روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در سراسر کشور تعطیل شد
روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در سراسر کشور تعطیل شد
سخنگوی دولت از تصمیم دولت برای تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه - ۱۱ و ۱۲ مرداد - به علت گرمای بی‌سابقه هوا در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار سیاسی ایرنا، علی بهادری جهرمی روز سه شنبه با اشاره به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای جاری نوشت: به‌منظور حفظ سلامت شهروندان، هیأت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد.

وی در تشریح جزئیات این تصمیم دولت با تاکید بر اینکه تعطیلی شامل همه دستگاه‌ها هم در بخش خصوصی و هم عمومی می‌شود، افزود: دستگاههای خاص و خدماتی با تشخیص استاندار در هر استان و نهادهای ملی نیز به تشخیص معاون اول رئیس‌جمهور و هماهنگی وزیر مربوطه، مجوز فعالیت در این دو روز را دارند.

سخنگوی دولت ضمن توصیه به هموطنان در خصوص مدیریت مصرف برق، به سالمندان، کودکان و افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند نیز این توصیه را داشت که در ساعت‌های گرم روز از منزل خارج نشوند تا کمتر در معرض آسیب قرار گیرند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در مورد تعطیلی احتمالی آخر هفته با توجه به افزایش دمای هوا گفته بود: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای گرمای آخر هفته که احتمال می‌دهیم درجه حرارت بالا رود، پیشنهاد تعطیلی را برای حفظ سلامت مردم به هیات دولت داده‌ایم و مبنای درنظر گرفته شده دمای هوای بالاتر از ۴۰ درجه است.

اطلاعیه وزارت بهداشت درباره گرمای بی‌سابقه هوا

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه – نهم مرداد – به هشدارهای هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا در سه روز آینده اشاره کرده و گفته بود: تمام مراکز درمانی در آماده باش برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر قرار دارند.

سعید کریمی اظهارداشت: کودکان زیر ۴ سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، افراد دارای فشار خون در معرض گرمازدگی هستند و باید خودمراقبتی بیشتری داشته باشند، بدن پس از فعل و انفعالاتی که دارد باید بتواند با محیط تبادل گرما کرده و خنک شود و هنگامی که درجه گرما از ۴۰ عبور می کند، این تبادل حرارت دچار مشکل می شود.

وی ضعف، بی حالی، تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، افت فشار خون، غش، بیهوشی، ضعف شدید و در موارد شدید حتی به کما رفتن فرد را از علائم گرمازدگی دانست و بیان کرد: در چنین وضعیتی فرد باید از گرما و آفتاب دور نگه داشته و در سایه یا جای خنک قرار داده شود.

به گفته وی، در روزهای بسیار گرم که چند روز آینده نیز اعلام شده، افراد حتی الامکان نباید بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ از منزل خارج شوند. خوردن آب و مایعات خنک مثل شربت آبلیمو و قرار گرفتن در مکان های خنک توصیه همگانی است. مایعات بدن باید حتما در روزهای گرم تامین شوند.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در صورت پیدا شدن علائم شدید گرمازدگی باید فرد به اورژانس و پزشک منتقل شود.

آماده باش مراکز درمانی در پی گرمای کم سابقه

سخنگوی وزارت بهداشت، شیوع گرمازدگی را بر اساس نرخ مراجعات به مراکز درمانی در مرز هشدار توصیف کرد و از آماده باش مراکز درمانی برای روزهای گرم هفته جاری خبر داد و گفت: از آغاز هفته جاری، همه مراکز درمانی برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر در آماده باش کامل به سر می برند.

پدرام پاک آیین تصریح کرد: بنا به توصیه پزشکان، نوشیدن آب و مایعات سرد و قرار گرفتن در مکان های خنک توصیه همگانی است؛ چرا که نسبت به تأمین مایعات بدن در روزهای گرم باید حساس بود