مراکز ترک ؛ قانونی و غیراستاندارد !
مراکز ترک ؛ قانونی و غیراستاندارد !
یکی از مشکلاتی که لازم است مدیران به آن ورود داشته باشند این است که این مراکز که به نظارت بخش دولتی و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود فاقد بسیاری از استانداردها و تدابیر ایمنی لازم هستند.

ندای تجن- اتفاقی که در یکی از مراکز ترک اعتیاد در شهرستان لنگرود استان گیلان رخ داد یک‌بار دیگر این حقیقت را در مقابل افکار عمومی برجسته کرد که عمده مراکز ترک اعتیاد ماده 15 به‌رغم این‌که مجوز دارند و قانونی به شمار می‌روند، استاندارد نیستند.

این حادثه به حدی دلخراش بود و آمار کشته‌شدگان که به 32 تن رسید در مقایسه با موارد مشابه، به حدی بالا بود که استاندار گیلان و نماینده مقام معظم رهبری در استان، به احترام کشته‌شدگان در شهرستان لنگرود یک روز عزای عمومی اعلام کردند.

معاون سیاسی استاندار نیز در تشریح ماجرا ضمن اشاره به غیرقابل شناسایی بودن اجساد، اطمینان داد که « دلایل این حادثه تلخ در دست رسیدگی است و با مشخص شدن ابعاد ماجرا، به آگاهی مردم خواهد رسید.»

 یکی از مشکلاتی که لازم است مدیران به آن ورود داشته باشند این است که این مراکز که به نظارت بخش دولتی و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود فاقد بسیاری از استانداردها و تدابیر ایمنی لازم هستند.

مراکز ترک ذیل ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر هم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز دارند اما متأسفانه به دلیل فقدان نظارت لازم و همچنین طمع‌کاری برخی از مدیران و گردانندگان این مراکز که به‌دنبال هزینه کم‌تر و سود بیشتر هستند، خارج از استاندارد است و در گزارش‌های اولیه که از حریق در مرکز ترک ماده 15 لنگرود خواندیم، این مرکز نیز فاقد امکانات لازم برای اطفای حریق بود و بدتر از همه قفل درب‌ها به گونه‌ای طراحی شد که عملاً برای خروج اضطراری در چنین شرایطی، از دست کسی کاری بر نمی‌آمد.   

شاید دستگاه‌های ناظر و مدیران این مراکز با خود فکر کنند چون این افراد معتاد هستند و کسی از جامعه، سراغ آنان را نمی‌گیرد پس لازم نیست برای مراقبت از جان آنان، تلاش و هزینه اضافی صورت گیرد و همین رفع تکلیف و ترک فعل ریشه اصلی فاجعه گیلان و مرگ 32 انسان است.

طی چند سال اخیر و در برخی استان‌های دیگر نیز فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به نمایش درآمد که حاکی از آزار و اذیت معتادان در این مراکز بود و دستگاه قضایی وارد شد و علیه برخی از مدیران این مراکز اعلام جرم کرد و در پی اتفاق لنگرود نیز در رسانه‌ها مطرح شد که چند تن از مدیران این مجموعه دستگیر شدند اما آیا این اقدامات کافی است و آیا موجب تسلای خاطر خانواده‌هایی که جان عزیزان خود را از دست داده‌اند خواهد شد ؟

مدیران و مسئولان قضایی و انتظامی لازم است ضمن رسیدگی کامل و دقیق به پرونده آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد شهرستان لنگرود و اطلاع‌رسانی در این خصوص،  باید دستگاه‌های ناظر را هم پاسخگو کنند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم به‌ویژه این‌که این مصیبت بر سر خانواده‌هایی آمد  که عضوی از آنان با غول اعتیاد دست به گریبان بود و قطعاً از این رهگذر، درد و رنج بسیاری کشیدند و احتمالاً با خوشحالی در انتظار رها شدن پدر، فرزند یا همسر خود از اعتیاد بودند اما ناگهان با خبر سوختن عزیز خود مواجه شدند و همین خاطره تا سال‌ها آنان را آزار خواهد داد.

منبع : استقلال ایرانیان