اهمیت اجرای طرح هوشمند ترافیک در مازندران/خلأها را با وجود خودمان پر می‌کنیم/فیلم
اهمیت اجرای طرح هوشمند ترافیک در مازندران/خلأها را با وجود خودمان پر می‌کنیم/فیلم
فرمانده انتظامی مازندران در پاسخ به سئوالی درباره بار ترافیکی در استان، افزود: طرح جامع موضوع ترافیک شهری و برون‌شهری با نگاه هوشمندسازی نوشته شد که آخرین جلسه آن 7 ماه پیش با ریاست استاندار مازندران بود و با اجرای آن چالش‌ها برطرف می‌شود.

به گزارش ندای تجن- نشست خبری به همراه مراسم تکریم از اصحاب رسانه استان صبح روز سه شنبه 17مردادماه در محل سالن اجتماعات فرماندهی انتظامی استان برگزار شد.

در ابتدای جلسه معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مؤثری در جامعه دارند، گفت: بیش از 1 هزار خبر و 5 نشست تخصصی با همکاری اصحاب رسانه برگزار شد.

سید جعفر ساداتی با اشاره به اینکه بیش از 78درصد از پرونده‌های حل اختلاف خانوادگی در مراکز قضایی با سازش ختم به خیر شد، افزود: اداره مشارکت و آموزش همگانی جایی است که می‌توانیم در زمینه پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی با رسانه‌ها همکاری کنیم.

وی به تولید مجموعه تلویزیونی نشاط بهاری اشاره کرد و گفت: تولید محتوای انیمیشن، نماهنگ، برنامه‌های مرتبط با عفاف و حجاب بخشی از اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی است.

ساداتی با بیان اینکه اگر در حوزه نظام و انتظامی موضوعی بود بررسی می‌کنیم و به سمع و نظر مردم می‌رسانیم، افزود: نیاز است اصحاب رسانه کمک کنند تا از تولیدات آموزشی ما برای آگاهی‌رسانی به مردم استفاده شود.

فرمانده انتظامی مازندران نیز با ذکر یاد  628 شهید مجمع مازندران، 28 شهید انتظامی کشور در سال 1402 و شهید محمود صارمی، گفت: رهبری سال‌های سال است که موضوع جهاد تبیین را مطرح می‌کند که با قلم و نگاه شما در عرصه‌های حق و حقیقت برای مردم به بهترین شکل ممکن اتفاق میفتد.

سردار حسن مفخمی با اشاره به اهمیت عملکرد رسانه در جنگ ترکیبی امروز، افزود: آگاهی‌بخشی برای جامعه ضرورت دارد و وظیفه ما به‌عنوان سرباز این است که موضوعات را به‌درستی ببینیم و تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه با آشکارشدن حقیقت کشف جرم اتفاق میفتد، ادامه داد: در این کشف حق و حقیقت دو بعد مشترک میان ما و اصحاب رسانه وجود دارد، پلیس برابر قانون نماینده تأمین امنیت در جامعه است و امنیت زمانی تجلی می‌یابد که آرامش و آسایش فکری و روان به وجود آید که این آرامش با قلم  و آگاهی‌بخشی  از جانب شما است.

فرمانده انتظامی مازندران بیان کرد: بعد از امنیت عمومی، موضوع امنیت اجتماعی است که جامعه از ما انتظار تحقق آن را دارد و این موضوع که امنیت در زندگی پایدار باشد.

سردار مفخمی با بیان اینکه در حرفه پلیس همه ما متعهد به اخلاق حرفه‌ای هستیم، افزود: مطالبه‌گری‌هایی داریم که باید انجام دهیم ضمن اینکه همه ما متعهد به باورها و ارزش‌های دین اسلام هستیم، خط‌قرمز مردم‌باورها و اعتقادات آنان است؛ اما در مقابل تجاوزات فکری که بیگانه می‌خواهد وارد کند لازم است تا حساسیت خود را داشته باشیم.

وی خطاب به اصحاب رسانه گفت شما می‌توانید نسبت به وقایعی که اتفاق میفتد با قلمتان  تحلیل انجام دهید و در برخورد با برخی از جرایم و پیشگیری از آن می‌تواند اثرگذار باشد.

فرمانده انتظامی مازندران با بیان اینکه خبرنگاران به‌نوعی امین جامعه هستند که مبارک شما باشد و این موضوع مسئولیت شما را سنگین می‌کند، ادامه داد: نه شماها شب و روز می‌شناسید و نه پلیس، هر جا که ضرورت باشد خودتان پای‌کار می‌آیید تا آرامشی که باید اتفاق بیفتد را به وجود آورید.

وی خواستار هم‌فکری و همکاری بیشتر با اصحاب رسانه استان شد و ادامه داد: آموزش خبرنگاران در موضوع تخصصی‌کردن دارای ضرورت است و آمادگی بحث به‌صورت چالشی هم داریم.

سردار مفخمی با اشاره به اهمیت روایت نخست از اتفاقات که با در کنار هم بودن نیروی انتظامی و اصحاب رسانه امکان روایتگری بهتر وجود دارد، گفت: با این شیوه مشکلات کمتر می‌شود و مردم آگاه‌تر می‌شوند؛ با ورود شما در کنار ما حقایق گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه برای آموزش ما در کنار شما هستیم، ادامه داد: شما به‌صورت حرفه‌ای در کار خودتان هستید ما هم نیاز به آموزش شما داریم؛ استفاده از ظرفیت خبرنگاران برای ما فرصتی است که در اقدامات مقابله‌ای می‌توانیم بهتر اقدام کنیم، کوچک‌سازی در حوزه‌های مختلف و محله به محله و روستا به روستا را انجام دهیم.

فرمانده انتظامی استان به اجرای طرح امنیت‌محور اشاره کرد که دغدغه مردم در امنیت اجتماعی و عمومی در آن موردتوجه قرار گرفت و ادامه داد: در موضوعات مختلف مانند مواد مخدر، دستگیری خرده‌فروشان و معتادان وارد شدیم، استان مازندران معبر مواد مخدر است؛ اما بارانداز نیست و با اشرافی که همکاران ما در این حوزه دارند مقدار 1 هزار و 200 کیلوگرم مواد مخدر در سال جاری کشف شد.

وی تأکید کرد: در حوزه کشف سرقت به دنبال این هستیم که مال‌باخته به مالش برسد؛ بنابراین در کنار دستگیری سارق به دنبال کشف مال هستیم، در طول 4 ماه گذشته سرقت خرد در استان 16 درصد افزایش یافت باتوجه‌به اینکه وقوع قتل در استان آمار خوبی نیست؛ اما کل جرایم این حوزه کشف شد مسلماً نقش پلیس کشف قتل است؛ اما درباره علل و انگیزه قتل شما اصحاب رسانه باید تحلیل کنید تا آگاهی‌بخشی از زبان رسانه بیان شود.

سردار مفخمی با بیان اینکه در مازندران موضوع امنیتی خاص مانند تجمع غیرمجاز، راهزنی و..نداشتیم، افزود: در سایر حوزه‌ها هم ارتباط با پلیس‌های تخصصی از طریق معاونت فرهنگی و اجتماعی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط با برخی پلیس‌های امنیت و امنیت اقتصادی یک سری ملاحظات دارد، گفت: در حوزه پلیس فتا استان بسیار پویا است در کشفیات جرائم فضای مجازی عملکرد خوبی دارد، در حال حاضر شایع‌ترین جرم کلاهبرداری است.

فرمانده انتظامی مازندران در پاسخ به سئوالی درباره بار ترافیکی در استان، افزود: طرح جامع موضوع ترافیک شهری و برون‌شهری با نگاه هوشمندسازی نوشته شد که آخرین جلسه آن 7 ماه پیش با ریاست استاندار مازندران بود و با اجرای آن چالش‌ها برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از فیزیک پلیس در دنیا کاهش‌یافته است؛ اما ما یاد گرفتیم خلأها را با پلیس پوشش دهیم، گفت: در مازندران بیش از 7 هزار تماس به شماره 110 صورت می‌گیرد که مربوط به وظایف و تکالیف پلیس در حوزه‌های مختلف می‌شود.

سردار مفخمی با اشاره به کاهش نزاع و درگیری در استان و مقابله با افراد مخل نظم به‌صورت فردی، افزود: تعداد تصادفات در استان با کاهش روبرو بود که در حال اقدام راهبردی هستیم و خلأهایی که وجود دارد را از وجود خودمان مایه می‌گذاریم.

وی بیان کرد: افزایش 14درصدی در وقوع جرایم سایبری داریم؛ اما کشفیات وضعیت خوبی دارد.

فرمانده انتظامی مازندران در پاسخ به سئوالی درباره کمبود نیرو در استان، گفت: نیروهای ما کم نیست رسالت محور هستیم وظیفه محور نیستیم و تا پای جان برای امنیت هستیم و خلاها را جبران می‌کنیم.

وی درباره آگاهی‌بخشی به مردم درباره شیوه سرقت در محلات مختلف، گفت که می‌توانند اطلاعات را در اختیار مردم و رسانه بگذارند تا از سرقت جلوگیری شود.

نداکلائی