تابستان کمبود برق ما را خفه می‌کند، زمستان هم گاز /سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  اجازه استفاده از درختان شکسته و افتاده را به ما بدهد/ورود شرکت به بورس از آذرماه
تابستان کمبود برق ما را خفه می‌کند، زمستان هم گاز /سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  اجازه استفاده از درختان شکسته و افتاده را به ما بدهد/ورود شرکت به بورس از آذرماه
مدیرعامل رشکت چوب و کاغذمازندران کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان را از جمله مشکلات این واحد صنعتی عنوان کرد.

به گزارش ندای تجن- امروز صبح نشست خبری امید نیک‌نژاد مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در محل این شرکت برگزار شد.

نیک‌نژاد در ابتدا به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های شرکت پرداخت.

وی گفت که در ابتدا برنامه فعالیت شرکت را بر این موضوع که وضعیت تولید کاغذ چاپ و تحریر را سر و سامانی دهد منظم کرده است و افزود: قرار بر این گذاشتیم که در سال گذشته 40 هزار تن و در سال جاری نیز 50 هزار تن کاغذ تولید کنیم که با لطف خدا سال گذشته 42 هزار تن تولید داشتیم و برای نخستین‌بار 70درصد کاغذ کتاب مدارس را تولید کردیم.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به تولید 50 هزار تن کاغذ در سال جاری، ادامه داد: تاکنون 48 هزار و 500 تن کاغذ تولید داشتیم که این مقدار باتوجه‌به محدودیت مصرف برق در تابستان بیش از 18 هزار تن از  میزان تولید کاهش یافت.

وی همین‌طور بخشنامه منع واردات چوب در روزهای تعطیل را مانع دیگری برای افزایش میزان تولید عنوان کرد و گفت: در سال جاری 38 تن کاغذ موردنیاز آموزش‌وپرورش از کاغذ ایرانی تولید شد.

نیک‌نژاد معتقد است که خودکفایی در عرصه تولید کاغذ بر روند فعالیت سایر کارخانه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی تأثیرگذار است و یکی از دلایلی که کارگروه حمایت از تولید کاغذ با ریاست رئیس‌جمهور در کشور فعالیت دارد به‌خاطر اهمیت این کالای استراتژیک برای نظام است.

وی کسب عنوان واحد نمونه صنایع سلولزی کشور و واحد نمونه سلامت‌محور برای نخستین‌بار در کشور را از افتخارات شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران اعلام کرد و گفت: با پیگیری و برنامه‌ریزی مجوز تأسیس شهرک صنعتی غیردولتی با صنایع سلولزی در زمین 3 هکتاری در کنار شرکت را دریافت کردیم که قرار است با حضور مسئول کشوری کلنگ‌زنی شود.

نیک‌نژاد درباره احداث 50 واحد صنعتی با محوریت صنایع سلولزی در این شهرک خبر داد و در ادامه تولید دفترچه ارزان‌قیمت را از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مطرح کرد که بر اساس همین وظیفه با همکاری گاج مارکت تولید دفترچه که در فروشگاه‌ها با قیمت 90 تا 100 هزارتومان به فروش می‌رسد یک‌سوم قیمت عرضه شود.

وی از عرضه سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در فرابورس از آذرماه سال جاری خبر داد که قرار است با این اقدام مقداری از مشکل نقدینگی آن رفع شود.

نیک‌نژاد با بیان اینکه در سال جاری بیش از 1 هزار و 500 تن کاغذ تحویل ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد دادیم، گفت: می‌توانیم بیش از 3 هزار تن کاغذ برای تنظیم بازار در اختیار این وزارت‌خانه قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به جذب 60 نیروی متخصص در سال گذشته اشاره کرد که قرار است در سال جاری نیز با آزمون 65 نیروی جدید را جذب کنند.

وی با بیان اینکه حفاظت و صیانت از جنگل‌های شمال وظیفه ماست، گفت:155 هکتار از اراضی جنگل‌های مازندران را با 260 نیرو حفاظت می‌کنیم؛ قرار است دانشجویان خارجی را از هند و روسیه جذب کنیم وبا توجه به وجود صنعت خمیرسازی و کاغذسازی در استان، مبادله با سایر کشورها صورت گیرد.

نیک‌نژاد با اشاره به اینکه مافیایی در صنعت کاغذ وجود دارد که ما را مجاب می‌کرد تا تولید کاغذ چاپ و تحریر به سمت دیگری برود، ادامه داد: با لطف خدا و همکاری مسئولان تولید خود را افزایش دادیم که در حال حاضر یک‌سوم کاغذ چاپ و تحریر کشور در مازندران تولید می‌شود.

وی درباره حواشی که پیرامون تغییر مدیریت شرکت چوب و کاغذ وجود دارد گفت که باتوجه‌به نزدیک‌شدن به زمان انتخابات این حرف‌وحدیث‌ها بسیار است و توجهی به آن ندارد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بیان کرد: تولید چند محصول شامل؛ کاغذ پایه مقوا 190 گرمی، کاغذ پایه برای دیوار که از جمله کالای وارداتی بود و همین‌طور کاغذ nb و notebook و تحریر را تولید کردیم که بخشی را به لوازم‌التحریر اختصاص دادیم.

نیک‌نژاد با اشاره به مشکلات کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان، گفت: به دلیل این مشکلات ما در 3 ماه از سال با یک خط تولید می‌کنیم و بر روند تولید شرکت تأثیرگذار است؛ در کنار آن بدهی‌هایی به شرکت برق و گاز از سال‌های گذشته باقی‌مانده است که ما مجبوریم هزینه‌ای که باید برای مواد اولیه و بخش تولید بگذاریم را صرف پرداخت بدهی کنیم.

وی بیان کرد: سال گذشته قرارداد 12 میلیاردتومانی با کشور عراق داشتیم که به دلیل کمبود برق تنها 2 میلیارد صادرات کردیم.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران در پاسخ به سئوالی درباره کمک به اصحاب رسانه برای در اختیار قراردادن کاغذ روزنامه، گفت: ما یک بنگاه اقتصادی هستیم نیاز است تا اداره کل فرهنگ و ارشاد راهکار قانونی برای ارائه حداقل قیمت کاغذ به رسانه‌ها را بدهد که پس از آن قرار شد خانه مطبوعات اقداماتی انجام دهد که تاکنون اقدامی صورت نگرفت.

وی با اشاره به کمکی که به برخی رسانه‌ها انجام می‌شود، افزود: در سال گذشته 700 تن کاغذ روزنامه تولید کردیم که بخشی در داخل و بخشی به وزارت فرهنگ و ارشاد با قیمت مناسب توزیع شد که این کار را در مجمع هیئت‌مدیره شرکت اعلام کردند که اقدامی زیان‌ده است  و از سال گذشته در خصوص انجام هر گونه هزینه‌ای از طرف سهام‌دار منع شدیم.

نیک‌نژاد با بیان اینکه در سال جاری سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت مصوب هر رول کاغذ را 34 هزار و 500 تومان اعلام کرد، ادامه داد: امکان فروش پایین یا بالاتر از این قیمت را نداریم.

وی درباره راضی‌کردن وزارت آموزش‌وپرورش برای خرید کاغذ ایرانی گفت که به‌سختی و با مراجعات پی‌درپی انجام شد و در واقع با این اقدام بیش از 40 میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی شد.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران به طرحی با عنوان استفاده از خمیرکاغذهای باطله اشاره کرد که می‌توان با برآورد هزینه 150 میلیارد تومان همان کتاب‌های درسی باطله را جوهرزدایی کرد و با این اقدام نیمی از مصرف چوب کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره بدهی 330 هزار مترمکعب که سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به شرکت چوب و کاغذ مازندران دارد، گفت: ما از سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌خواهیم تا اجازه دهد درختان شکسته و افتاده و سیل آورده در جنگل را استفاده کنیم؛ چون توانایی خرید از پیمانکار را نداریم.

نیک‌نژاد تخصیص ارز به شرکت را از مشکلات اساسی اعلام کرد که در تهیه مواد اولیه و ماشین‌آلات خارجی خلل ایجاد می‌کند، به همین دلیل در سال جاری مصوبه از هیئت وزیران گرفتیم تا خمیرکاغذ را با ارز نیمایی وارد شود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اجرای طرح زراعت چوب در سایر کشورها، گفت: این طرح در حد یک شعار بود و نتوانستیم به آن بپردازیم که از نقاط ضعف فعالیت ما بود.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه وزارت آموزش‌وپرورش پول سال گذشته را پرداخت کرد، افزود: در سال جاری نیز قرار شد 40درصد پیش‌پرداخت کند که بخشی انجام شد که هزینه خرید چوب و خمیر کردیم.