زمان بدهند، توانمندی ساخت کشتی را داریم/زیرساخت گردشگری دریائی در شمال کشور باید فراهم شود
زمان بدهند، توانمندی ساخت کشتی را داریم/زیرساخت گردشگری دریائی در شمال کشور باید فراهم شود
در این بازدید توانمندی های شرکت صدرا و عوامل رشد گردشگری دریائی در شمال کشور مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش ندای تجن – در ابتدای مردادماه سال جاری باهمت سازمان بسیج رسانه و استانداری مازندران به همراه تعدادی از خبرنگاران مرکز استان از شرکت صنایع دریایی ایران صدرا بازدید کردیم.

این شرکت در سال 1347 باهدف تعمیر و ساخت انواع شناورهای دریائی در بوشهر فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر دو کارخانه در بوشهر و مازندران دارد که به ارائه خدمات در منطقه خلیج‌فارس و دریای خزر می‌پردازد.

شرکت صدرا در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در زمینه‌های طراحی، ساخت و نصب تأسیسات فراساحلی نفت و گاز، کشتی‌سازی، ساخت پایانه‌های نفتی، بندرگاه‌ها، حفاظت ساحلی و پل شد و پس از آن گواهینامه‌های بین‌المللی ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۸، ISO ۱۴۰۰۱: ۲۰۰۴ و OHSAS ۱۸۰۰۱: ۲۰۰۷ را گرفت.

در بازدید خبرنگاران استان مازندران از محل شرکت صدرا،  مدیر بازاریابی و توسعه شرکت درباره فعالیت آن این طور توضیح داد: شرکت صنایع دریائی ایران «صدرا» دارای 450 نفر نیروی متخصص است که نخستین پروژه خود را با نام سکوی حفاری ایران خزر به اجرا درآورد.

سیدعلی کلانتری با اشاره به اینکه در سال 80بزرگترین سازه شناور ایران و خاورمیانه با نام سکوی نیمه شناور امیر را ساختیم، افزود:این سکو دارای وزن 14هزار و 500تن با قابلیت حفاری در عمق 1هزار متر و 6هزار و 500متری در بستر دریا بود.

کلانتری با بیان اینکه از حدود 60 شناور ایران در دریای مازندران 95درصد شناورهای تجاری و عملیاتی در مجتمع کاسپین تعمیر می‌شود، ادامه داد: به‌تازگی یک شناور روسی هم برای تعمیر به شرکت صدرا سپرده شد.

مدیر بازاریابی و توسعه شرکت ایران صدرا با اشاره به اینکه ساخت دو فروند شناور 3 هزار و 500 تنی برای کشور به ما سفارش داده شد که نخستین همکاری داخلی است، ادامه داد: مدت این قرارداد 21ماهه است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه سند توسعه تا سال 2030 و افزایش ظرفیت کریدور شمال – جنوب، روسیه قصد تغییر مسیر حمل بار از اروپا به دریای خزر را دارد، گفت: باتوجه‌به حجم بالای استفاده از کانتینر برای حمل بار نیاز به حداقل 10 شناور تا سال 2030 داریم.

کلانتری با اشاره به اینکه یکی از بازارهای نفت خزر در کشور آذربایجان است که نیاز به میدان با ظرفیت بالای گاز، میدان نفتی با حجم بالا و ساخت تجهیزات است، افزود: در حال حاضر ما در دریای شمال هیچ استفاده‌ای  نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه در دریای خزر تعداد 666 شناور داریم که ایران، روسیه و آذربایجان بیشترین سهم را دارند، اضافه کرد:20 درصد حمل‌ونقل دریائی به ایران اختصاص دارد وبا توجه به رفع مشکل پولی پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری کشتی‌های بیشتری برای ساخت و تعمیر به شرکت ایران صدرا سفارش داده شود.

مدیر بازاریابی و توسعه شرکت ایران صدرا با اشاره به اینکه در جنوب کشور دارای 3 کارخانه و یک جزیره بزرگ با نام صدرا هستیم، گفت: به‌تازگی دو فروند شناور برای کشور ونزوئلا ساختیم که پس از آن 2 فروند دیگر سفارش دادند.

وی با بیان اینکه در جنوب بخش تحقیق و توسعه را راه انداختیم، افزود: بخش گردشگری دریائی را آغاز کردیم که در شمال کشور مغفول مانده و هیچ زیرساخت دریائی در اینجا نداریم.

کلانتری اضافه کرد: در شمال کشور مسافران و گردشگران بسیاری داریم؛ اما حوضچه آرامش برای کشتی‌ها نداریم. پیشنهاد راه‌اندازی حوضچه در چند نقطه از استان را دادیم که در شهر‌های بهشهر، ساری، خزر شهر، رامسر و بندر انزلی بود که خواستیم 5 اسکله درست و حسابی بسازند اما انجام نشد.

مدیر بازاریابی و توسعه شرکت ایران صدرا بخش عظیمی از مشکلات گردشگری شمال کشور را منوط به نبود زیرساخت‌ها اعلام کرد و افزود: ما 3 طرح گردشگری ارائه دادیم که یکی از آن‌ها یک رستوران دریائی 40نفره  بود؛ اما به‌خاطر نبود زیرساخت پیگیری نشد.

وی تأمین زیرساخت و اعطای مجوز به سرمایه‌گذاران را از عواملی عنوان کرد که دولت می‌تواند به گردشگری دریائی یاری رساند.

کلانتری از توانمندی و ظرفیت شرکت صنایع دریائی ایران صدرا برای ساخت کشتی گفت و افزود: اگر زمان لازم به شرکت داده شود مسلماً می‌تواند نیازمندی کشور را برآورده کند.

وی با بیان اینکه با شروع هر پروژه تعداد نیروهای شرکت نیز تغییر می‌کند، گفت: در سال 97 تعداد 150 نیرو داشتیم که هم اکنون به 450 نفر افزایش یافت که با پیمانکاران به تعداد 850 نفر می‌رسد. دورنمای کاری ما این است که تا 10 سال آینده نیروهای ما به تعداد 10 هزار نفر افزایش یابد.

در ادامه به همراه همکاران از کارگاه آماده‌سازی ورق‌های کشتی بازدید کردیم که یک سوله بسیار بزرگ و با سقف بلند و رو به دریا بود و یک کشتی خارجی در حال تعمیر در آن جا مستقر بود.

در این مکان ورق‌های فلزی آهنی با استفاده از دستگاه‌های مخصوص برش و CNC به قطعات مشخص بریده می‌شدند که پس از آن ورق‌های دارای مشکل از بدنه کشتی‌ها کنده می‌شوند و ورق‌های جدید گذاشته می‌شود.

در این بازدید فرصت مشاهده نزدیک چگونگی تعمیر ورق های کشتی برای ما فراهم شد و هنگام عصر این بازدید پایان یافت.

نداکلائی