ورسک دوشادوش کوچک‌ترین کلیسای جهان برای مسافران دلبری می‌کند
ورسک دوشادوش کوچک‌ترین کلیسای جهان برای مسافران دلبری می‌کند
پل ورسک این زیبای محکم دوشادوش کوچک‌ترین کلیسای جهان که دست‌پاک طبیعت را در آغوش کشیده است برای مسافران دلبری می‌کند.

به گزارش ندای تجن- اندکی پیش، از مکان گردشگری ورسک، راه‌آهن ورسک، کوچک‌ترین کلیسای جهان، جاده ورسک و عواملی که در طول مسیر جاده خدمات‌ می‌دهند بازدید کردیم. ورسک را این چنین برای شما به تصویر می‌کشیم، پلی است که در ارتفاعات روستای عباس‌آباد قرار دارد. پس از احداث این پل نام روستا به‌مرورزمان تغییر کرده و ورسک جانشین آن شد و به همین نام رایج گشت این پل راه‌آهن سراسری شمال کشور را به هم متصل می‌کند و امروز علاوه بر جاذبه گردشگری در اقتصاد و حمل‌ونقل هم نقش دارد.

نقل‌قول‌های متعددی وجود دارد که نام‌گذاری پل از پوشش گیاهی انبوه به نام «ورس» در اطراف آن است و برخی حضور« شٍروٍرسک اهل بوهم» می‌دانند که به‌خاطر تلفظ سخت نامش اهالی محل ورسک صدا می‌زنند. ورسک بیش از ۱۱٠ متر ارتفاع دارد و ارتفاع دهانه آن نیز ۶۶ متر است، پل ورسک در مهرماه ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۳۴ ثبت ملی شد و در کتاب گینس نیز جزو پل‌هایی با ارتفاع بیش از ۶ متر به ثبت رسیده است.

مدیر بوفه مکان گردشگری می‌گوید: کار در راه‌آهن در خانواده ما ارثی است به‌طوری‌که پدربزرگ، پدر و خودم مشغول در راه‌آهن شمال بودیم، از یکم فروردین‌ماه سال 61 خدمت در راه‌آهن را آغاز کردم و به مدت 30 سال مشغول به کار بودم. علی مؤمنی افزود: علاقه بسیاری برای خدمات‌دهی به مسافرینی که از ورسک بازدید می‌کنند داشتم به همین دلیل درخواست مجوز این مکان را به مسئولین و شورای محل دادم و دریافت کردم.

وی که سال‌هاست که شاهد رفت وامد مسافرین و گردشگران از کشورهای مختلف المان، اتریش، فرانسه و… و از تمامی ایران برای بازدید پل ورسک است، ادامه داد: نام پل ورسک جاویدان است اما خدمات‌دهی بسیار ضعیف است. مؤمنی اعتقاد دارد که با اندکی رسیدگی به پل و رنگ‌کردن نرده‌ها، درنظرگرفتن امکانات رفاهی و سرویس‌دهی بهتر و بیشتر به مسافران این مکان گردشگری می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد و از رفتن مردم روستا به شهر جلوگیری کند.

کوچک‌ترین کلیسای جهان با نگاهی خاک خورده نیازمند رسیدگی است

بعد از گذر از ورسک برای دیدن کوچک‌ترین کلیسای جهان در سرخ‌آباد در شهرستان سوادکوه می‌رویم، این مکان در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۹۲۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنا بر گفته‌ی کاسبان محل در سال 1382 اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بازسازی این مکان اقدام کرده است، بیش از این عکسی از حضرت مریم (ع) در کلیسا وجود داشت که در حال حاضر اثری از آن نیست، فرشی در کف کلیسای باارزش سوادکوه پهن شده و سطحی از خاک تمامی شیشه‌ها، داخل مکان و…را پرکرده است.

شمع‌های آب شده در کنار پنجره دیده می‌شود که نشان‌دهنده اقبال مسافرین به این مکان است هر چند سال‌ها از زمانی که این مکان مورداستفاده قرار می‌گرفت گذشته است؛ اما به‌عنوان جاذبه‌ای گردشگری در ذهن و دیده مردم معتبر است؛ اما سئوال اینکه چرا نماد کلیسا و صلیبی که در بالای آن نقش بسته است بدون توجه و رسیدگی در خاک غوطه‌ور است آیا این مکان نمی‌توانست به شکل قابل شکیل‌تری نشان داده شود.؟! آیا باگذشت زمان وبی توجهی باعث نابودی آن نخواهیم شد؟! این مکان گردشگری در شرایطی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد که در تمام دنیا مکان‌هایی که قدمت طولانی تاریخی دارد و ثبت ملی شده است برای آیندگان حفظ و نگه‌داری می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم که در اطراف این مکان که هم اکنون با مغازه‌های خواربارفروشی در دو طرف احاطه شده است و کلیسا در بین آن محو شده پلاکاردهایی نصب و کلیسا را تمیز کنند و در جلوی درب آن تابلویی باهدف معرفی این بنای ارزشمند قرار گیرد تا مسافرین نسبت به زمان ساخت و نحوه استفاده از آن آگاهی یابند. این مکان به دلیل داشتن جاذبه گردشگری و همین‌طور مکانی برای نیایش یک مذهب بوده است همچنان که روشن نمودن شمع‌ها در پشت پنجره تصدیقی بر این موضوع است نشان داده می‌شود.

امیدوار هستیم دفعات بعد چهره بهتری از کوچک‌ترین کلیسای جهان در شهرستان سوادکوه ببینیم. بعد از گذشت از این دو مکان گردشگری در جاده با کارکنان راهداری و نیروهای اداره برق روبرو می‌شویم که باتوجه‌به مه‌آلود بودن منطقه و شرایط آب‌وهوایی جلوه خاصی از اهمیت تعویض و روشنایی چراغ‌هایی که در جاده گدوک است را نشان می‌دهد، از طرفی نیروهای پلیس نیز برای هدایت خودروهای مسافرین حضور دارند که امنیت‌بخش منطقه است.

در پایان ذکر نکته‌ای را لازم می‌دانیم پیش از شروع گزارش در مسیر جاده به علت نقص فنی خودرو از پایگاه امدادی هلال‌احمر شهرستان سوادکوه (دوگل) تقاضای کمک شد که در محل حضور داشتند و ما را به محل پایگاه امدادخودرو هدایت

کردند از ادارات مربوطه و مسئولین امر خواستاریم تا توجه بیشتری به جاذبه‌های طبیعی منطقه داشته باشند. یادمان باشد ایران ما همیشه زیباست وبا قدرت گردشگری و جاذبه گری می‌تواند در دنیا حرف اول را بزند.

گزارش:زینت موسوی‌پور

عکس: مهر علی رهنمای