عقد تفاهم‌نامه همكاري علمي پژوهشي در جريان بازديد مديريت اكتشاف نفت شركت ملي نفت ايران از دانشگاه علم و فناوري مازندران
عقد تفاهم‌نامه همكاري علمي پژوهشي در جريان بازديد مديريت اكتشاف نفت شركت ملي نفت ايران از دانشگاه علم و فناوري مازندران

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و فناوری مازندران، در نشستی تخصصی که با حضور دکتر ربانی، رییس دانشگاه، مدیران و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه با مهندس فکور مدیريت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، مهندس اکرام نیا، رئیس عملیات حفاری مدیریت اکتشاف، مهندس صدیق عربانی، رئیس اداره پژوهش […]

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و فناوری مازندران، در نشستی تخصصی که با حضور دکتر ربانی، رییس دانشگاه، مدیران و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه با مهندس فکور مدیريت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، مهندس اکرام نیا، رئیس عملیات حفاری مدیریت اکتشاف، مهندس صدیق عربانی، رئیس اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف و هیات همراه برگزار شد؛ پروژه‌ی مهم «اکتشافات ژئوشیمی سطحی در پهنه‌ی ساحلی دریای خزر» مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه دکتر ربانی، رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران، ضمن خوشامدگویی به مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران وهیات همراه، با ارائه تاریخچه‌ای کوتاه از جایگاه تاریخی شهرستان بهشهر و ظرفیت‌های صنعتی منطقه از جمله بندر امیرآباد، پایانه‌ی نفتی شمال، شرکت نفت خزر، شرکت حفاری شمال و شرکت کشتی سازی ایران صدرا، به پیشینه تاسیس دانشگاه تاکنون، و توانمندی علمی پژوهشی دانشگاه علم و فناوری مازندران اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران، ضمن اشاره به اهمیت مطالعات اکتشافی در حوضه دریای مازندران اظهار داشت: مطالعات زمین شناسی نشان می‌دهد بخش مهمی از تله‌های هیدروکربنی منطقه چینه‌ای بوده و به اهمیت بکارگیری روش‌های نوین اکتشافی از جمله ژئوشیمی سطحی در اکتشاف این منابع هیدروکربنی اشاره نمود و آمادگی دانشگاه علم و فناوری مازندران را در انجام پروژه‌های مرتبط اعلام داشت.

دکتر ربانی با بیان اینکه اولین مرکز تحقیقات نفت و گاز حوضه دریای خزر به منظور بکارگیری روش‌های نوین در مطالعات اکتشافی با هزینه وزارت نفت در این دانشگاه در حال ساخت است، اظهار امیدواری کرد فاز اول این پروژه در انتهای سال جاری به بهره‌برداری رسیده و اقدامات لازم جهت جذب دانشجو در رشته مهندسی اکتشاف نفت در مقطع کارشناسی ارشد و جذب اعضای هیات علمی مورد نیاز و ثبت و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با این زمینه نیز انجام شده است.

در پایان، دکتر ربانی اظهار امیدواری کرد که با یاری خداوند متعال و با تکیه بر توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در دانشگاه، دستاوردهای مهمی در علم نوین ژئوشیمی سطحی و اکتشاف منابع نفتی و گازی برای کشور عزیزمان رقم خواهد خورد.

دربخش دیگر این نشست، مهندس فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه علم وفناوری مازندران، به بیان چالش‌های موجود در ارتباط با پروژه‌های واگذار شده به دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: سیاست‌های اتخاذ شده در محول کردن پیمانکاری پروژه‌ها به مراکز علمی در حال بازنگری است و اظهار امیدواری کرد ظرفیت علمی دانشگاه علم و فناوری مازندران بعنوان قطب مطالعات اکتشافات سطحی در شمال کشور در انجام مطالعات و پروژه‌های اکتشافی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید به رویکرد معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان در همکاری مجموعه‌ها با وزارت نفت، افزود: استفاده از ظرفیت بالای نخبگان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان سبب افزایش راندمان و سرعت انجام پروژه‌های اکتشافی حوضه دریای خزر خواهد شد که در این امر می‌توان علاوه بر بهره‌گیری از پتانسیل‌های داخلی، از ظرفیت کشورهای حاشیه‌ی دریای خزر نیز استفاده نمود.

وی در ادامه افزود: موضوع اکتشاف منابع نفت و گاز، برای شورای پژوهش وزارت نفت بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل پروژه‌ها باید راه‌گشا و آینده‌‌محور باشند به گونه‌ای که یا تولید را افزایش دهند و یا بهینه‌سازی را رشد دهند. دانشگاه‌ها می‌توانند با ایجاد یک شبکه بزرگ داخلی و حتی بین المللی، با اشتراک‌گذاری تجارب علمی و صنعتی و به دور از فضای رقابتی گامی موثر در رفع چالش‌های موجود در صنعت بردارند.

در ادامه‌ی این جلسه، مهندس صدیق عربانی، رئیس اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف، با اشاره به این موضوع که در صنعت، اولویت با سه‌گانه هزینه، زمان و کیفیت می‌باشد اظهار داشت: ازمجموعه‌های دانشگاهی انتظار می‌رود که علاوه بر تمرکز بر مسائل تحقیق و توسعه، تعریف مسائل با نگاه صنعتی را نیز مورد توجه قراردهند.

وی در ادامه افزود: با ارزیابی‌های صورت گرفته از پروژه‌های واگذار شده، بعد از گذشت 5 سال پیشرفت برخی از پروژه‌ها کمتر از ۳۰ درصد برآورد شده است که این امر به دلیل عدم وجود پیوست صنعتی، در طرح‌های مطالعاتی می‌باشد. بنابراین می‌توان با ارائه طرح در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و با پایین آوردن خطرپذیری انجام پروژه، بسمت عملیاتی و کاربردی شدن پروژه‌ها حرکت کرد و با ایجاد شبکه‌ی فناوری متشکل از مجموعه‌های علمی داخلی و خارجی بعنوان حلقه‌های زنجیره تامین، گامی مهم در راستای تحقق اهداف تعریف شده در پروژه‌ای صنعتی برداشت.

در خاتمه‌ی این نشست، سند همکاری علمی و توسعه‌ای میان طرفین به امضا رسید و مقرر گردید تا حصول نتایج مطلوب و تصویب پروژه‌ی « اکتشافات ژئوشیمی سطحی در پهنه‌ی ساحلی دریای خزر »، جلسات فنی و تخصصی ادامه یابد.