گلایه یک تولیدکننده گل محمدی از مسئولان سازمان جهادکشاورزی مازندران
گلایه یک تولیدکننده گل محمدی از مسئولان سازمان جهادکشاورزی مازندران
مجار افزود: مسئولان می توانستند با حمایت از بنده سبب شوند تا جوانان روستا هم در مزرعه مشغول به کار باشند و از مهاجرت به شهر جلوگیری شود.

به گزارش ندای تجن- مجار که تولیدکننده گل محمدی در منطقه چهاردانگه ساری است، گفت: با ترغیب سازمان جهاد کشاورزی مازندران اقدام به کشت گل محمدی در روستای کوات چهاردانگه ساری کردم؛ اما پس از گذشت 3 سال پشیمان هستم.

وی افزود: پس از اینکه سیاست کشت گل محمدی به دلیل استفاده کم از آب توسط وزارت جهاد کشاورزی به تمام استان‌ها اعلام شد، در ابتدای فعالیت برای دریافت مجوز کشت گل محمدی 2سال وقت صرف کردم و سرانجام با دستور استاندار در چند ساعت آن را دریافت کردم.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه طرح کشت گل محمدی را در کنار جذب گردشگر در منطقه چهاردانگه را برنامه‌ریزی کرده بودم، گفت: پس از گذشت 2 سال به دلیل عدم فروش گلاب و دریافت تسهیلات برای گسترش فعالیت، از افزایش کشت منصرف شدم و می‌خواهم تغییر کشت دهم یا زمین را بفروشم.

مجار با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان ترغیب به کشت گل محمدی شدند درحالی‌که شرایط فرآوری و صادرات آن در کشور فراهم نیست، افزود:در طول مدت‌زمان کشت گل محمدی مسئولان بسیاری برای بازدید به زمین کشاورزی ما آمدند؛ اما کمتر از سوی آنان مورد حمایت قرار گرفتیم.

وی افزود: بر اساس تحقیقات و صحبت‌هایی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داشتم کشت گل محمدی مبتنی بر 3 مرحله تولید، فرآوری و صادرات این محصول بود که تنها تولید در کشور انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح کشت گل محمدی متأسفانه در بسیاری از استان‌ها ترویج شده است به‌طوری‌که میزان تولید با افزایش روبرو بود؛ اما در زمینه فروش کمکی صورت نگرفته است، ادامه داد: در حال حاضر گلاب طبیعی که باید با قیمت لیتری 70 هزارتومان فروخته شود متأسفانه لیتری 30 هزارتومان هم به فروش نمی‌رود.

این تولیدکننده با بیان اینکه 2 سال پیش به همراه خانواده‌ام باهدف کشت گل محمدی ساکن روستای کوات منطقه چهاردانگه ساری شدم، گفت: در طول این مدت سعی کردم  به اقتصاد مردم منطقه کمک کنم؛ اما متأسفانه اکنون به دلیل فروش‌نرفتن گلاب به آنان بدهکارم و شرمنده آنان شدم.

وی افزود: در حال حاضر مبلغ 1 میلیارد تومان نیاز دارم تا بتوانم بدهی خود را بپردازم و مشکلات مالی خود را کاهش دهم.

مجار با بیان اینکه اکنون از عدم دریافت تسهیلات برای افزایش کشت گل محمدی ناراحت نیستم، ادامه داد: باتوجه‌به اینکه زمینه صادرات گلاب فراهم نیست این اقدام به ضرر تولیدکننده خواهد بود.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه به دعوت سازمان جهاد کشاورزی اقدام به کشت گل محمدی کردم، گفت: اگر آنان به کشاورزان کاری نداشته باشند مسلماً آنان بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که چه محصولی را کشت کنند.

وی از مسئولان درخواست کرد هنگامی که با شعار تولید، کشاورزان را ترغیب به کشت محصول خاصی می‌کنند در عمل نیز حمایت لازم را داشته باشند تا مردم ضرر مالی نکنند.

مجار افزود: مسئولان می توانستند با حمایت از بنده سبب شوند تا جوانان روستا هم در مزرعه مشغول به کار باشند و از مهاجرت به شهر جلوگیری شود.