پرسه بیماری در دل خیابان‌های استان
پرسه بیماری در دل خیابان‌های استان
هر روز که دیرتر نهادهای مسئول بخواهند به این چالش بپردازند بر تعداد این سگ‌ها و در نتیجه هزینه نگه‌داری و همین‌طور بیمارانی که ممکن است از سوی آنان گاز گرفته شوند افزوده می‌شود و میلیاردها تومان هزینه صرف خرید واکسن هاری خواهد شد.

به گزارش ندای تجن – در 2 سال گذشته حضور سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها، کوچه‌ها و حتی داخل مغازه و فروشگاه‌ها بسیار فراوان شده است به‌طوری‌که در کمال آرامش در شلوغی خیابان را طی می‌کنند و در جلوی مغازه‌ها به دنبال غذا هستند.

برخی از این سگ‌ها سالم و برخی دیگر نیز با بیماری‌های مختلف دسته و پنجه نرم می‌کنند. سگ موجودی اجتماعی است و به‌راحتی زادوولد می‌کند از طرفی بی‌توجهی برخی نهادهای متولی نیز سبب رهاکردن این موجود در جامعه شده است.

وقتی اخبار حضور سگ‌ها در ایران را در رسانه‌های مختلف رصد کردیم متوجه آمارهای مختلف از تعداد آن‌ها از 2 میلیون تا بیش از 4 میلیون شدیم که نشان‌دهنده افزایش هر روزه آن است.

اما در مازندران وضع طور دیگری است حضور گردشگران به همراه خانواده‌هایشان برای گشت‌وگذار در مناطق مختلف سبب ازدحام بیشتر جمعیت شده است و این موضوع در کنار ناآرامی‌های ناشی از حضور سگ‌های بیمار، چهره شهر را ناخوشایند کرده است.

آذرماه سال گذشته بود که دکتر عباس علیپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وجود سگ‌های ولگرد را یکی از ابر چالش‌های استان عنوان کرد.

وی گفته بود وجود سگ‌های ولگرد بیمار  از معضلات دیگر حوزه بهداشت استان است که نیاز به همکاری شهرداری‌ها برای جمع‌آوری آن‌ها است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران سالانه ۱۰۰ میلیاردتومان برای واکسن و سرم هاری هزینه می‌شود که مجبورند برای نجات جان مردم این هزینه را انجام دهند.

گاهی  خبرهایی از اداره کل پزشکی قانونی استان نیز به دست ما می‌رسد که در آخرین خبر مدیرکل پزشکی قانونی استان گفته بود که در سال گذشته تعداد 104 نفر مصدوم ناشی از گازگرفتگی سگ برای بررسی صدمات و جراحات به پزشکی قانونی مراجعه کردند.

همه این آمارها مبین این موضوع است که بهتر است فکری به حال این سگ‌های ولگرد و بدون صاحب کرد.

شهرداری‌ها می‌توانند با همکاری بخش سلامت استان  نسبت به شناسایی سگ‌های آلوده و بیمار اقدام کنند و در ادامه سگ‌های سالم را عقیم کنند و در مراکز نگه‌داری مراقبت کنند.

چون هر روز که دیرتر نهادهای مسئول بخواهند به این چالش بپردازند بر تعداد این سگ‌ها و در نتیجه هزینه نگه‌داری و همین‌طور بیمارانی که ممکن است از سوی آنان گاز گرفته شوند افزوده می‌شود و میلیاردها تومان هزینه صرف خرید واکسن هاری خواهد شد.

عکس تزیینی است