ارسال 6تن اسناد امحایی به تهران/ثبت و ضبط تاریخ شفاهی مازندران در قالب کتاب
ارسال 6تن اسناد امحایی به تهران/ثبت و ضبط تاریخ شفاهی مازندران در قالب کتاب
مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران در گفت و گو با ما درباره نحوه امحای اسناد گفت و اینکه چطور تاریخ شفاهی استان را ثبت و ضبط می کنند.

ندای تجن- مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران در گفت و گو با ما، از برگزاری دوره‌های نقد و بررسی و کارگاه‌های آموزشی در حوزه خط شناسی و نسخه شناسی برای ارتقای جایگاه کارکنان خبردادو گفت:در حال حاضر اداره کل آموزش و پرورش درخواست برگزاری کارگاه آموزشی  نسخه شناسی به ما داده است که قرار شد برگزار کنیم.

محمد فوقی با اشاره به اینکه 98 سند قدیمی طایفه‌ای در اختیار مرکز قرار گرفت، افزود: اسنادی نیز از روستای افراکتی مربوط به دوره‌های قاجار و فتحعلی‌شاه به مرکز آوردند، قرار است کتاب‌هایی فاخر در برخی روستاها از علمده نور تا گلوگاه را پس از مشاهده و بررسی به مرکز استان انتقال دهیم.

فوقی درباره 50برگ سیاق «حساب و کتاب مالی» مربوط به عصر ناصری گفت که در مخزن مرکز اسناد و کتابخانه ملی در مازندران نگه داری می شودو ادامه داد: از3برگ مطاع «دستورالعمل» مربوط به دوره شاه عباس که برای اهالی هزارجریب نوشته شده است نیز نگه داری می کنیم.

وی اضافه کرد:کتاب های قدیمی از جمله کلیات اشعار فدایی تلاوکی با دست خط خودش، تاریخ جهانگشای، اصول فقه سید بحرالعلوم، حدیقة الشیعه مقدس اردبیلی، ریاض الاحزان ، کتاب مهدالاسرار از ملا علی فاضل قزوینی، جامع الشواهد از محمدباقرشریف اردکانی و احقاق الحق محمدباقرمجلسی و.. در مرکز نگه‌داری می شود.

مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران با اشاره به اینکه فهرست‌نویسی مخزن را آغاز کردیم، افزود:در طول این مدت 6تن اوراق امحایی را از دستگاه‌های اجرایی تحویل گرفتیم و به تهران فرستادیم.

وی ادامه داد:اسناد انتقالی شامل 1هزار و 105 کارتن است که قابلیت نگه‌داری دائمی دارندو ازادارات کل پزشکی قانونی، فرمانداری‌ها ،آموزش فنی و حرفه‌ای و شرکت بیمه دریافت شده است.

فوقی بیان کرد: شورایی در کشور با ترکیبی از رئیس دیوان محاسبات کشور، دادستانی، وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت علوم به همراه دو کارشناس از اسناد ملی امحایی بودن اسناد را تشخیص می دهند؛ در سال جاری نیز اسناد امحایی را از دادگستری، اداره کل تعزیرات، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل امور مالیاتی تحویل گرفتیم.

وی با تاکید براین موضوع که برای حفظ و نگه داری اسناد باید فکری کرد، افزود:اگر اسناد را در فلش یا سی دی نگه داریم امکان آسیب به آنان وجود دارد.

مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران با بیان اینکه در بخش فهرست‌نویسی اطلاعات تعداد 1هزار و 491 پرونده وارد مرکز شد، اضافه کرد:اطلاعات تعداد 1هزار و 285پرونده ویرایش و در سامانه پژوهشی رسا وارد شد.

فوقی با اشاره به اینکه تعداد 332عنوان کتاب چاپ شده در 6ماه سال جاری به مرکز سپرده شد که به تعداد 661نسخه است، افزود:161عنوان نشریه نیز به مرکز واسپاری شد که به تعداد 1هزار و 907نسخه است.

وی از رای‌زنی‌هایی با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب استان برای ثبت و نگه داری از اسناد جنگل‌های هیرکانی خبرداد و گفت:با مدیرکل بنادر و دریانوردی و اداره کل شیلات استان نیز صحبت کردیم تا اسناد خود را به مرکز بسپارند.

مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران با بیان اینکه از مشاهیر و مفاخر استان که در واقع تاریخ شفاهی ما را شکل می‌دهند نیز پس از بررسی و دریافت تاییدیه از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور، مصاحبه‌هایی تهیه می‌کنیم، افزود:این مصاحبه‌ها را به صورت جزوه و کتاب تهیه می‌کنیم و از آنان برای آیندگان نگه‌داری می‌کنیم؛ تاکنون نیز 35مورد تاریخ شفاهی در استان انجام شد.