مراسم تشییع پیکر بهزاد شاهنده برگزار شد/پیام تسلیت مسئولان و انجمن‌های مردم نهاد
مراسم تشییع پیکر بهزاد شاهنده برگزار شد/پیام تسلیت مسئولان و انجمن‌های مردم نهاد

ندای تجن- براساس گزارش فارس-مراسم تشییع پیکر بهزاد شاهنده هنرمند پیشکسوت هنر‌های نمایشی، شاعر و پژوهشگر فرهنگ بومی و آیین‌های سنتی مازندران و از رزمندگان دوران دفاع مقدس از حسینیه قمر بنی هاشم واقع در مهدی آباد تا گلزار شهدای ساری برگزار شد. پیکر این هنرمند قید با حضور مسئولان و اهالی هنر در آرامگاه […]

ندای تجن- براساس گزارش فارس-مراسم تشییع پیکر بهزاد شاهنده هنرمند پیشکسوت هنر‌های نمایشی، شاعر و پژوهشگر فرهنگ بومی و آیین‌های سنتی مازندران و از رزمندگان دوران دفاع مقدس از حسینیه قمر بنی هاشم واقع در مهدی آباد تا گلزار شهدای ساری برگزار شد.

پیکر این هنرمند قید با حضور مسئولان و اهالی هنر در آرامگاه ملامجدالدین ساری به خاک سپرده شد.

بهزاد شاهنده، هنرمند فعال و پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی مازندران و سرپرست گروه تئاتر «کله‌ونگ» ساری بود که پس از فوت پسرش نام گروه خود را به «شایان» تغییر نام داد.

این هنرمند فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده و دغدغه‌اش احیای رسوم و سنن فراموش‌شده مازندران بود.

شاهنده با پژوهش در آداب و رسوم و سنن مازندرانی و انتقال آن به نسل جدید با استفاده از هنرهای نمایشی، سعی در احیای این فرهنگ گم شده در زمان حال داشت.

مرحوم شاهنده تاکنون بیش از ۲۰ اثر نمایشی را روی صحنه برده و از میان این آثار، تعداد ۶ اثرش به فرهنگ بومی محلی مازندران اختصاص دارد که برای نوشتن و روی صحنه بردن این نمایش‌ها، پژوهش‌هایی را درباره فرهنگ و هنر بومی مازندران به سرانجام رسانده بود.

«مازرون بهشته» یکی از نمایش‌هایی است که در سالیان اخیر اجرا کرد و در آن به اجرای آیین‌های مازندرانی پرداخت.

به گزارش ندای تجن به مناسبت درگذشت این هنرمند از طرف مسئولان و انجمن های مردم نهاد پیام تسلیت صادر شد که بخشی از آن به این شرح است.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پی درگذشت بهزاد شاهنده هنرمند و استاد پیشکسوت تئاتر مازندران، پیام تسلیت منتشر کرد.

به گزارش ایران تئاتر، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با انتشار پیامی درگذشت بهزاد شاهنده هنرمند و استاد پیشکسوت تئاتر مازندران و رییس مجمع عمومی تئاتر استان مازندران را تسلیت گفت.

در متن پیام مدیرکل هنرهای نمایشی آمده است:

«به نام او که تنها ماندگار است

هر لاله‌ای که از دل این خاکدان دمید / نو کرد داغ ماتم یاران رفته را

پیشکسوت صبور، مهریان و کم‌نظیر صحنه ارزشمند و پرمفهوم تئاتر استان پر افتخار مازندران، استاد بهزاد شاهنده هم به کاروان یاران رفته پیوست و داغی تازه، بر جان نجیب هنر اصیل تئاتر این مرز و بوم به‌ویژه استان مازندران گذاشت.

هر چند خانواده بزرگوار ایشان و دوستدارانش را هیچ کلامی، تسلّای خاطر نمی‌دهد اما از آنجا که در برابر مشیّت الهی، چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست؛ از درگاه منیع پروردگاری‌اش، آمرزش و آرامش روح این فقید سعید را خواستارم و برای بازماندگان ارجمندش و هنرمندان هم‌استانی‌اش صبری زیبنده و اجری شایسته، آرزو می‌کنم و امید دارم که آثار معنوی و شاگردان مستعدّ این هنرمند فقید، در گذر ایّام به فراموشی سپرده نشده و زوایای آموزنده سبک هنری او، مورد بازشناسی، کارشناسی و بهره‌گیری اهالی این عرصه فخیم واقع شود.»

زنده‌یاد بهزاد شاهنده، پیشکسوت کهنه‌کار و رییس مجمع عمومی تئاتر استان مازندران پس از ۲۵ ماه بی‌تابی در فراق فرزند هنرمند خود و تحمل چندماه بیماری، یکشنبه (۱۲ شهریور) درگذشت.

انا لله و انا الیه راجعون

با تالم و تاسف درگذشت هنرمند ارزنده تئاتر، تلویزیون، شاعر و پژوهشگر فرهنگ بومی و آیین‌های سنتی استان مازندران و رزمنده دوران دفاع مقدس “استاد بهزاد شاهنده” را به جامعه فرهنگی و هنری مازندران تسلیت عرض نموده و از درگاه باری تعالی برای آن مرحوم علو درجات و همنشینی با اولیا الله خاصه حضرت سید الشهدا (علیه‌السلام) و برای خانواده و بستگان این هنرمند فقید صبر و شکیبایی مسألت می‌نمایم. روحش شاد و قرین رحمت الهی

احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

خانه هنرمندان ساری نیز پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت این هنرمند فقید صادر کرد:

همه ازاوییم وبسوی او می رویم

فقدان اسفناک هنرمند برجسته تاتر شهرواستان،استاد بهزاد شاهنده رابه اهالی هنرخصوصا جامعه فاخر تئاتر شهرمان تسلیت عرض نموده برای آن مرحوم غفران الهی از درگاه احدیت خواستاریم

⚫️⚫️ هیات مدیره خانه هنرمندان ساری