کام خشک رودخانه‌های مازندران در سال آبی جاری
کام خشک رودخانه‌های مازندران در سال آبی جاری
آورد رودخانه‌های مازندران امسال به کمترین میزان در ۴۱ سال گذشته رسیده است.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: مقدار بارندگی‌های مازندران در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد و نسبت به دوره درازمدت ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
حیدر داوودیان با بیان این‌که طی سال آبی جاری کمترین آورد رودخانه‌ها طی ۴۱ سال اخیر در مازندران به ثبت رسیده است، افزود: آورد رودخانه‌های استان در مدت مشابه پارسال یک‌هزار و ۹۵۲ میلیون متر مکعب بود که این رقم امسال با کاهشی ۴۱ درصدی به یک‌هزار و ۱۵۴ میلیون متر مکعب رسید که کاهش ۵۶ درصدی نسبت به دوره درازمدت را نیز نشان می‌دهد.
او ادامه داد: بیشترین کاهش آورد رودخانه‌های استان مربوط به رودخانه‌های تجن و تلار بود که به ترتیب ۸۷ و ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران درباره آخرین وضعیت منابع آب زیرزمینی هم گفت: حجم آب زیرزمینی استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱۱ میلیون متر مکعب کاهش یافته و مقدار ذخایر آبی زیرسطحی استان به کمترین مقدار در ۳۱ سال گذشته رسیده است.
کاهش بی سابقه ذخایر سد‌های مازندران
داوودیان افزود: ذخایر سد‌های استان نیز امسال به کمترین میزان طی ۱۳ سال اخیر رسیده به طوری که اکنون حدود ۱۰۸ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد‌های استان ذخیره شده است که کاهش ۴۶ میلیون متر مکعبی در مقایسه با مدت مشابه پارسال و عقب‌ماندگی ۳۰ درصدی نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که ۷۶ درصد مخزن سد شهید رجایی و ۵۶ درصد مخزن سد البرز اکنون خالی است، گفت: امسال تاکنون از سد شهید رجایی ۱۸ میلیون مترمکعب و از سد البرز ۵۶ میلیون متر مکعب آب به کشاورزی اختصاص داده شد.
او افزود: مجموعا از سد‌های استان تا کنون ۸۸ میلیون متر مکعب آب برای سیراب کردن کشتزار‌های استان و ۵۷ میلیون متر مکعب هم برای تأمین آب آشامیدنی رهاسازی شد.
داوودیان گفت: بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان از ۶۷ هزار هکتار کشتزار‌هایی که پیش‌بینی می‌شد دچار تنش شدید خشکسالی باشند، حدود ۶ هزار هکتار کشت نشد و در بیش از ۷ هزار هکتار نیز کشت جایگزین انجام شد
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران افزود: هر چند که همچنان ممکن است کاستی‌هایی در برخی مناطق استان برای تامین آب کشاورزی دیده شود، اما با وجود تنش آبی شدید شاهد رضایت نسبی کشاورزان در سراسر استان هستیم.
او گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما در حال حاضر اقدام به کشت دوم توسط کشاورزان است که می‌تواند مشکلات مهمی را برای ما ایجاد کند که انتظار داریم ممنوعیت کشت دوم در همه نقاط استان به طور جدی مورد توجه کشاورزان و دستگاه‌های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی استان قرار بگیرد.