60دستگاه پنل خورشیدی در اختیار بهره‌برداران عشایری قرار گرفت
60دستگاه پنل خورشیدی در اختیار بهره‌برداران عشایری قرار گرفت
 وی با اشاره به کاشت دانه‌های روغنی برای اولین‌بار در استان زوج جوانی به کشت پرداختند و خیلی راضی بودند. کشت علوفه نیز حائز اهمیت است و افرادی که نیازمند زمین به‌صورت اجاره‌ای هستند تا به کشت علوفه اقدام کنند و کشت علوفه در شهرستان به‌خاطر قطب دامپروری که دارد در اولویت است.

به گزارش ندای تجن – نشست اصحاب رسانه با اداره جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه برگزار شد

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه با بیان اینکه در روستای اتو ۲۵ هکتار از اراضی به زیر کشت گندم رفت و۴/۵تن بهره‌برداری شد، گفت: کشاورزان از نظر اقتصادی برای کشت گندم به‌خوبی می‌توانند حساب کنند.

محمدعلی سلیمانی افزود بحث آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی و اقدامات چهره‌به‌چهره و بازخورد آن یک تیم که عملکرد ۲ الی ۴/۵تن داشته است، دانش برای کارگاه‌های آموزشی و ورود کارشناسان نتیجه خوبی داشت

. سلیمانی با اشاره به این نکته که کشت گندم و جو رها شده بود، ادامه داد: اما با استفاده از اطلاعات ترویجی از روابط‌عمومی از نظر تغذیه مناسب، حفظ بستر تولید به تولید و موفقیت رسید که از اهداف جهاد کشاورزی بوده است.

سلیمانی در بحث ساخت‌وسازها حلقه گمشده آن را بحث ورود قوه قضائیه به‌مانند پلمب نمودن مکانی عمل خواهد کرد تا حفظ بستر تولید از نارساهایی شود. سلیمانی با بیان اینکه جهت اینکه بی‌اطلاعی از ساخت‌وساز در زمین‌هایی که اراضی کشاورزی هستند دهیاران و شوراها در هر روستا با نصب بنر که تأکید به دیوارکشی و ساخت‌وساز بی‌رویه باعث تجاوز به اراضی کشاورزی می‌شود را اطلاع‌رسانی داشتند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه در بحث عشایر پنل خورشیدی را که بالغ بر ۶٠ دستگاه برای بهره‌برداران انجام داده شده است. در بحث کمبود آرد و توزیع آن در سامانه اطلاعات عشایر موجود است.

 این مسئول یکی از علل کمبود توزیع مرغ در شهرستان سوادکوه را در نظارت به شکل قوی می‌داند و از تمامی ارگان‌های کمک‌کار بسیج، اصناف، صنعت و معدن خواستار نظارت بر این موضوع را خواستار شد چرا که فقط کار جهاد نیست

. سلیمانی با اظهار به بحث گل‌آلود نمودن گیاهان گفت: تجمع گل‌ولای، گردوغبار و آلودگی معدن باعث بسته‌شدن روزنه‌های گیاهان می‌شود و آسیب منطقه است

. سلیمانی در بحث استفاده بهینه از آب افزود در زمین‌های کشاورزی بعد از برداشت برنج کشاورزان در روستاهایی مثل مته کلا، اتو با کانال‌های بتونی اقدام مؤثری است که باید انجام شود.

 وی با اشاره به کاشت دانه‌های روغنی برای اولین‌بار در استان زوج جوانی به کشت پرداختند و خیلی راضی بودند. کشت علوفه نیز حائز اهمیت است و افرادی که نیازمند زمین به‌صورت اجاره‌ای هستند تا به کشت علوفه اقدام کنند و کشت علوفه در شهرستان به‌خاطر قطب دامپروری که دارد در اولویت است.

 در بحث سیل سلیمانی با اشاره به اینکه ستاد بحران تلاش شبانه‌روزی داشت و بیل میکانیکی با مکاتبات داده شد،گفت: مهم‌ترین نکته بحث سردهنه‌ها است، کشاورزی شهرستان سوادکوه سنتی است وبا اعتبارات خوبی که اداره اب دارد مرمت سر دهنه‌ها، لایروبی، پاک‌شدن کانال‌ها از گل‌ولای، داشتن بیل میکانیکی و. . نیازهای منطقه در بخش حوادث انجام شود.

در ادامه سلیمانی اشاره داشت به کارهایی که ترویج شهرستان برای کشاورزان انجام داد: بحث اموزش وبهره برداران، توانمند سازی در حوزه عملیات کشاورزی، بحث دامپروری، برگزاری کارگاههای اموزشی با اساتید مجرب ومدیریت کشاورزی از مرکز تحقیقات استان با هدف بالا بردن سطح اطلاعات کشاورزان، درروستاها کشاورزان کلاسهای مروج وترویج کشاورزی، دامپروری به شکل اختصاصی انجام شد. اطلاعیه ونشر درسطح شهرستان به صورت بروشور در اختیار افراد قرار گرفت

. رئیس اداره جهاد کشاورزی در جهت عملکرد بخش ترویج کشاورزی ،گفت: بسیج کشاورزان در حوزه ترویج ارتباط تنگاتنگ وهم افزایی دارد، درجهت سازندگی برای عمرانی وابادی روستاها وباغات تفاهم نامه ای وجود دارد که پیرو آن اتفاقات خوبی در جهت تامین اب، ایجاد جاده های بین مزارع انجام شد که همکاری بسیج سازندگی نباشد به خاطر اراضی شیب دار این اقدامات انجام نمی شود واتفافات خوبی در اینده در سطح شهرستان روی می دهد.

در ادامه این مسئول اقدامات در سال جاری را بدین شرح عنوان کرد: از کشت گیاهان دارویی و انعقاد قرارداد، بحث نیاز دارویی و کلاس‌های آموزشی استقبال خوبی شد، کشت گل‌هایی به‌مانند گل محمدی، مریم‌گلی در ترویج داشتیم، ستاد ساماندهی شهرستان سوادکوه باهمت سبزه برداران، بحث ادامه کار در صندوق آلاشت، برپایی کارگاه‌های آموزشی در شهرستان سوادکوه که درکشت گیاهان دارویی پیشرفت خوبی داشته است

. در خاتمه سلیمانی در بحث بهره‌برداران جهت همکاری و تحویل به شرکت سازمان بنیادین که در بحث خرید مرتفع شد، توجه به کشت مکانیزه که ۲٠٠هکتار اراضی شالیزاری انجام شد وبا ورود به سطح شهرستان برای کشاورزان کارهای خوبی انجام گرفت، خدمات تسهیلات تراکتور برای بهره‌برداران مشخص شد که برنج‌کاری خوبی انجام شود و کمترین ریزش را داشته باشیم.

لازم به ذکر است: بحث آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی از اقدامات مؤثری است که روابط‌عمومی اداره جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه انجام داد، شوراها و دهیارها با نصب بنر اطلاع‌رسانی برای ساخت‌وساز به اراضی کشاورزی برای مردم داده شده است.

در پایان نشست از خبرنگاران با اهدای لوح و گل تقدیر شد.