لزوم توجه به اتحاد فرهنگی برای جذب گردشگر به مازندران
لزوم توجه به اتحاد فرهنگی برای جذب گردشگر به مازندران
از نگاه مسئولان دولتی حاضر در همایش، حال دیگر نوبت  بخش‌های خصوصی از جمله رسانه‌ها، آژانس‌های مسافرتی، انجمن‌های راهنمایان گردشگری و خدمات مسافرتی و بوم‌گردی‌ها است تا مسافرانی که از روسیه می‌آیند را جذب کنند.مسلما این اقدام در گام نخست به شکل‌گیری نوعی اتحاد فرهنگی نیاز دارد تا در کنار اقدامات بعدی دولت برای لغو روادید با سایر کشورها، فرصت برای معرفی و جذب گردشگران نیز بیشتر فراهم شود.

به گزارش ندای تجن – هفته گردشگری در ایران با شعار «سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» نام‌گذاری شده است تا بتواند درب سفر و ورود علاقه‌مندان  به بازار گردشگری ایران را باز کند.

در مازندران نیز برگزاری رویداد ملی روز جهانی گردشگری با محوریت روسیه و کشورهای CIS همراه با نمایشگاه صنایع‌دستی و پنل اختصاصی  ویژه برنامه‌ای در راستای ورود نخستین گروه گردشگری به ایران بود که از نحوه برگزاری تا پذیرایی و سایر امکانات می‌تواند آن را همایشی تقریباً مناسب قلمداد کرد.

در این همایش لغو روادید گردشگری میان دو کشور ایران و روسیه بسیار پررنگ جلوه داده شد.

به گفته لیلا اژدری مازندران با برگزاری این همایش کار هوشمندانه‌ای برای جذب گردشگر انجام داد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی به اجرای طرح لغو روادید از اوایل مردادماه سال جاری اشاره کرد که پس از انجام توافقات لازم با طرف روسی به نتیجه رسید.

اژدری میزان سفرهای انجام شده طی 6 ماه سال جاری میان 2 کشور را این طور بیان کرد که 36 هزار نفر از ایران به روسیه و بیش از 22 هزار نفر از روسیه به ایران سفر کردند.

وی به سفر نخستین گروه مسافران ایران که بدون ویزا هفته گذشته به روسیه رفتند و با استقبال طرف روس مواجه شدند اشاره کرد و گفت: در ایران نیز نحوه ورود گروه گردشگران روس با کمک آژانس مسافرتی، کانون ایرانگردی و جهانگردی ایران و پلیس امنیت فرودگاه به‌خوبی پیش رفت.

اژدری معتقد است دولت ایران به وظیفه خود برای تسهیل سفر به ایران و روسیه اقدام کرده است و از این بعد نقش بخش خصوصی به‌ویژه آژانس‌های مسافرتی پررنگ است که در حال حاضر 90 آژانس را به روسیه معرفی کردند که تنها یک آژانس از مازندران اعلام آمادگی کرد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی گفت که گروه‌های گردشگری که به دو کشور سفر می‌کنند باید از 5 تا 50 نفر باشند تا بر اساس اصول تفاهم‌نامه اقدامات ورود بدون ویزا انجام شود.

نکته‌ای که در سخنان خانم اژدری حائز اهمیت است بی‌توجهی آژانس‌های مازندران نسبت به جذب گردشگری روسی بود و این موضوع زمانی توجه ما را به خود جلب کرد که در جلسه BTOB شاهد حضور آژانس‌هایی از سایر نقاط کشور از جمله استان اصفهان بودیم که برای کسب اطلاعات درباره گروه مسافر روسی و برای برقراری ارتباط با آن‌ها در همایش حضور یافته بودند.

وقتی با کارشناسان حوزه گردشگری درباره عدم رغبت آژانس‌های مازندران به جذب گردشگر روس صحبت کردیم گفتند که هنوز شناخت کافی نسبت به کشور روسیه و ذائقه آنان وجود ندارد به همین دلیل آژانس داران ورود به این حوزه را نوعی ریسک می‌دانند.

نبود شناخت نسبت به ذائقه ایرانی‌ها در روسیه هم از جمله عواملی است که  نیاز به توجه بیشتر بخش خصوصی و همین‌طور رسانه‌ای دارد.

در میان 5 نفر گردشگر روس  که به مازندران آمدند یک فعال گردشگری و نویسنده حضور داشت که در جلسه BtoB از فعالان رسانه درخواست کرد تا با معرفی آداب‌ورسوم و نقاط دیدنی استان مازندران در نشر و معرفی به شهروندان روس نقش داشته باشند.

یولیانا نووسل‌وا  که به‌تازگی مقاله‌ای درباره میانمار «کشوری در آسیا» در مجله‌ای روسی به نگارش درآورده است انتشار یادداشت، مقاله و گزارش تصویری یا ویدئویی را راه کاری برای جذب گردشگر به ایران به‌ویژه مازندران بیان کرد.

حضور این نویسنده در جمع 5نفره گروه گردشگری نوعی زیرکی در کشور روسیه را نشان می‌دهد که از نخستین سفر بدون روادید برای پیشگامی در جهت همکاری و هماهنگی با رسانه‌های ایران بهره جسته است، موضوعی که کمتر از سوی سیاستمداران ما در ایران به آن توجه شد و به‌نوعی سفر خبرنگاران به کشور روسیه را دربردارنده  هزینه‌ برای دولت می‌دانند.

از نگاه مسئولان دولتی حاضر در همایش، حال دیگر نوبت  بخش‌های خصوصی از جمله رسانه‌ها، آژانس‌های مسافرتی، انجمن‌های راهنمایان گردشگری و خدمات مسافرتی و بوم‌گردی‌ها است تا مسافرانی که از روسیه می‌آیند را جذب کنند.

مسلما این اقدام در گام نخست به شکل‌گیری نوعی اتحاد فرهنگی نیاز دارد تا در کنار اقدامات بعدی دولت برای لغو روادید با سایر کشورها، فرصت برای معرفی و جذب گردشگران نیز بیشتر فراهم شود.

فرهنگی که یک واژه با گستره واژه‌های بسیار که دربردارنده محتوای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنری و.را شامل می‌شود.

فرهنگی که در برگزاری همایش نیاز به توجه بیشتر به آن بود، به عنوان نمونه می شد به غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی لباس محلی داد تا بپوشند و نوعی نظم در پوشش در کنار معرفی و تبلیغ لباس مازندرانی به خارجی‌ها را شاهد باشیم.

برگزاری نمایشگاه غذا هم جاذبه خوبی برای گردشگران و حتی ما رسانه ها داشت و مشتاق چشیدن آن ها شدیم هر چند ترکیبی از غذاهای مازندرانی در کنار غذاهای گیلانی و فینگرفود چندان منظم و جالب نبود و شاید انتظار داشتیم تا غذای مازندرانی در همان ظروفی که از صنایع دستی بود با غرفه دارانی که پوشش محلی بر تن دارند به نمایش گذاشته می شد نه پرسنل هتل میزبان!

از حق نگذریم برگزاری چنین همایشی با توجه به منابع مالی پایین بخش دولتی گردشگری و نبود همان انسجام فرهنگی اقدامی سخت و در خور تقدیر است که امیدواریم مسیر جذب گردشگر به استان ما را هموار کند.

البته نیاز است که حتما گروهی که از ایران به روسیه سفر کردند و گروهی که از روسیه به ایران آمدند تعاملات خود را با کشور میزبان ادامه دهند و به نوعی ترویج دهنده سفر به دو کشور باشند.

در حال حاضر بیشتر آژانس‌های خدمات مسافرتی مازندران بر روی سفر به ترکیه، ارمنستان فعالیت دارند و نیاز است تا مسیر آشنایی برای سفر به روسیه را از 80 آژانس که برای همکاری اعلام آمادگی کردند بیاموزند.

در کنار آن دولت می‌تواند با حمایت از اصحاب رسانه زمینه ورود به حوزه تولید محتوا درباره جاذبه‌های دو کشور را فراهم کند تا پس از آشنایی و گسترش فعالیت در آن به استقلال و خودکفایی برسند.

گزارش:نداکلائی