فاز دوم تصفیه خانه آب شرب ساری باید عملی شود/ باید موانع قانونی را در واگذاری آب‌بندان‌ها به مردم حل و فصل شود
فاز دوم تصفیه خانه آب شرب ساری باید عملی شود/ باید موانع قانونی را در واگذاری آب‌بندان‌ها به مردم حل و فصل شود
وزیر نیرو بر لزوم اهتمام ویژه به آب بندان های مازندران که باید به سرعت لایروبی شود، اشاره کرد و بیان داشت: راهبرد مدیریتی آب بندان های مازندران اجرای لایروبی است و این طرح را باید به مردم واگذار کنیم.باید موانع قانونی را در واگذاری آب بندان ها به مردم حل و فصل شود، آب بندان های مازندران ارزانترین و مطمئن ترین منابع برای کشاورزی است.

ندای تجن- محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به این که تکمیل طرح های صنعت آب و برق مازندران باید هر چه سریعتر به اتمام برسد، گفت: تکمیل طرح های صنعت آب و برق مازندران باید هر چه سریعتر به اتمام برسد. ‎

وزیر نیرو با اظهار این که باید از مردم و کشاورزان مازندران با وجود تنش آبی، مشارکت خوبی در مدیریت منابع آبی داشته اند، قدردانی کرد و گفت: تکمیل ۲ سد هراز و گلورد اولویت وزارت نیرو برای تقویت منابع آبی این خطه است.

علی اکبر محرابیان روز جمعه پس از بازدید از نیروگاه نکا، سد گلورد و تصفیه خانه آب ساری در نشست با استاندار مازندران و مدیران صنعت آب و برق استان، افزود: سال آبی گذشته کم به دلیل بارشی به شدت نگران استان مازندران بودیم، اما تامین آب شرب و کشاورزی مازندران با مدیریت انجام شد.

وی ادامه داد: طبق بررسی آماری با وجود تنش آبی، تولیدات محصولات کشاورزی مازندران کاهش نیافته است.

وی با تاکید بر این که از کشاورزان و مردم مازندران که همراهی کردند، قدردانی می شود، اظهارداشت: در مدیریت منابع آب مازندران کم و کسری نداریم، اما در سازه های منابع آبی و مدیریت بر آن باید علاوه بر اهتمام منسجم تر عمل کرد.

محرابیان با بیان اینکه سد گلورد و هراز در مازندران که چندین ساله شده اند در اولویت وزارت نیرو است، گفت : در گام نخست این ۲ سد را باید هر چه سریعتر به اتمام برسانیم.

سد ۶۵۰ میلیون متر مکعبی هراز که بزرگترین سد شمال کشور و چهارمین سد بزرگ کشور محسوب می شود به عنوان یکی از پروژه‌های مهم آبی در کشور محسوب می شود عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

همچنین سد گلورد با ظرفیت ذخیره ۱۱۵ میلیون متر مکعب سومین سد بزرگ استان محسوب می‌شود که علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تأمین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است. این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد.

وزیر نیرو به طرح‌های سد سازی در دست اقدام استان مازندران اشاره کرد و گفت: سد زارم رود باید مورد توجه قرار بگیرد و به طور یقین ردیف مستقل اعتباری برای سد زارم رود عملیاتی می شود.

وی از شرکت آب منطقه‌ای مازندران خواست تا مناقصه اجرای سد زارم رود را امسال انجام دهد و گفت: فاز دوم تصفیه خانه آب شرب ساری نیز باید عملی شود.

سد زارم به همراه تصفیه خانه فاضلاب ساری از طرح های بزرگ صنعت آب مرکز مازندران است.

زارم رود چهارمین سد بزرگ مازندران پس از سد شهید رجایی ساری، البرز سوادکوه و گلورد نکا محسوب می شود و بر روی زارم رود به عنوان سرشاخه اصلی رودخانه تجن در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرق ساری ساخته می شود.

برای این سد ظرفیت تنظیمی سالانه ۹۶ میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته شده و قرار است ظرف ۲ سال ساخته شود.

تامین آب شرب با آب های سطحی در مازندران

وزیر نیرو با اظهار این که نسبت تامین ۱۲ درصدی آب شرب از منابع آب سطحی به ۸۸ درصدی از چاه های عمیق در مازندران اصلا پذیرفتنی نیست، گفت: سد های مطالعاتی مازندران باید با جدیت دنبال شود.

محرابیان تصریح کرد: تکمیل طرح های صنعت آب و برق مازندران باید هر چه سریعتر به اتمام برسد.

وی بر لزوم اهتمام ویژه به آب بندان های مازندران که باید به سرعت لایروبی شود، اشاره کرد و بیان داشت: راهبرد مدیریتی آب بندان های مازندران اجرای لایروبی است و این طرح را باید به مردم واگذار کنیم.

وی ادامه داد: باید موانع قانونی را در واگذاری آب بندان ها به مردم حل و فصل شود، آب بندان های مازندران ارزانترین و مطمئن ترین منابع برای کشاورزی است.

وزیر نیرو با اشاره به باز سازی سردهنه های مازندران که با اولویت باید اجرایی شود، بیان داشت: تخصیص به طرح‌های آب، برق و فاضلاب مازندران را هفته آینده خواهیم داشت.

وی از تخصیص ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار ویژه این سفر برای طرح های نیمه تمام و اولویت دار آب، برق و فاضلاب ساری و میاندورود خبر داد.

محرابیان به اهمیت تسویه مطالبات پیمانکاران صنعت آب و برق کشور اشاره کرد و گفت: با همکاری مجلس ۳۰ همت برای مطالبات پیمانکاران آب و برق در نظر گرفته شده است که بزودی بر اساس عدالت به همه استان های کشور توجه ویژه‌ای می شود.