دعواهای خانوادگی/علل و راه‌کارهای کاهش آن
دعواهای خانوادگی/علل و راه‌کارهای کاهش آن
 دعوای بین والدین و کودک نیز می تواند برای کودکان بسیار آسیب زا باشد، تحقیقات نشان می دهد که بین آسیب های دوران کودکی و اعتماد به نفس پایین، افسردگی، اضطراب و مشکلات مصرف مواد رابطه مستقیمی وجود داررد.

به گزارش ندای تجن- یادداشتی درباره علل دعواهای خانوادگی و راه کارهای کاهش آن از طرف یکی از روان شناسان برای ما ارسال شده است که بدین شرح است:

عوارض دعوای زیاد خانوادگی:

 تحقیقات زیادی در رابطه با اثرات و عوارض دعواهای زیاد در خانواده بر روی فرزندان و سایر اعضای خانواده انجام شده است و مطالعات نشان می دهد که دعواها و تعارضات بیش از اندازه والدین، می تواند سلامت جسمی و روانی فرزندان را تحت تاثیر قرار دهد.

اختلال در خواب، وقفه در رشد اولیه مغز نوزادان، اضطراب و مسائل رفتاری در کودکان ، افسردگی و مسائل رفتاری در نوجوانان نمونه هایی از عوارض درگیری و دعوای زیاد خانوادگی است.

 همچنین دعوای زیاد بین خواهر و برادر می تواند باعث قلدری و بی ادب شدن فرزندان شود، اختلاف و تعارض بین فرزندان باعث کم شدن مهربانی و رابطه سالم آنها با یکدیگر می شود، بد حرف زدن و بی احترامی کردن به یکدیگر می تواند به یک عادت تبدیل شده و طرفین را تحت تاثیر قرار دهد.

 دعوای بین والدین و کودک نیز می تواند برای کودکان بسیار آسیب زا باشد، تحقیقات نشان می دهد که بین آسیب های دوران کودکی و اعتماد به نفس پایین، افسردگی، اضطراب و مشکلات مصرف مواد رابطه مستقیمی وجود داررد.

به یاد داشته باشید که فرزندان شما در سن بلوغ، رفتارها و واکنش های جدیدی را از خود نشان می دهند، سعی کنید آنها را درک کنید. در این سن نوجوانان و یا جوانان به شدت تحریک پذیر می شوند و اگر والدین بخواهند دائم به فرزند خود ایراد بگیرند و او را مورد بازخواست و یا سرزنش کردن قرار بدهند، احتمال سوق پیدا کردن فرزند به سمت مصرف مواد و الکل افزایش می یابد و می تواند آنها را به فردی هنجارشکن تبدیل کند.

راهکارهایی برای پایان دادن یا کاهش دعواهای خانوادگی :

به یاد داشته باشید که شما فقط کنترل اعمال و رفتارهای خود را در دست دارید، پس نمی توانید خانواده خود را مجبور به تغییرات بزرگ و چشم گیری کنید، با این حال، با الگوبرداری های مناسب و داشتن رفتارهای مناسب می توانید اعضای خانواده خود را نیز تحت تاثیر قرار دهید. 

شما با رفتار و عملکرد خود در رابطه با نحوه برخورد با دیگران در خانواده می توانید به کاهش اختلافات و درگیری های خانوادگی کمک کنید و همچنین می توانید یک الگو رفتاری مناسب برای سایر اعضای خانواده باشید.

 علت دعواهای زیاد خانواده را بیابید:

مهم ترین گام برای پایان دادن به دعواهای خانوادگی ریشه یابی است، شما و سایر اعضای خانواده باید بتوانید علت و عواملی که باعث ایجاد تعارض و کشمکش در خانواده شما شده است را بیابید. دانستن علت دعوا می تواند به حل آن کمک بزرگی کند.

 یاد بگیرید که روابط عاطفی را کنترل کنید:

کنترل روابط عاطفی می تواند بسیاری از بی احترامی ها و اختلاف نظرات را برطرف سازد، احساسات به شدت قدرتمند هستند و کنترل کامل آنها در هر موقعیتی به طور کامل امکان پذیر نیست،  با این حال، تلاش کنید تا بتوانید احساسات و عواطف خود را کنترل کنید.

تلاش برای کنترل احساسات و به کارگیری توانایی های خود می تواند تفاوت بزرگی در نحوه مدیریت انواع درگیری ها و چالش ها در زندگی و روابط ایجاد کند.

به صحبت های سایر اعضای خانواده گوش دهید:

گاهی اوقات مشاجره بین افراد زمانی تشدید می‌شود که یکی از طرفین یا هر دو احساس می‌کنند شنیده نمی‌شوند. گوش دادن به صحبت ها و نیازهای اعضای خانواده می تواند به افراد کمک کند تا احساس شنیده شدن و مهم بودن داشته باشند.

هرگز صحبت های والدین و یا خواهر و برادر خود را قطع نکنید، اجازه دهید که آنها نیز نظر و سلیقه خود را بیان کنند. گوش دادن به یکدیگر می تواند بسیاری از تعارضات و دعواهای خانوادگی را از بین ببرد.

 روش های مختلف برای حل تعارض و دعواها را امتحان کنید:

همه انسان ها نمی توانند درگیری ها و دعواها را به یک شکل مدیریت کنند، پذیرفتن روش های مختلف برای حل اختلاف و کاهش دعواهای خانوادگی می تواند باعث شود که خانواده برای توافق بر سر راه حل ها و صحبت کردن در مورد دیدگاهشان احساس بهتری داشته باشند. مثلا برخی از افراد نیاز به این دارند که ساعتی را به تنهایی بگذرانند و افکار خود را سازماندهی کنند،  به آنها اجازه دهید تا به جای توضیح دادن و کلنجار رفتن با کلمات کمی تنها باشند.

برخی دیگر از افراد نمی توانند خواسته ها و نیازهای خود را به صورت حضوری بیان کنن، این گونه افراد می توانند از یادداشت ها و نوشتن نیازهای خود استفاده کنند. داشتن راهکارهای مختلف و احترام گذاشتن به یک دیگر برای حل و فصل مشکلات و اختلافات می تواند بسیار مفید باشد.

 در نظر گرفتن زبان بدن و لحن صحبت ها در دعواهای خانوادگی:

طبق مطالعات انجام شده، زبان بدن و لحن صحبت ها در طول یک درگیری یا دعوا بسیار مهم است. مثلا روی هم زدن دست ها و چرخاندن چشم ها، دو نشانه ناامیدی یا اختلاف است که می تواند باعث شود تلاش برای حل تعارض نتیجه خوبی نداشته باشد.

استفاده از لحن طعنه آمیز یا تمسخر و یا بلند کردن صدای خود نیز می تواند دعواها را تشدید و تلاش برای حل تعارضات را تضعیف کند، حفظ زبان بدن و لحن صحبت ها می تواند به کاهش تنش با خانواده کمک کند و شما را برای رسیدن به راه حل های مناسب راهنمایی کند.

 چند دقیقه سکوت کنید:

طبق تحقیقات انجام شده، حتی یک وقفه دو ثانیه ای می تواند از تشدید دعواها جلوگیری کند. پس اگر احساس کرده اید که بیش از اندازه عصبانی شده اید و یا نمی توانید لحن و کلام خود را کنترل کنید، بهتر است چند دقیقه سکوت کنید. سکوت می تواند آتیش تند شما را خاموش و آرامش را به کلام و صحبت های شما باز گرداند.

پیام مشاور

مشکل با خانواده و دعواهای خانوادگی مکرر می تواند در بدترین حالت آسیب زا و در بهترین حالت ناراحت کننده یا آزاردهنده باشد، سعی کنید تا مهارت های ارتباطی و مهارت حل تعارضات را در خودتان بهبود بخشید.

پس یاد بگیرید که چگونه با دعواهای والدین و اعضای خانواده رفتار کنید که باعث کاهش و پایان دادن به آنها شود. به یاد داشته باشید که دعواهای مکرر در خانه می تواند آسیب های شدیدی برای همه اعضای خانواده با خود به همراه داشته باشد.

تهیه کننده: سیده مریم کربلایی مشاور و مددکار اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان سیمرغ