برپایی نمایشگاه روز ملی مازندران به روایت اسناد ملی و تاریخی
برپایی نمایشگاه روز ملی مازندران به روایت اسناد ملی و تاریخی

ندای تجن- محمد فوقی مدیر اسناد و کتابخانه ملی مازندران اظهار داشت به مناسبت 14 آبان روز ملی مازندران نمایشگاه اسناد ملی و تاریخی مازندران در دانشکده هنر و معماری بابلسر با حضور مسئولین استان و دانشجویان و محققین و پژوهشگران برگزار و با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد. وی گفت:برابر با اسناد تاریخی نخستین […]

ندای تجن- محمد فوقی مدیر اسناد و کتابخانه ملی مازندران اظهار داشت به مناسبت 14 آبان روز ملی مازندران نمایشگاه اسناد ملی و تاریخی مازندران در دانشکده هنر و معماری بابلسر با حضور مسئولین استان و دانشجویان و محققین و پژوهشگران برگزار و با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد.

وی گفت:برابر با اسناد تاریخی نخستین حکومت علویان در روستای تاریخی صالحان کجور نوشهر در روز چهاردهم آبان سال 243 هجری شمسی روز بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی آغاز شد و در این روز نخستین حکومت علویان ایران در تبرستان(مازندران) شکل گرفت.

وی همچنین گفت:حسن بن زید ملقب به داعی کبیر که در ری زندگی می‌کرد توسط امام‌زاده سلطان محمدکیا به کجور دعوت شد و به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مصوبه جلسه 864 مورخ سی و یکم خرداد سال 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهاردهم آبان سال 243 شمسی مطابق با عید سعید فطر 250 هجری قمری و با ابلاغ رئیس جمهور جهت ثبت این روز در تقویم رسمی به عنوان روز ملی مازندران ثبت شد.

وی گفت:تعداد 30 اثر تاریخی و اسناد ملی در خصوص مفاخر و مشاهیر مازندران و هویت دینی و مذهبی مردم مازندران و چگونگی تشکیل حکومت شیعی و تحولات اعتقادات دینی و باورهای مذهبی مردم مازندران به معرض نمایش گذاشته شد که بیانگر استمرار و رشد و گسترش مذهب شیعه 12 امامی در مازندران بوده است.