ایران به دلیل بهای تمام شده درمان نسبت به سایر کشورها می‌تواند قطب کم نظیر گردشگری سلامت باشد/معاونت گردشگری سلامت در وزارت بهداشت تشکیل شود
ایران به دلیل بهای تمام شده درمان نسبت به سایر کشورها می‌تواند قطب کم نظیر گردشگری سلامت باشد/معاونت گردشگری سلامت در وزارت بهداشت تشکیل شود
: مجموعه‌هایی که برای گردشگری سلامت کارسازی می‌کنند باید معتبر، دارای مجوز و قابل نظارت باشند این مجموعه‌ها می‌توانند دفاتر خدمات مسافرتی باشند. آنها باید مسئولیت مستقیم این حوزه را به عهده بگیرند تا آمار گردشگری سلامت به درستی ارائه شود. ما از ۵ هزار دفتر خدمات مسافرتی که داریم ۷۰۰ دفتر در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند.

گزارش آنلاین : وزیر میراث فرهنگی به احکام صادر شده برای برخی از هنرمندان انتقاد کرد و گفت اینکه بگوییم هر دو هفته یک بار فردی گواهی سلامت از روانپزشک بگیرد مورد پسند نیست.

من به واسطه آشنایی که به رئیس قوه قضائیه دارم می گویم او با این احکام صادر شده موافق نیست. اگر کسی بیماری روحی و روانی دارد حالا هر که می‌خواهد باشد اتفاقاً وظیفه درمانی ما حکم می‌کند به او تلقین نکنیم.

به گزارش  ندای تجن به نقل از گزارش آنلاین- عزت الله ضرغامی در دومین نمایشگاه و همایش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که در روز 26 تیرماه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: من باید تشکر ویژه ای از کادر پزشکی کنم چون آنها در دوران کرونا خوش درخشیدند به واقع پزشکان در این دوران جوهره خود را نشان دادند.

قلعه صباح در استان قزوین رفتم این موضوع را برای میهمانان خارجی این همایش می گویم. حسن صباح در حوزه نبوغ نظامی معروف است هیچ کدام از سلاطین نتوانستند قلعه او را فتح کنند او یک پزشک و داروساز برجسته بود که از ۲۰۰ گیاه دارویی ارزشمندی که در دامنه الموت می‌رویید بهترین داروها را می‌ساخت و به کشورهای جاده ابریشم صادر می‌کرد با وجود اینکه خیلی‌ها به او می‌گفتند قیمت داروها را افزایش دهد ولی او هیچ وقت این کار را نمی‌کرد.

وی گفت: گردشگری سلامت مقوله زیبا، جالب توجه و با هویت منشوری است یعنی بیمار و گردشگری که با هم تلاقی پیدا می‌کنند مفاهیم جدیدی را به وجود می‌آورند.

وی گفت: در بحث پزشکی و سلامت دو حوزه درمان مستقیم و سلامت و نقاهت بیمار مدنظر است و ایران در هر دو حوزه و در سطح جهانی سرآمد کشورهای دیگر است و در این حوزه ایران را بی نظیر کرده است.

ضرغامی گفت: مساله سوم بهای تمام شده درمان در ایران نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین است به همین دلیل گردشگری سلامت در ایران ویژه است و می‌تواند قطب کم نظیر گردشگری سلامت باشد.

وی با بیان اینکه گردشگری سلامت باید به سلامتی انجام بگیرد، گفت: ما و دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و وزارت بهداشت نهادهای غیردولتی و مجموعه‌ها باید تلاش کنیم سلامت گردشگری حفظ شود. در دولت سیزدهم اختلافات فرآیندی داشتیم اما الان هیچ مشکلی وجود ندارد و این دو وزارت با هم همکاری خوبی را شروع کرده اند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: باید خط قرمز همه ما دلالی در این حوزه باشد. آنقدر حرف ما صریح است که حتی خارجی هم باید آن را بدانند جماعت دلالان محدود هستند اما جامعه سالم را تخریب می‌کنند در همه جای جهان هم این معضل وجود دارد. وضعیت مدیران صرفاً توصیف وضع موجود نیست بلکه باید راه حل و اقدام عملی ارائه شود.

وی گفت: مجموعه‌هایی که برای گردشگری سلامت کارسازی می‌کنند باید معتبر، دارای مجوز و قابل نظارت باشند این مجموعه‌ها می‌توانند دفاتر خدمات مسافرتی باشند. آنها باید مسئولیت مستقیم این حوزه را به عهده بگیرند تا آمار گردشگری سلامت به درستی ارائه شود. ما از ۵ هزار دفتر خدمات مسافرتی که داریم ۷۰۰ دفتر در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند.

ضرغامی گفت: می دانم حداقل ۲۴۰ بیمارستان دارای مجوز پذیرش بیمار خارجی در کشور داریم، اگر بیمارستان محور شد می‌توان ادعا کرد تا حد زیادی دلالی‌ها از بین می‌رود. درست است گردشگری سلامت بخش مهمی در اقتصاد گردشگری است اما در این زمینه انسانیت بر هر چیز دیگری شرف دارد.

گردشگری سلامت ایران در جهان جایگاه برجسته‌ای دارد

وزیر میراث فرهنگی گفت: گردشگری سلامت ایران در جهان جایگاه برجسته ای دارد و ما حتی در میان برخی از کشورها جزو اولین‌ها هستیم.

وزیر میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش، در انتقاد به احکام صادر شده برای برخی از هنرمندان گفت: اینکه بگوییم هر دو هفته یک بار فردی گواهی سلامت از روانپزشک بگیرد مورد پسند نیست. من به واسطه آشنایی که به رئیس قوه قضائیه دارم می گویم او با این احکام صادر شده موافق نیست. اگر کسی بیماری روحی و روانی دارد حالا هر که می‌خواهد باشد اتفاقاً وظیفه درمانی ما حکم می‌کند به او تلقین نکنیم.

وی ادامه داد: اینکه کسی را به واسطه بی حجابی موظف کنیم که مدتی در مرده شور خانه (با اصطلاح عامیانه آن را بیان می‌کنم) اموات را بشورد و آن را به عنوان مجازات در نظر بگیریم هم درست نیست. غسالی شغل شریفی است اگر کسی از دنیا برود و هیچ کسی نباشد که او را غسل و کفن کند بر ما واجب شرعی است که این کار را انجام دهیم. حالا اگر کسی ایثار می‌کند نباید مورد بی احترامی قرار گیرد و همکار شدن با او را به عنوان مجازات بدانیم. اینها نکاتی است که جنبه پزشکی و سلامت دارد.

ضرغامی همچنین درباره آمار گردشگران سلامت ایران به خبرنگاران گفت: اوایل سال ۱۴۰۲، ۵۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش ورود گردشگر داشتیم. این آمار قبل از اغتشاشات بوده است اما ناآرامی‌های سال گذشته بر صنعت گردشگری

ایران اثر منفی داشت اما امروز خوشبختانه با سیر صعودی رو به رو هستیم.

وی گفت: گردشگری سلامت ایران در جهان جایگاه برجسته ای دارد و ما حتی در میان برخی از کشورها جزو اولین‌ها هستیم ولی متأسفانه عدم تبلیغات جهانی موجب شده ظرفیت‌های این حوزه دیده نشود و ما در این باره ضعیف عمل کرده ایم.

معاونت گردشگری سلامت در وزارت بهداشت تشکیل شود

در این همایش مهدی کریمی رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز گفت: ایران توانسته با توجه به تحریم‌ها و اشکالاتی که دولتمردان با آن مواجه هستند؛ مراکز خوبی را در غرب آسیا تدارک ببیند.

وی افزود: موضوع توسعه مراکز درمانی و شهرهای بیمارستانی که در ایران لازمه حوزه سلامت بود در ایران مغفول است. باید دولت بتواند بهتر در حوزه گردشگری سلامت کار کند.

کریمی بیان کرد: می‌توانیم به اندازه نصف درآمد ارزی میعانات گازی؛ از حوزه گردشگری سلامت بهره ببریم. توقع این است که دفتر و معاونتی در وزارت بهداشت در حوزه گردشگری سلامت تشکیل شود نمیدانم چرا وزارت به این موضوع توجه ندارد و ما در ایران ابربیمارستان نداریم‌.

کریمی بیان کرد: اگر بتوانیم تا ۱۴۰۳ هزار مرکز مدیریت گردشگری سلامت ایجاد کنیم جوانان می‌تواند در این حوزه کار بیشتری کنند. ما از اقتصاد دولتی می‌خواهیم به اقتصاد خصوصی تغییر حالت بدهیم ولی هنوز آن را یاد نگرفته ایم.

کریمی ادامه داد: بیمه‌ها در حوزه گردشگری سلامت توجیه نیستند ما با تعامل وزارت صمت توانستیم تسهیلات خوبی برای حوزه سلامت مراکز درمانی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین دیپلماسی گردشگری در حوزه گردشگری سلامت است گفت: ما در حوزه سلامت برند خاصی را نداریم یکی از تلاش‌های ما این است که برای حوزه سلامت نشان ویژه ای را ارائه دهیم.

در ادامه مجید زنگویی دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی گفت: امیدوارم نمایندگان کشورهای اسلامی در این رویداد بتواند رایزنی‌های خوبی با مراکز درمانی ایران داشته باشند.

وی با بیان اینکه از پانزده روز پیش کارگاه‌های آموزشی متنوعی را برگزار کردیم گفت: از وزارت بهداشت و گردشگری می‌خواهم که موضوع گردشگری سلامت را در سرلوحه کار خود قرار دهند حوزه گردشگری سلامت ظرفیت زیادی دارد.

وی گفت: ما در امارات عمان اتیوپی کشورهای حوزه بالکان برنامه داریم قول داده ایم که با نهایت توان هر چه که بتوانیم تسهیلات قائل شویم تا مراکز درمانی بتواند در کشورهای دنیا حضور داشته باشند و ما هم در بخش آموزش و بند سازی به آنها کمک می‌کنیم.

در این برنامه دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب در استان فارس گفته بودند که اگر آنها گردشگری سلامت را ارتقا دهید از همه بخش‌ها بی نیاز خواهید بود.

وی گفت: باید وزارت میراث و سلامت با هم بتواند گردشگری سلامت را هدایت کنند و یک صدای واحد داشته باشند این موضوع در هر استانی متفاوت خواهد بود. خدمات ارزان در ایران باید مد نظر قرار داده شود به فرودگاهی منطقه که می‌رویم می‌بینیم گردشگران سلامت ایران کمتر شده است.

وی گفت: رویکرد دولت سیزدهم و مجلس در حمایت قاطع از گردشگری است طراحی نوشته ایم که اگر مصوب شود راهکار مشخصی را برای گردشگری خواهیم داشت‌