پیشرفت جامعه با تغییر ارزیابی بانوان نسبت به مردان
پیشرفت جامعه با تغییر ارزیابی بانوان نسبت به مردان
در زمینه پیشرفت بانوان چیزهایی گفته می‌شود و شاید نگاه‌های خاصی شود اما این توجه‌ها انجام نمی‌شود و در حد حرف و نظریه باقی می‌ماند و چندان عملیاتی نشده است.

به گزارش ندای تجن- بانوان در تمامی ادوار تاریخ همراه با مردان در تمامی زمینه‌ها فعالیت داشتند اما باید توجه داشت که بانوان علاوه بر فعالیت در جامعه مسئولیت دومی در خانه نیز دارند. هر چند بانوان با تلاش و پشتکار خود علاوه بر مسئولیت در خانه، در جامعه نیز مسئولیت‌های خود را به درستی انجام می‌دهند و به درجات بالای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دست می‌یابند.

حضور بانوان در جامعه گرچه در دنیای امروز بیشتر‌ شده اما مسئولیت‌هایشان در جامعه هم تراز با مردان است در حالی که بانون مسئولیت دومی در منزل نیز دارند که باید در جامعه در زمینه ارزیابی بانوان و مردان به این نکته توجه خاص شود و آرامش بیشتری برای بانوان فراهم شود.

با توجه به مشکلات فراوان در جامعه اما بانوان موفق در ایران و جهان و خصوصا در استان مازندران کم نیستند که یکی از این افراد دکتر سودابه نوری عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه مازندران است که روزنامه حرف مازندران مصاحبه‌ای با این بانوی موفق انجام داده است.

بیوگرافی از خود ارائه دهید؟

سودابه نوری عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه مازندران هستم. متولد ۱۳۶۱ از شهرستان جویبار که مقاطع ابتدایی راهنمایی و دبیرستان را در شهر جویبار گذراندم و مقطع کارشناسی را با رشته فیزیک در دانشگاه مازندران ادامه تحصیل دادم و ارشد را نیز در گرایش فیزیک اتمی و دکتری با گرایش فوتونیک در دانشگاه شهید بهشتی گذراندم.

در سال ۸۳ ازدواج کردم و در حال حاضر فرزندی ندارم. پدرم شغل آزاد و مادرم خانه‌دار و همسرم اصالتا اهل شهرستان بابل است. از سال ۹۲ در دانشگاه مازندران مشغول به کار شدم و در حال حاضر حدود ده سال در این دانشگاه فعالیت دارم.

چرا رشته فیزیک را انتخاب کردید؟

از آنجایی که فیزیک دارای تنوع بسیاری است و موجب می‌شود تا با انواع رشته‌ها آشنا شویم و نیز با توجه به توانمندی‌هایی که در فیزیک وجود دارد که در رشته‌های دیگر کمتر است موجب شد تا گرایش و علاقه‌مندی‌ام به فیزیک بیشتر شود و این رشته را انتخاب کنم.

حتی می‌توان مشکلات حوزه‌های علمی مختلف را از طریق این رشته رفع کرد و نیز بخشی از رشته‌های متفاوت را از طریق این رشته با آن آشنا شد و در این‌ زمینه کار کرد.

در فیزیک با حوزه‌هایی از علم آشنا می‌شویم که رشته‌های فنی نمی‌توانند آنها را پوشش دهند و نیز حوزه‌های متنوع و جدیدی وجود دارد که در حال حاضر تحولاتی که در حوزه فناوری در حال رخ دادن است، بخشی از آنها مربوط به فیزیک و خصوصا فوتونیک است.

رشته فوتونیک چیست؟

فوتونیک یک میان رشته بین الکترونیک، فیزیک (در حوزه اوپتیک و نور استفاده می‌شود) و مخابرات تشکیل شده است۔

در واقع در الکترونیک از الکترون استفاده می‌شود و برای اینکه قطعات مختلف را طراحی کنیم اما در فوتونیک از فوتون یا نور برای اینکار استفاده می‌شود و چون سرعت نور بسیار بالاتر است بنابراین می‌توان با سرعت خیلی زیادی اطلاعات خود در کارکرد سیستم خود افزایش داد. تمام حوزه‌هایی که به نور، اوپتیک و لیزر مربوط می‌شود در بخش فوتونیک قرار می‌گیرد.

شرکت دانش بنیانتان در چه حوزه‌ای است؟

شرکت دانش بنیان فعالی را از‌ سال ۹۶ در زمینه فوتونیک و حس‌گرهای فیبر نوری راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر چند محصول از طریق این شرکت تولید شده است که این محصولات وارد بازار فروش شد. بیشتر محققان مربوط به فوتونیک در این شرکت بکارگیری می‌شوند.

با توجه به محصولاتی که در این شرکت تولید شده، مقالات متعدد از آن استخراج و ثبت اختراع نیز انجام شده است. فروش محصولاتمان نیز در سازمان‌های فعال و برتر انجام‌ می‌شود.

حوزه‌هایی که این شرکت دانش بنیان در آن در حال فعال است، بیشتر در زمینه فعالیت‌هایی است که برای نخستین بار راه‌اندازی شده‌اند. به طور مثال تولید رنگ خاص برای افزایش راندمان سلول‌های خورشیدی که آن را اختراع کردیم و نیز حس‌گرهای نوری نیز در زمینه پایش سلامت و مجموعه‌های امنیتی می‌توان از آنها بکار برد که این موارد نیز برای اولین بار در ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

عاملی که موجب شد تا شرکت دانش‌بنیان برای خود تاسیس کنید؟

دغدغه‌ای که برای خودم وجود داشت و فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که در حوزه پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکتری وجود دارد، به نظرم باید به سرانجام می‌رسید تا مشکلی از کشور ایران را رفع کند بنابراین این فعالیت‌ها باید ادامه داشته باشد و مقطوع نماند. در بسیاری موارد پایان‌نامه‌ها به صورت‌های مختلف فقط نوشته می‌شوند و در کتابخانه خاک می‌خورند در حالی که می‌توان آن را از طریق این شرکت‌های دانش‌بنیان به محصول تبدیل کرد. جذب جوان‌های توانمندی که در حوزه فوتونیک در حال فعالیت‌ هستند یکی از دغدغه‌های من بوده تا فضایی را فراهم کنم تا از این دانشجویان فعال بهره‌برداری کنیم.

چگونه تعادل میان خانواده و نیز محل کار در دانشگاه و شرکت دانش‌بنیان را برقرار می‌کنید؟

قطعا چالش‌هایی برای تمامی بانوان که قصد فعالیت‌هایی در حوزه‌های مختلف در سطح جامعه داشته باشد، وجود دارد. چراکه زنان چند شغله محسوب می‌شوند و در واقع علاوه بر شغل خانه‌داری با فعالیت در جامعه نیز می‌توانند زندگی خود را به روند درستی هدایت کنند و حتی با شغل مادرانه‌ای که دارند پس‌ از حضور در خانه باید وظیفه همسرانه خود را نیز انجام دهند که در این حالت بانوان با چالش‌های بیشتری مواجه هستند اما آنان با تلاش خودشان سعی می‌کنند تا در تمامی حوزه‌ها فعالیت‌های خود را به طور کامل انجام دهند. گرچه این روند پیش‌رو بسیار دشوار است اما در این راستا همراهی خانواده لازم بوده که در این زمینه همگامی همسرم و پدرم در این مسیر به من بسیار کمک کرد تا این سختی‌ها را پشت سر بگذارم.

چه عاملی موجب شد تا به این جایگاه برسید؟

از نظر شغلی عوامل مختلفی تاثیر داشته که در مرحله نخست توکل بر خدا و در ادامه همراهی خانواده و نیز پشتکار خودم بود که هدف را برای ادامه مسیرم تعریف کردم و تمامی تلاش خود را برای رسیدن به آن هدف بکار بردم.

در مسیر زندگی‌ و کاری خود خستگی نیز به سراغتان آمد و چطور این خستگی را پشت سر گذاشتید؟

در هر شغلی خستگی‌ وجود دارد و احساس می‌شود که ادامه کار غیرممکن است. گرچه این شرایط برای خودم نیز پیش می‌آمد و معمولا هنگامی که بسیار خستگی به سراغمان می‌آید این اتفاق رخ می‌دهد که می‌توان این خستگی‌ها را با فکر کردن به موفقیت‌های گذشته و نیز ایجاد آرامش در خود، وجودمان را بازیابی کنیم. من نیز در بسیاری از موارد با ایجاد آرامش در خود سعی کردم دوباره تلاش خود را با قدرت بیشتر شروع کنم.

شما فکر می‌کنید برای موفقیت تا اینجا کافیست یا هنوز موفقیت‌های دیگری مانده تا بدستش آورید؟

موفقیت هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و باید همچان به دنبالش باشیم و من نیز باید به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنم که هنوز به آنها نرسیدم.

برنامه و هدف‌های آینده‌تان چیست؟

من هدفم در آینده طراحی فضایی است تا اشغالی برای دانشجویان خود پس از فارغ‌التحصیلی ایجاد کنم. یکی از دغدغه‌های من آن است تا فضایی برای این دانشجویان ایجاد شود تا خودم با کارآفرینی، مسیر را برای دانشجویان هموار کنم.

گرچه پیدا کردن مسیر برای دانشجویان می‌تواند بسیار آینده درخشانی را برای آنها رقم بزند و خواستگاه من نیز این چنین است تا این خدمت را به نسل جوان ارائه دهم.

آیا مشکلات مالی در مسیرتان سدی ایجاد کرده است؟

در بسیاری از موارد مشکلات مالی مانع انجام اهدافمان شد چراکه تحقیقاتمان همیشه همراه با هزینه است و معمولا هزینه‌های سنگینی را در برمی‌گیرد و در بسیاری از موارد تلاش می‌کنیم‌ تا این هزینه‌ها را کاهش دهیم‌ اما در بسیاری از موارد نمی‌توان از آنها صرفه‌نظر کرد و در این مسیر ناگزیر هستید تا آن هزینه را متقبل شوید. در هنگامی که مشکلات مالی موجب ایجاد سد می‌شد به دنبال راهکارهایی بودیم تا فردی را پیدا کنیم تا از نظر مالی حمایتمان کند و همراهمان شود تا این مسیر پیش‌رو را طی کنیم.

پیشنهاد شما برای بانوانی که قصد دارند فعالیتی را در خارج از منزل شروع و نیز خانه‌داری کنند چیست؟

با برنامه‌ریزی می‌توان تمامی فعالیت‌های خود را انجام داد. با برنامه‌ریزی می‌توان فعالیت‌های خانه را به طور کامل انجام داد و نیز مسئولیت‌هایی که در اجتماع بر عهده می‌گیرند را به درستی انجام دهند‌. زنان باید هدف بزرگی را در زندگی برای خود طراحی کنند که طراحی هدف بسیار مهم است و پشتکار نیز باید در کارهای خود داشته باشند.

همکاری همسران در موفقیت‌های بانوان چه نقشی دارد؟

بانوان به همراهی همسران در زندگی خانه‌داری و نیز فعالیت‌های خارج از منزل نیاز دارند چراکه بدون همراهی آنان مسیر بسیار سخت می‌شود و ممکن است بانوان از وقت‌هایی که برای سلامتی خود (بانوان به طور کلی باید زمانی را برای ورزش و استراحت قرار دهند تا جسمشان بازیابی شود) تعیین می‌کنند در این حالت مجبور است از زمان‌های خود در هر دو بخش خانه و جامعه استفاده کند.

معمولا زنان این روحیه را دارند که وقتی مسئولیتی را برعهده می‌گیرند سعی می‌کنند آن مسئولیت خود را تمام و کمال انجام دهند به همین منظور به همراهی همسر و خانواده خود صد در صد نیاز دارند. اگر این همراهی نباشد شاید مسیری طی شود اما بسیار دشوار به مقصد می‌رسد.

حضور بانوان در اجتماع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در سال‌های گذشته حضور بانوان در عرصه اجتماع بسیار دشوار بود اما خوشبختانه در حال حاضر دیدگاه‌ها تغییر کرده و مسیر هموارتر شده است. پذیرش در شغل‌هایی که در گذشته برای زنان بسیار دشوار و فقط مختص مردها بود اما در حال حاضر در این عرصه‌ها زنان بسیار خوب در آن فعالیت به تعالی و رشد رسیدند.

در برخی از مشاغل به همراهی مسئولان رده بالایی نیاز است. در برخی مشاغل لازم است تا زنان زمان زیادی را در محل کار خود حضور داشته باشد مثلا فردی که عضو هیئت علمی است تا حدود ساعت ۱۷ عصر در حال تدریس باشد که دغدغه بزرگ آن این است فرزندش را چه کسی باید مراقبت کند و نیز هنگامی که مادر وارد منزل می‌شود باید فعالیت‌های جدیدی که در خانه دارد را انجام دهد و به عنوان همسر باید فعالیت داشته باشد که این عامل زندگیش را سخت می‌کند. در طول زمان کاری خود نیز بخشی از ذهنش را به فرزندان خود می‌پردازد که حال فرزندانش کجا هستند و چکار می‌کنند؟

یکی از حمایت‌هایی که مسئولان می‌توانند انجام دهند این است که سازمان‌ها به مهد کودک مجهز شوند که این طرح در سازمان‌ها در حال پیگیری است و این سازمان‌ها این وظیفه را دارند که مکان‌هایی برای نگهداری کودکان تا حدود شش سال را طراحی کنند. در این حالت مادر با خیالی آسوده در زمان استراحت کوتاه در محل کار خود از حال فرزند خود اطلاع پیدا می‌کند و از این طریق آرامش روحی مادر افزایش پیدا می‌یابد.

 در زمینه مشکلات بانوان در عرصه جامعه توضیح و راهکاری ارائه دهید؟

در برخی مشاغل ارزیابی که بین مردان و زنان انجام می‌شود یکسان است. اما مدت زمانی که بانوان باید در محل کار خود حضور داشته باشند برای مردان نیز همان مدت زمان تعیین شد که این حالت فشار کاری بیشتری بر بانوان وارد می‌شود و مجبور است از زمانی که باید برای سلامتی خود قرار دهد کم کند تا به مسائل زندگی بپردازد. در چند سال آینده که زنان بازنشسته‌ می‌شوند مشخص می‌شود که آنان سلامتی جسمیشان به خطر افتاده است و در آینده پس از بازنشستگی دچار بیماری‌های جسمی مختلف خواهند شد. باید این موضوع را مسئولان پیگیری کنند. زنان باید برای پایش سلامت خود به طور سالیانه هزینه کنند چراکه زنان شاغل وقت آزادشان بسیار اندک است بنابراین آنان تا هنگامی که به یک بیماری مبتلا نشوند پایش سلامت خود را پیگیری نمی‌کنند.

آیا جایگاه بانوان در جامعه سخت‌تر است؟

قطعا بانوان با توجه به جایگاهی که دارند، مسیر حرکتشان در جامعه سخت‌تر‌ است و وقت و انرژی بیشتری را باید طی کنند که این مسیر برایشان بسیار پر چالش است.

در حوزه پیشرفت بانوان در جامعه نظرتان چیست؟

در زمینه پیشرفت بانوان چیزهایی گفته می‌شود و شاید نگاه‌های خاصی شود اما این توجه‌ها انجام نمی‌شود و در حد حرف و نظریه باقی می‌ماند و چندان عملیاتی نشده است. به طور مثال وقتی مادری برای زایمان فرزند از مرخصی برمی‌گردد نگاه‌ها متفاوت و سختگیرانه‌تر نسبت به آن فرد صورت می‌گیرد و گله‌مندی که این بانوان از مدیران خود دارند زیاد می‌شود.

چه راهکاری باید در پیش بگیریم تا نگاه‌ها نسبت به بانوان تغییر کند؟

باید ارزیابی نسبت به بانوان تغییر کند و ارزیابی مردان و بانوان با یکدیگر متفاوت باشد. در برخی از مشاغل بانوان باید حضور داشته باشند. به طور مثال به عنوان هیئت علمی حضور بانوان در محیط علمی بسیار موثر است و باید حضور آنان را بپذیریم در حالی که شیوه‌های ارزیابی بسیار برابر است. برای ایجاد پیشرفت در جامعه باید مقداری ارزیابی‌ها تغییر کند تا بهره‌وری بانوان افزایش یابد.

وقتی یک سرمایه انسانی مشاهده کند که سازمان به فکر سلامتش و دغدغه‌هایش برای سازمان مهم است، قطعا برای سازمان خود تلاش بیشتری را ارائه می‌دهد و انرژی بیشتری را نیز برای سازمان خود اعمال می‌کند.

اگر بانویی بخواهد در جامعه فعالیت کند، باید تحصیلات آکادمیک و پیشرفته داشته باشد؟

به نظرم لزوما نیازی به تحصیلات آکادمیک و پیشرفته نیست. بسیاری از بانوان بدون تحصیلات آکادمیک هستند اما در جامعه و در حوزه کاری که خود در بازار کار آغاز کردند بسیار موفق بودند. برخی بانوان روحیه کارآفرینی دارند. افراد باید روحیه کارآفرینی را داشته باشند. گرچه برخی افراد روحیات متفاوت دارند و باید کاری برایشان تعریف شود و به عنوان کارمند مشغول به کار شوند که روحیه کارآفرینی ندارند. برخی افراد زمینه ایجاد کارآفرینی را داشته اما نیاز به آموزش دارند که اگر این آموزش را ببیند جهشی در آنان رخ می‌دهد که اتفاقات شگفت‌انگیزی برایش رقم خواهد خورد که حتی شرکت‌های موفقی نیز راه‌اندازی می‌کنند.

بنابراین اگر آموزش‌های کارآفرینی در مسیر درستی هدایت شده باشند می‌تواند در فعالیت‌های بانوان در عرصه کارآفرینی بسیار موثر باشد و نیازی به تحصیلات آکادمیک نیست‌.