سقوط درختان را جدی بگیرید
سقوط درختان را جدی بگیرید

ندای تجن- سالهاست سقوط درخت موجب خسارات مالی و بعضاً جانی شده است و یکی از راههای مقابله با حادثه تلخ اسکن درخت می باشد. لذا از دکتر مجتبی اسدی خواستم تا در خصوص اهمیت اسکن درخت مطلبی را ارسال کند و مطلب زیر فرستاده اند. توموگرافی درخت بهترین راه پیشگیری از حادثه است. ‍ […]

ندای تجن- سالهاست سقوط درخت موجب خسارات مالی و بعضاً جانی شده است و یکی از راههای مقابله با حادثه تلخ اسکن درخت می باشد. لذا از دکتر مجتبی اسدی خواستم تا در خصوص اهمیت اسکن درخت مطلبی را ارسال کند و مطلب زیر فرستاده اند.

توموگرافی درخت بهترین راه پیشگیری از حادثه است.

‍ رسیدگی به فضاهای سبز شهری و درختان شهری و درختان در پارکهای جنگلی علاوه بر زیبایی و آراستگی شهر در سلامت شهر و شهروندان تاثیر فراوانی دارد .
بالابردن سرانه فضای سبز و خصوصاً نگهداری از درختان سرپا در مقابل عواملی همچون وزش باد و طوفان، آفات مختلف و غیره برای مقابله با آلودگی درختان، جنگل و داشتن فضایی سالم و مطمئن بسیار ضروری و پر اهمیت است.
امروزه برای حفظ و نگهداری درختان و جلوگیری از قطع آنها به خاطر برخی نشانه های شبیه بیماری و پوسیدگی داخلی با روش آزمون غیرمخرب درخت یا توموگرافی از درختان سرپا اعم از درختان پارکهای جنگلی و درختان شهری و … مقاومت مکانیکی پایه های آسیب دیده و سالم را در برابر باد و برف با محاسبات بسیار دقیق می توان تعیین کرد .
دستگاه توموگرافی برای سی تی اسکن درخت سرپا با توجه به اینکه اکثر درختان بدلیل تهی شدن با هر بادی از جا کنده می شوند. هرساله خسارت مالی و جانی به بار می آوردند.
به همین منظور می توان در اماکن پرتردد شهری و پارکهای جنگلی بدون ایجاد هرگونه اثر تخریبی معاینه دقیق کرده و برای آنها شناسنامه سلامت صادر کرد و حتی می توان جلوی گسترش بسیاری از بیمارها را روی درختان دیگر نیز گرفت که در پارک جنگلی نور بسیار قابل مشاهده است .
تکنولوژی بومی شده توموگرافی کمک زیادی به تشخیص درختان معیوب از سالم و حفظ درختان سرپا و جلوگیری از قطع بی رویه آنها و شناسایی پایه های خطرساز و تو خالی برای کاهش ترددی حواشی آنها و خدمات شناسایی درختان پرخطر از تفریحگاه های جنگلی و پارکها ودرختان شهری و امکان ارائه مشاوره و پیشنهاد پیشگیری، درمان یا مقاوم سازی برای حفظ ذخائر درختان سرپا حتی خطرساز از اهداف اصلی این پروژه مهم زیست محیطی است .
با استفاده از دستگاه تصویربرداری مقطع درخت جهت محاسبه و ارزیابی پارامترهای مکانیکی درخت، چوب و محاسبه میزان مقاومت درختان در برابر تندبادها که سالانه خسارتهای جانی و مالی بسیاری به بار می آورد در خدمت سازمانها و مردم باشد.
با این روش علاوه بر حمایت از درختان سرپا و جلوگیری از قطع غیرضروری درختان امنیت شهری و اماکن پرتردد در زمان تندبادها را افزایش می دهد . همچنین با این روش می توان در ارزیابی درخت سرپا و بررسی میزان خطر سقوط آن استفاده و در صورت لزوم با تدابیری نسبت به حمایت از درخت و جلوگیری از سقوط آن اقدام کرد.
درختان پس از رسیدن به سن فیزیولوژی بهره برداری با علائم ظاهری مثل ترک طولی از وضعیت درونی خود خبر می دهد با روش توموگرافی می توانیم تست سنجش پولی درخت در صورت نیاز از آن ها رفع خطر می کنند همچنین درختانی که سن فیزیولوژیکی بالایی دارند و علامتی در ظاهر آنها مشخص نیست قابل شناسایی است.
با محاسبات بیومکانیکی براساس اندازه و بزرگی تاج و ضریب و آیرودینامیکی تاج در زمان پربرگی ، مقاومت درخت در برابر وزش باد اندازه گیری می شود و درختان در معرض خطر قابل شناسایی است و همچنین می توان در ارزیابی و بررسی میزان خطر و در صورت لزوم تدابیری نسبت به حمایت از درخت و جلوگیری از سقوط آن اقدام کرد .
اولین قرارداد را در سال ۹۸ با شهرداری نور بسته و این امر مهم را با خطای بسیار ناچیز با دستگاه بومی سازی شده توموگرافی (سی تی اسکن ) درخت انجام داده ایم . فلذا پیشنهاد می شود جهت حمایت از این مسئله و درختان بسیار ارزشمند پارک جنگلی نور و حتی استان و حفاظت جانی و مالی از افراد و در قسمت اسکان مسافر و همشریان در محل های پرتردد که سریعاً انجام شود.
مجتبی اسدی

پ.ن. با توجه به واگذاری پارکهای جنگلی در سطح شهرستان و حفظ جان و مال گردشگران و مردم بومی در این اماکن از اولویت ها می باشد از شهرداری‌ها و منابع طبیعی می خواهم تا نسبت به سی تی اسکن درختان پارک بویژه حریم توقف و تفرج مردم اقدامات لازم را انجام دهند.

بهزاد مختاری