بازدید رئیس سازمان هواشناسی کشور از زیرساخت ایستگاه‌های استان/قول افزایش 10ایستگاه هواشناسی در مازندران
بازدید رئیس سازمان هواشناسی کشور از زیرساخت ایستگاه‌های استان/قول افزایش 10ایستگاه هواشناسی در مازندران
رئیس سازمان هواشناسی با بیان این که مازندران از جمله استان‌های مهم در حوزه هواشناسی کشور محسوب می‌شود، افزود: با توجه به قرار داشتن مازندران بین دریای خزر و رشته کوه البرز، بررسی هواشناسی در این استان برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج بخش مسلمان برای بازدید از آخرین وضعیت زیرساخت های هواشناسی مازندران به این استان سفر کرد و پس از پایان بازدیدها با سید محمود حسینی پور نماینده عالی دولت در استان دیدار کرد.

 وی در این سفر به صورت میدانی از ایستگاه های هواشناسی و تجهیزات آن ها بازدید کرد و دستورات لازم برای رفع نیازهای استان را صادر کرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در نخستین دقایق بامداد امروز از زیرساختها و تجهیزات هواشناسی فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، مدیرکل هواشناسی مازندران در حاشیه این بازدید اظهار داشت: فرودگاه دشت ناز ساری به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و همجواری با کوهستان و دریا، همواره با رخداد انواع پدیده های مخاطره آمیز جوی به ویژه پدیده های کاهنده دید مواجه است که پایش آنها نیازمند تجهیزات خاص هواشناسی است.

محمدرضا رضوی افزود: این موضوع سبب شده تا با حمایت های سازمان هواشناسی کشور و مسئولان استان، ایستگاه هواشناسی این فرودگاه به جدید ترین تجهیزات کمک دیدبانی و سنجنده های دقیق هواشناسی مجهز شود.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر ایستگاه هواشناسی فرودگاهی دشت ناز ساری مجهز به سنجنده RVR برای پایش دید افقی در امتداد باند و سنجنده سیلومتر برای سنجش ارتفاع کف ابر است.

 مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: تشکیل ابرهای کم ارتفاع و وقوع مه گرفتگی های فراوان در طول سال  از چالش های پرواز در فرودگاه ساری بود که با بهره برداری از این تجهیزات، استانداردهای عملیاتی فرودگاه در شرایط بد جوی تا حد قابل ملاحظه ای بهبود یافت.

رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایستگاه هواشناسی فرودگاهی ساری دارای گواهی بین المللی استاندارد سیستم مدیریت کیفیت خدمات است و تجهیزات و ادوات آن  در بازه های زمانی استاندارد، واسنجی و صحت سنجی می شود.

بازدید رئیس سازمان هواشناسی از مرتفع ترین ایستگاه هواشناسی مازندران

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بازدید از زیرساخت های هواشناسی مازندران از ایستگاه هواشناسی «رینه لاریجان» در ارتفاع ۲۱۳۰ متری از سطح دریا بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، مدیرکل هواشناسی مازندران در حاشیه این بازدید اظهار داشت: این ایستگاه در آبان سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید که یکی از اهداف تاسیس آن پایش کمیت های هواشناسی در محور مواصلاتی هراز است.

محمد رضا رضوی افزود: پیش از تاسیس این پروژه، هیچ ایستگاه هواشناسی در این محور پرترافیک و مهم کشور نبود و توسعه زیرساخت های پایش جو در این منطقه به شدت احساس می شد.

وی ادامه داد: ایستگاه هواشناسی «رینه لاریجان» یک ایستگاه منحصر به فرد است چراکه علاوه بر فعالیت های معمول یک ایستگاه هواشناسی تکمیلی، هم ماموریت پایش وضع هوای کوهستان و هم پایش بخش مهمی از جاده هراز را بر عهده دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران تصرح کرد: ایستگاه رینه نخستین پروژه افتتاح شده هواشناسی مازندران در دولت سیزدهم بود که با حمایت های ستاد مرکزی سازمان هواشناسی کشور و استاندار مازندران به نتیجه رسید. 

رضوی گفت:‌ از ابتدای دولت تا کنون زیرساخت های مهمی به شبکه دیدبانی هواشناسی مازندران ایجاد شده که یکی از این زیرساخت ها همین ایستگاه چند منظوره رینه است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه سفر استانی به مازندران از ایستگاه هواشناسی دریایی ایزدشهر در سواحل جنوب دریای خزر بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، ایستگاه هواشناسی ایزدشهر مهرماه امسال به بهره برداری رسید و یکی از پنج ایستگاه جدید هواشناسی استان است که در دولت سیزدهم تاسیس شده است.

هم اکنون ۱۷ ایستگاه هواشناسی، ۹ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۳ ایستگاه هواشناسی در مازندران فعال است که از نظر تراکم ایستگاهی در شرایط به نسبت مطلوبی قرار دارد.

علاوه بر این شبکه دیدبانی هواشناسی مازندران به رادار هواشناسی نیز مجهز است و این شبکه قادر است پدیده های مختلف جوی را با انواع سکوهای هواشناسی پایش کند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین در ادامه سفر، در نشستس صمیمی با کارکنان هواشناسی استان مازندران، به گفتگوی صمیمی با آنها نشست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری مازندران: در نشستی که با حضور رئیس سازمان هواشناسی کشور در دفتر استاندار مازندران برگزار شد، نماینده عالی دولت در استان با بیان این که هواشناسی برای مازندران با توجه به موقعیت خاص این استان در حوزه گردشگری و کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: سالانه ۴۰ میلیون مسافر و گردشگر به مازندران سفر می‌کنند و اطلاعات دقیق هواشناسی در برنامه‌ریزی‌های آن‌ها و همچنین ارائه خدمات به مسافران و مدیریت گردشگری و حضور مسافران در استان بسیار اثرگذار است.

حسینی‌پور تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده، مردم انتظار دارند پیش‌بینی‌های هواشناسی دقیق باشد که باید در این حوزه اهتمام جدی داشته باشیم.

استاندار مازندران با بیان این‌که طرح توسعه زیرساخت‌های هواشناسی مازندران باید یکی از مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری به مازندران باشد، گفت: برای ایجاد ایستگاه‌های جدید هواشناسی هر چه در توان داریم به کار می‌گیریم و در خصوص توسعه این زیرساخت‌ها با هدف افزایش دقت در پیش‌بینی‌های هواشناسی اهتمام جدی داریم.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد مجموعه هواشناسی مازندران گفت: تلاش می‌کنیم در دور دوم سفر ریاست جمهوری به مازندران برای ارتقاء زیرساخت‌های هواشناسی استان مصوبات خوبی داشته باشیم.

رییس سازمان هواشناسی کشور نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات پیش روی این سازمان کمبود نیرو در ایستگاه‌ها است که برای حل این مشکل به دنبال مجوز برای جذب ۳۰۰ نیروی جدید هستیم.

وی افزود برای بهبود عملکرد در ایستگاه‌های هواشناسی کشور جذب نیروهای جدید یک ضرورت است.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان این که مازندران از جمله استان‌های مهم در حوزه هواشناسی کشور محسوب می‌شود، افزود: با توجه به قرار داشتن مازندران بین دریای خزر و رشته کوه البرز، بررسی هواشناسی در این استان برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سحر تاجبخش خاطرنشان کرد: سال آینده ۱۰ ایستگاه هواشناسی در مازندران ایجاد می‌شود که همه تجهیزات برای توسعه این ۱۰ ایستگاه هواشناسی مازندران خریداری شده و منتظر آماده سازی زیر ساخت های لازم برای نصب تجهیزات آن هستیم.

وی خواستار افزایش اعتبارات استانی برای ایجاد زیرساخت ایستگاه های جدید شد.