افتتاح نمایشگاه «سی‌سحر سی‌اثر» با برداشت آزاد از سخنان دکتر الهی قمشه‌ای+فیلم رونمایی از کتاب
افتتاح نمایشگاه «سی‌سحر سی‌اثر» با برداشت آزاد از سخنان دکتر الهی قمشه‌ای+فیلم رونمایی از کتاب
اگر هنرمند نیستیم سعی کنیم با آثار هنری حال خود را خوب کنیم، اگر نمی‌توانیم با کار هنری این حس را تقویت کنیم تلاش کنیم با درک هنری ارتباط بهتری با دنیای زیبایی که داریم برقرار کنیم.

به گزارش ندای تجن – نمایشگاه آثار انتزاعی منیره شکرویان با عنوان سی سحر سی اثر در صبح روز شنبه 10 تیرماه سال جاری در محل گالری سوره حوزه هنری مازندران افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه مهدی معصومی مدیر حوزه هنری مازندران و هنرمندان و اصحاب رسانه و علاقه‌مندان به هنر حضور داشتند.

تلاش کنیم با درک هنری ارتباط بهتری با دنیای زیبایی که داریم برقرار کنیم

علیرضا پاک‌بین در این مراسم با بیان اینکه وقتی علاقه مکرمه قنبری به نقاشی توسط فرزندشان کشف و شناخته شد به‌نوعی مورد بی‌مهری قرار گرفت، گفت: وقتی که این بانوی هنرمند در آن طرف مرزها دیده شدند تازه متوجه این گوهر ارزشمند شدند.

این کارشناس هنری بیان کرد: ما در زمینه ادبیات هم هنرمندان بزرگی داشتیم فردی مانند نیما قالب‌شکنی می‌کند تا شعر نو را در جامعه جا بیندازد و مردم با آن ارتباط برقرار کنند

وی با اشاره به اینکه در هنرهای تجسمی در عرصه جهانی نیز بانو مکرمه قنبری تجربه‌ای برای ما شد، افزود: خوب است که فضای ذهنی خود را سمتی ببریم که هر کسی به بیان آزادانه صفت الهی بپردازد.

پاک‌بین با بیان اینکه هنر به‌نوعی زبان عشق است، ادامه داد: اگر همه ما این اراده را پیدا کنیم و این حس را در خود پرورش دهیم به این نعمت الهی که هنر است می‌رسیم.

این کارشناس هنری با اشاره به اینکه اگر هنرمند نیستیم سعی کنیم با آثار هنری حال خود را خوب کنیم، گفت: اگر نمی‌توانیم با کار هنری این حس را تقویت کنیم تلاش کنیم با درک هنری ارتباط بهتری با دنیای زیبایی که داریم برقرار کنیم.

تصاویر انتزاعی برداشت آزاد از سخنان دکتر الهی‌قمشه‌ای

منیره شکرویان نیز با بیان اینکه سینما خوانده است و لیسانس علوم قضایی را دریافت کرد، گفت: به  هنر علاقه‌مند بودم و نقاشی می‌کشیدم؛ اما راضی‌ام نمی‌کرد.

این هنرمند افزود: بر اثر آشنایی با استادی شروع به تمرین و خط کشیدن بر روی کاغذ کردم، به‌مرور متوجه شدم با این خط‌خطی‌ها شکل‌هایی تشکیل می‌شود که با متمرکزشدن بر روی موضوعات خاصی که هدف‌مند باشد نتیجه بهتری در کشیدن تصویر می‌گیرم.

وی ادامه داد: تصاویر نمایشگاه «سی سحر سی اثر» با برداشت آزاد از صحبت‌های دکتر الهی‌قمشه‌ای است  که در 30 سحر ماه مبارک رمضان سال جاری بر روی کاغذ ترسیم کردم که تکراری ندارد و از پیش تعیین شده نبود؛ بلکه در لحظه و در آن اتفاق افتاد و هیچ خط کجی به خطا نرفته که در نهایت به این تصویر منسجم رسیدیم که بعد از دیدن آن تصویر شکل‌هایش را پیدا کردم و متوجه شدم چه اتفاقی میفتد.

شکرویان با اشاره به اینکه به مدت یک سال است که وارد طراحی انتزاعی شدم و به‌مرور شروع کردم، ادامه داد: در صفحه لب تاپ سعی کردم تصاویر ناپخته را به‌تدریج به تصاویر پخته‌تر تبدیل کنم تا به نمایش بگذارم

وی با بیان اینکه  3 اثر او و همین‌طور کتاب نثر ادبی برای نخستین‌بار چاپ شده است، گفت: از همسرم و مجموعه حوزه هنری مازندران برای همکاری و حمایتشان تشکر می‌کنم.

خوب است که استعداد بانوان هنرمند کشف شود

علیرضا سعیدی کیاسری نیز با بیان اینکه بانوان استان شاید در کارشان اندکی غربت باشد، گفت: بانوان مظلوم واقع شدند و در جاهایی شرایط برای آنان فراهم نیست

این هنرمند افزود: ان شاالله در کشور اتفاقی بیفتد که فضایی برای فعالیت بانوان باز شود، بسیاری از بانوان رسانه استعداد فراوانی دارند؛ اما نسبت به این موضوع که چطور از آن استفاده کنند یا به کجا مراجعه کنند آگاهی کافی ندارند.

وی با تشکر از فراهم‌شدن شرایط فعالیت این بانوی هنرمند در نمایشگاه سی سحر سی اثر، ادامه داد: خوب است که در شهر ما و استان ما بتواند انسان‌های هنرمند را کشف کند و از استعداد آنان استفاده نماید.

ما حامی بانوان هنرمند هستیم

مدیر حوزه هنری مازندران نیز با اشاره به اینکه خوشحالم که این نمایشگاه را برگزار کردیم، گفت: هنرمند اگر اهل حقیقت باشد آثار حقیقی را خلق می‌کند

مهدی معصومی افزود: این بانوی هنرمند نیز حالات معنوی خود در هنگام سحر را در قالب تصویر به نمایش گذاشته است، این تصاویر انتزاعی درونی و ذهنی هستند و یک هنرمند از آن چه که در درونش وجود دارد و آن چه که از آسمان می‌گیرد در آثار خود ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای ما هم جالب بود که این اتفاق در 30 سحر افتاد، ادامه داد:نگاه متعهد و زندگی متعهدانه ایشان در آثار دیده می‌شود و ما حامی هنرمندان و بانوان متعهد استان هستیم.

مدیر حوزه هنری مازندران با اشاره به اینکه اگر بانوان هنرمند با نگاه ارزشمند خود تلاش کنند ما حمایت می‌کنیم، گفت: همان‌طور که در ایام میلاد بانو فاطمه زهرا «س» مراسمی با عنوان مشق مادر داشتیم که 30 بانوی هنرمند در برنامه‌ای یک‌روزه آثار خوشنویسی زیبایی خلق کردند در حوزه هنری حامی هنرمندان متعهد هستیم و امیدواریم مسیرمان ادامه داشته باشد.

لازم به ذکر است از کتاب «چشمانم به حرف آمد، چکه کرد روی لبم» با نویسندگی منیره شکرویان که در هزار نسخه توسط انتشارات هاوژین منتشر شده است نیز رونمایی شد.

این نمایشگاه تا روز چهارشنبه هفته جاری صبح ها از ساعت 10الی 12و عصر ها 15الی 17 برای بازدید علاقه مندان باز است.

با تشکر از انتشارات ماتیسا بابت تهیه فیلم