کم کاری در حوزه فرهنگی، حق‌الناس است/برش استانی، بازمهندسی برنامه‌های فرهنگی استان است/لزوم استفاده از تمامی مجموعه‌های حوزه فرهنگ برای پیاده‌سازی سندفرهنگی
کم کاری در حوزه فرهنگی، حق‌الناس است/برش استانی، بازمهندسی برنامه‌های فرهنگی استان است/لزوم استفاده از تمامی مجموعه‌های حوزه فرهنگ برای پیاده‌سازی سندفرهنگی
در نشست راهبری تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی مازندران درباره لزوم تهیهس ند فرهنگی با همکاری تمامی دستگاه های دخیل در حوزه و اقشار مختلف مردم صحبت شد.

به گزارش ندای تجن- آیت‌الله محمدی لائینی گفت: مسئولان امر برای تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با توجه به پیشینه دینی و فرهنگی مازندران باید اهتمام ویژه داشته باشند.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی – نماینده ولی‌فقیه در مازندران روز گذشته (۲۸ تیر) در نشست راهبری تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی مازندران با حضور محمود حاجیلویی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی ضمن گرامی‌داشت فرارسیدن ایام اقامه عزای حسینی با بیان اینکه امید است رفع اَبَر چالش و مسئله‌های فرهنگی استان در این برش فرهنگی دیده شود، اظهار کرد: ‌ اینکه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی نقشه‌ای با عنوان مهندسی فرهنگی برای استان‌ها در حال تدوین است اقدامی ارزشمند است؛ اما باید برای تدوین برش استانی مازندران این شورا دغدغه‌مندتر ورود نماید.

کم کاری در حوزه فرهنگ حق الناس است لزوم دغدغه مندی مسئولان برای رفع اَبَر چالش های فرهنگی

 وی با بیان اینکه برش فرهنگی در ۱۲ استان نوشته شد و باید مازندران زودتر و جدی‌تر برای تحقق این سند ورود کند، افزود: این سند باید بر اساس اولویت‌های استان تدوین شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی مازندران، اهمیت تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را یادآور شد و تأکید کرد: احصا مسائل فرهنگی و ارائه راهکارهای عملی موردتوجه دبیرخانه تدوین این سند باشد.

 وی با بیان اینکه کم‌کاری در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگی یکی از مصادیق حق‌الناس است، گفت: مسئولان امر برای تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور باتوجه‌به پیشینه دینی و فرهنگی مازندران باید اهتمام ویژه داشته باشند.

سلگی بر لزوم تدوین برش استانی مهندسی فرهنگی مازندران تأکید کرد و گفت: معتقدیم نقشه مهندسی فرهنگی پشتوانه فکری و برنامه عملیاتی لازم را برای حرکت در مسیر اعتلای فرهنگی استان مازندران فراهم می‌کند.

روح‌الله سلگی نیز با بیان اینکه درگذشته با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای تدوین برش فرهنگی استان مکاتباتی انجام‌گرفته و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: اهم پیشنهادها در قالب برش فرهنگی استان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دیگر دستگاه‌های فرهنگی این خطه از شمال کشور ابلاغ شده است.

وی از تدوین اطلس فرهنگی استان مازندران خبر داد و افزود: طلاق و پیری جمعیت ۲ ابر چالش استان بوده که در قالب این اطلس فرهنگی با کاهش سه‌درصدی طلاق مواجه شده‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران بیان کرد با همکاری دادگستری و بهزیستی استان برای کاهش آمار طلاق با برگزاری ۵۶ جلسه مشاوره بین زوجین از رتبه دوم به رتبه نهم رسیدیم.

پشتوانه فکری و برنامه عملیاتی برای حرکت در مسیر اعتلای فرهنگی مازندران نیازمندیم

وی با بیان اینکه بعد از گیلان رتبه دوم در بحث پیری جمعیت را در اختیار داریم که درصدد تغییر این جایگاه هستیم، گفت: سبک زندگی، فرهنگ، عدم تعهد، عدم مسئولیت‌پذیری و… از جمله چالش‌های پیشروی حوزه فرزندآوری و افزایش جمعیت است.

سلگی با بیان اینکه نیم‌میلیون زوج در حوزه درمان غربالگری شده‌اند، افزود: ۱۲ هزار زوج به سمت مراکز درمانی باروری هدایت شده‌اند.

وی با بیان اینکه در مرکز استان و غرب این خطه از شمال کشور مرکز ناباروری ایجاد شده است، ادامه داد: همچنین به خانواده‌هایی که دارای سه فرزند هستند زمین اهدا شده است.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه در قالب اطلس فرهنگی استان تمامی نقاط قوت و ضعف شهرستان‌ها یک‌به‌یک شناسایی شد، گفت: معتقدیم نقشه مهندسی فرهنگی پشتوانه فکری و برنامه عملیاتی لازم را برای حرکت در مسیر اعتلای فرهنگی استان مازندران فراهم می‌کند.

حاجیلویی گفت: تلاش داریم با مشارکت دستگاه‌ها و مجموعه‌های مردمی، مسائل واقعی فرهنگی استان‌ها را شناسایی و راه‌حل‌هایی را مبتنی بر منظومه فکری رهبری با عنوان برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی برای آن طراحی کرده و همه ظرفیت‌ها را برای حل مسائل بسیج کنیم.

محمود حاجیلویی نیز با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های خاص خود را اجرا می‌کنند و تجمیعی در برنامه‌های فرهنگی وجود ندارد و به جهت منابع محدودی که برای این برنامه‌ها اختصاص می‌یابد، اثرگذاری کمتری را شاهدیم، اظهار کرد: شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی کشور با همکاری شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به دنبال تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی بر مبنای شناسایی مسائل اصلی فرهنگی و اجتماعی استان‌هاست تا بر مبنای آن نقش‌سپاری و تأمین مالی لازم برای کار در حوزه فرهنگ شکل بگیرد.

وی نقشه مهندسی فرهنگی را بهترین سند فرهنگی کشور دانست و افزود: این سند محصول کار اطلاعاتی عمیق با همراهی نخبگان و خبرگان فرهنگی است.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و رفع چالش‌های فرهنگی هر اقلیمی، قائل به سند هستیم تا بتوانیم مسیر اجرا را طی کنیم، گفت: ۱۳ راهبرد کلان در راستای تدوین این برش استانی داریم و ذیل هر راهبرد، راهبردهای ملی و اقدامات ملی قرار دارد که اگر منجر به اقدام عملیاتی شود، مسیر اجرا به‌درستی طی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر نقشه مهندسی فرهنگی بر اساس اقتضائات، ظرفیت‌ها و مسائلی که در هر استان وجود دارد، تدوین شود و مبتنی بر مسئله‌های اساسی فرهنگی و اجتماعی یک بوم طرح‌ریزی شود هدف‌مند خواهد بود، خاطرنشان شد: وقتی مجموعه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد را متمرکز کنیم، می‌توانیم امیدوار به رفع چالش‌های فرهنگی آن جغرافیا باشیم.

حاجیلویی با تأکید بر اینکه تلاش داریم در استان‌ها با مشارکت دستگاه‌ها و مجموعه‌های مردمی، مسائل واقعی فرهنگی استان‌ها را شناسایی و راه‌حل‌هایی را برای آن طراحی کرده و همه ظرفیت‌ها را برای حل مسائل بسیج کنیم، گفت: پنج مسئله فرهنگی و اجتماعی برای برش استانی مطرح شده و باید قرارگاه استانی آن ذیل شورای فرهنگ عمومی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه اجرایی‌سازی برش استانی مهندسی فرهنگی و همراهی مجموعه‌ها پس از رونمایی این برش مورد تأکید است، گفت: برش استانی، بازمهندسی برنامه‌های فرهنگی استان است.

محمود حاجیلویی با بیان اینکه باید اداره فرهنگی استان را در مسیر منویات رهبری قرار دهیم، گفت: منظومه و خط فکری مقام معظم رهبری باید در مسیر تدوین و اجرای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی ریل‌گذاری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به ظرفیت جامعه نخبگانی استان در حوزه فرهنگ گفت: تلاش داریم با تشکیل منظم جلسات هم‌اندیشی و بررسی میدانی با استفاده از این ظرفیت برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی مازندران را به نحو مطلوب تدوین کنیم.

احسان آهنگر نیز اظهار کرد: پیرو جلسه با دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی کشور و بنابر ابلاغیه فروردین سال ۱۴۰۰ معاون اول رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم قرار شد تمامی استان‌های کشور برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی را داشته باشند که تاکنون ۱۲ استان کار تدوین این سند را انجام داده‌اند و تلاش داریم مازندران نیز به جمع استان‌های پیشرو در تدوین این سند فرهنگی بپیوندد.

وی با بیان اینکه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ نامه‌ای از سوی شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی کشور باهدف تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به استان مازندران ابلاغ شد؛ اما تاکنون اقدامی شایسته برای تدوین این سند انجام نشده است، گفت: امید است با تدوین این سند تمامی مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگ نقش‌آفرین هستند ذیل این سند با نقشه واحد در راه اعتلای فرهنگی استان قدم بردارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به ظرفیت جامعه نخبگانی استان در حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: تلاش داریم با تشکیل منظم جلسات هم‌اندیشی و بررسی میدانی با استفاده از ظرفیت جبهه‌های مردمی انقلاب و جهاد دانشگاهی این برش به نحو مطلوب تدوین شود.

  • منبع خبر : روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد که با تغییر تیتر منتشر کردیم