای آنان ارزش بالایی قائل است، افزود: آن‌هایی که شهید شدند اهل‌دل بودند، راه‌های سخت و صعب‌العبور بودند کسی به‌راحتی شهادت ندادند و شهادت نمایش اعتلای جامعه و بروز کمال انسانی است.

وی ادامه داد: در چارچوب توقعات و ممکنات جامعه ترسیم می‌شود که همه آرمان‌های بزرگ را در چارچوب طرح بزرگ کنگره شهدا به منصه ظهور گذاشت.

استاندار مازندران با بیان اینکه در چنین جامعه‌ای که موفق‌تر از همه کشورها قرار داریم و به برجستگی‌هایی رسیدیم که امروز عظمت ایران اسلامی به همه ثابت شده است، افزود: امروز در شرایطی هستیم که نیاز به احیای خط شهدا داریم اگر نارسایی دیده می‌شود برای این که از راه شهدا دور افتادیم ومحور اصلی حرکت ما نیست

حسینی‌پور بیان کرد: در دوره‌ای از مقاطع،انقلاب اسلامی در مسیرمان حاکم بود و خود شهدا حاکم بودند؛ اما امروز نیازمند زنده کردن راه شهدا هستیم و باید بگوییم در برخی مقاطع عقب افتادیم و متوقف شدیم.

وی خواستار فرهنگ‌سازی مسیر شهدا شد وادامه داد: عشق شهید عشق واقعی است، شهیدان چشمه فیض الهی هستند و همچنان در راه رسیدن به فیض الهی باید تلاش کنیم؛ ما نیازمند این هستیم که در جنگ ترکیبی دشمن از
شهدا عبرت بگیریم
.

استاندار مازندران با بیان اینکه شهیدان درمبارزه خود در دفاع از جبهه مقاومت توانستند عامل وحدت جهان اسلام و وحدت باشند،گفت: می بینید که بعد ار بیست و پنج سال تا ۴۰سال پیکر شهدا یه جامعه باز می گردد چه وحدتی ابجاد می کند

وی بزرگداشت مقام شهدا را به معنای نمایش عملی عدل و معاد اعلام کرد که لازم است از خانواده این عزیزان قدردانی به عمل آید.

حسینی‌پور با بیان اینکه شهدا انتظاری که از ما دارند ابن است که ما بعد از شهدا در مسائل مدیریتی قرار گرفتیم چه کردید،افزود: ما باید در برابر شهدا و هم در درگاه الهی جواب داشته باشیم.

وی با یادآوری سالروز گرامی داشت شهیدچمران، ادامه داد: این کنگره باید در ۳ محور
نیازهای امروز جامعه را پاسخ دهد،
در درجه اول در سطح مازندران تعریف کنیم تا
نوجوانان و جوانان به طور دقیق در جریان مسیر شهدای عزیز قرار دهیم و یاد و خاطره
شهدا که از سبک زندگی شهدا آگاهی یابند
.

وی افزود: محور بعدی در سطح ملی باید کنگره پیام داشته باشد؛ چون استانی هستیم که هم مقصد گردشگری و هم در مسیر گردشگری هستیم و سالانه ۴۰ میلیون نفر از این مسیر عبور می‌کنند کنگره شهدا باید برای این بخش جامعه پیام داشته باشد

استاندار مازندران ادامه داد: پیام بعدی بین‌المللی است در جبهه مقاومت شهدای ما نقش اصیل داشتند باید بتوانیم پیام شهدا را در جبهه مقاومت و آزادگان جهان داشته باشیم تا آن چه که به‌عنوان وظیفه نسل امروز هست را انجام دهیم.

وی افزود: مسئولیت اصلی اجرایی کنگره به دست خود مردم باید اداره شود، در تمام مساجد و محافل مازندران و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید صدای این کنگره بزرگ طنین‌انداز شود و همه ابتکارات و برنامه‌های خودرا بیاورند و ما هم به‌عنوان کوچک‌ترین مروم و خانواده‌های شهدا که در کنگره نقش
بزرگی دارند ما به‌عنوان کوچک‌ترین انجام‌وظیفه می‌کنیم

حسینی‌پور با اشاره به اینکه فرمانداران درشهرستان‌های مازندران در کنگره مسابقه بزرگ جهاد و شهادت ایجاد شود، گفت: ما شهدای بزرگی در مازندران داریم که نقش منحصربه‌فرد داشتند، لازم است برترین‌ها راشناسایی و برجسته کنیم

وی افزود: سردار مسلمی به‌عنوان دبیرکل کنگره کار را شروع کردند همه دستگاه‌های دولتی در خدمت ایشان هستند،مکاتباتی انجام شد به منزله این است که من ورود کردم

استاندار مازندران با بیان اینکه استان در بزرگداشت شهدا بیشترین نقش در کشور دارد، گفت: صداوسیما بیشتر برنامه‌ها را زنده برگزار می‌کند و فیلم‌های داستانی بسیاری درباره شهدا تهیه شده است.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه در تمام روستاهای استان کارهای بزرگی انجام شد؛ اما ما هم قبول داریم باید بیشتر توجه و استفاده کرد، افزود: کتاب‌هایی که در مازندران رتبه خوبی در مازندران به نسبت کشورداریم.

آیت‌الله محمدی لائینی نیز در ادامه بابیان اینکه زحمات بسیاری کشیده شد که برگزاری کنگره یک رعد تجلیل از شهید است؛ امایک بعد مهم‌تر تأثیرگذاری بر روی جامعه است، گفت: ما کنگره هم برگزار می‌کنیم بایدبا این نیت و منظور باشد که برگزاری کنگره روی جامعه فرهیخته مازندران تأثیرگذاری
داشته باشد قطعاً این بعد قضیه مهم‌تر است

نماینده رهبری در مازندران با اشاره به اینکه امروز ما با شیطنت های دشمنان در ابعادوناگون مواجه هستیم که یکی از شیطنت‌ها مبارزه با خانواده است، افزود: خانواده یک اصل است دشمنان ما امروز روی فروپاشی خانواده دارند برنامه ریزی و سرمایه داری می کنند.

وی با بیان اینکه جایگاه مادر و زن وخانواده را عوض می‌کنند و فرهنگ مادی خود را رسوخ و نفوذ می‌دهند، گفت:شهدای ما برآمده از خانواده ساده و پاک هستند، اگر خانواده شهدا با آن دغدغه تنها نبود چنین جانبازان و ایثارگران عزیزی از خانواده‌ها به وجود نمی‌آمدند

وی ادامه داد: دشمن امروز دارد تلاش می‌کندو لازم است تا برگزاری کنگره در این راستا بیشتر باشد که خانواده را احیا کند،خانواده خانه عفاف و حجاب و ناموس‌پرستی است، پدر و فرزندی و مادر و فرزندی را باید امروز احیا کنیم

آیت‌الله لائینی بیان کرد: بزرگداشت شهدا به احیای خانواده است، خانه‌ای که شهدا به آن تعلق داشتند مسجد است،شهدا اهل مسجد و نماز و عبادت بودند

وی با اشاره به اینکه رهبری روی دو اصل به‌عنوان مهم‌ترین نرم‌افزار جامعه تأکید دارند که خانه و مسجد است، افزود:شهدای ما به دوخانه خانواده و خانه عبادت وایمان و امید تعلق داشتند، محله‌های مسجد محوری باید شکل بگیرد و تقویت شود؛ اگرامروز ما خانه عبادت و امید را زنده کردیم؛ یعنی به اهداف شهدا رسیدیم اگر ۱۰۰ کنگره برگزار کنیم و در این زمینه‌ها تأثیرگذاری نداشته باشیم ناقص است

نماینده رهبری در استان بیان کرد:باید ازان زیرساخت ها که روحبه گرفتند عشق به عبادت، ابمان و ولادت و امید، امروز ما باید برای خوشحال کردن ارواح شهداو خانواده شهیدان به دو کانون خانواده و عبادت و ایمان و امید توجه کنیمهم باید کارهای انجام شده و خدمات انجامشده در راستای تجلیل از شهدا را ببینیم،راه‌رفته زیاد داریم و هم اینکه باید پروژه‌های نیمه‌تمام در راستای یادمان شهیدان و مراکز دیگر را تمام کار کنیم.در اغتشاشات شعارها به جایگاه ولایت وکانون ولایت داده شد

 

لازم به ذکر است از نشان و عنوان کنگره رونمایی شد و کنگره با عنوان مازندران دیار علویان نام گذاری شد و سرهنگ عباسپور نیز به‌عنوان مسئول حفظ آثار سپاه کربلا معرفی شد.

 این مراسم در روز 30خردادماه سال جاری برگزار شد.