در تولید چادر مشکی وابسته به واردات هستیم/آماری دقیق درباره میزان مصرف چادر در کشور نداریم
در تولید چادر مشکی وابسته به واردات هستیم/آماری دقیق درباره میزان مصرف چادر در کشور نداریم
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه علی‌رغم مصرف قابل توجه چادر مشکی همچنان نتوانسته‌ایم در تولید داخلی به نقطه مطلوبی دست یابیم و وابسته به واردات آن هستیم، گفت: در حال حاضر حدود ۲ سال است که در کمیسیون اجتماعی در تعامل با دستگاه‌های مرتبط، به طور متمرکز این موضوع را مورد رصد و بررسی نظارتی قرار داده‌ایم و ضمن احصاء مشکلات و مسائل هر بخش، سعی کردیم تمهیداتی تعریف شود تا این مشکلات مرتفع شود‌‌.

به گزارش ندای تجن- فاطمه قاسم پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره اقدامات نظارتی این کمیسیون در مورد تولید و عرضه پارچه چادر مشکی با قیمت مناسب گفت: چادر مشکی یکی از پوشش‌های زنان جامعه است که علی‌رغم مصرف قابل توجه آن همچنان نتوانسته‌ایم در تولید داخلی به نقطه مطلوبی دست یابیم و وابسته به واردات هستیم.

قاسم‌پور با اشاره به تغییرات نرخ ارز گفت: در سال‌های اخیر با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت این محصول بودیم و متأسفانه بسیاری از خانواده‌هایی که این محصول در سبد مصرفی‌ سالانه‌شان قرار داشت، دچار سختی شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 2 سال است که در کمیسیون اجتماعی در تعامل با دستگاه‌های مرتبط، به طور متمرکز این موضوع را مورد رصد و بررسی نظارتی قرار داده‌ایم و ضمن احصاء مشکلات و مسائل هر بخش، سعی کردیم تمهیداتی تعریف شود تا این مشکلات مرتفع گردد.

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی چالش‌های تولید و عرضه پارچه چادر مشکی گفت: یکی از مشکلات، عدم وجود آمار دقیق مصرف، نیاز و واردات پارچه چادر مشکی در کشور است و پیش‌نیاز هر نوع برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری وجود آمارها و برآوردهای دقیق از میزان نیاز و مصرف است. از همین‌رو شورای فرهنگ عمومی کشور براساس نظارت کمیسیون مکلف شد این وضع‌سنجی را انجام داده و گزارش آن را اعلام کند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس یادآور شد: در زمینه تأمین مواد اولیه نیز دچار مشکلاتی هستیم که با اتصال به بخش دانش‌بنیان می‌توان این مشکلات را تا اندازه‌ای مرتفع ساخت همچنین شاهد حجم گسترده قاچاق در صنعت نساجی و به ویژه واردات پارچه چادر مشکی هستیم که اخذ کد شناسه برای پارچه‌های چادرمشکی می‌تواند تا اندازه‌ای قاچاق را کنترل کند.

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسائل دیگری نیز در فرآیندهای موجد شاهد هستیم که هر کدام قابل رفع است و طی نظارت کمیسیون اجتماعی تکالیف دستگاه‌های متولی مشخص شده است.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته تکالیف دستگاه‌ها را به صورت گام به گام تعریف کردیم و بعد از اجرای هر گام و گزارش‌گیری، فاز بعدی اقدام را برای دستگام متولی تعریف کردیم. این فرآیند را تا حصول کامل نتیجه ادامه خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم طی چند ماه آتی به نتیجه مناسب برسیم.

قاسم‌پور افزود: یکی از مسائل مربوط به پوشش، هزینه‌های آن است که لازم است حتی‌الامکان این هزینه‌ها در سبد مصرف خانوار کاهش یابد تا خانواده‌ها بتوانند با کمترین هزینه،پوشش دلخواه خود را داشته باشند./