بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی برچیده و تعطیل شد/حمایت محیط زیست از روش سنتی دوما و توسعه پرنده‌نگری
بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی برچیده و تعطیل شد/حمایت محیط زیست از روش سنتی دوما و توسعه پرنده‌نگری
روش غیرقانونی عرضه و فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار تعطیل و بر روش سنتی دوما تاکید شد.

ندای تجن- براساس گزارش روابط عمومی.پس از سالها دغدغه و نگرانی دوستداران محیط زیست و مطالبات به حق افکار عمومی و در اجرای مواد قانونی ( ماده ۱۰-۱۲ قانون شکار و صید و ۸ آیین نامه اجرایی همین قانون،ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی) با پیگیری های مستمر از سوی محیط زیست استان و همراهی مسئولین و معتمدین شهرستان فریدونکنار و دستگاه قضایی،ضمن تمکین و احترام بازاریان مورد نظر و سماکان به اجرای قانون و در راستای مراقبت از حقوق عامه بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی در فریدونکنار برچیده و تعطیل شده است.

دکتر عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام این خبر گفت: با پیگیری های مستمر از سوی محیط زیست استان و شهرستان فریدونکنار و همراهی قاطعانه مسئولین محترم شهرستان فریدونکنار اعم از فرماندار، دادستان و دستگاههای امنیتی و انتظامی،معتمدین شهر،اصحاب رسانه ، مطالبه دیرینه دوستداران حیات وحش و عموم علاقمندان به محیط زیست محقق شد و بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی برچیده و تعطیل شد. 

وی با اشاره به اینکه امسال بازار غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار برپا نشد، تاکید کرد: مامورین محیط زیست بصورت لحظه‌ای و مستمر در حال رصد بازار جمع شده هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با متخلفین برخورد قضایی خواهد شد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: ساماندهی شکار و زنده گیری پرندگان وحشی در تالاب فریدونکنار در مسیر بهره‌برداری صحیح قرار گرفته و با حذف بازار غیر قانونی سوداگری پرندگان مهاجر، بهره‌برداری به سمت و سوی استفاده پایدار قرار گرفته است. 

   کاویان با اشاره به حذف بازار و برچیدن روش های غیر قانونی زنده گیری پرندگان مهاجر، بهره برداری سنتی و پایدار  که همان روش سنتی و پذیرفته شده “دوما” است را در منطقه ضروری  دانست که موجب احیاء و امنیت زیستی برای زمستانگذرانی پرندگان مهاجر به تالاب می شود. 

وی از  حمایت های همه جانبه مسئولین شهرستان فریدونکنار، جوامع محلی، دامگاهداران و سماکان که در جمع آوری بازار غیر قانونی پرندگان مهاجر وحشی با مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار، همکاری و همراهی نمودند، تشکر کرد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و به تبع آن مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با احترام به حقوق ذینفعان تالاب و مجموعه دامگاهداران، بر حفاظت مشارکتی تالاب و بهره برداری معقول از منابع زیستی با اعمال روش های سنتی و پذیرفته شده “دوما” در منطقه همواره تاکید نموده و از توسعه و ترویج فعالیت های گردشگری و پرنده نگری برای بقای منطقه حمایت می کند. 

براساس گزارش سایت پرنده نگری ایرانیان-روش به دام انداختن پرندگان در دامگاه به روش سنتی دوما که در نقشه شرح داده شده است به استفاده از اردک های اهلی شده، یعنی اردک سرسبز (Anas platyrhynchos)، به عنوان طعمه های زنده اشاره دارد؛ این عمل نیازمند مهارت زمانبندی است تا اردک سرسبز وحشی فریب حورده و به سمت اردک های سرسبز اهلی که در محل دام هستند، کشیده شود و به آن ها بپوندد. روش به دام انداختن دوما به وسیله تجربه یاد گرفته می شود.

دامگذاران پرندگان آبزی، اردک سرسبز وحشی را ترجیح می دهند، اما فیلوش، نوک پهن، خوتکا ها [ابرو سفید و معمولی] و اردک های سرحنایی [معمولی و اردک تاجدار] هم زنده به دام می افتند، و همینطور برخی از گونه های نادر، که در نهایت برای غذا و فروش کشته می شوند. با این حال، می توان با آموزش دادن حفاظت به دامگاه داران، گونه های پرندگان نادری که به دام می افتند را در حوضچه حصار کشی شده آزاد کرد، و آن ها نجات داد. خود این دامگاه های به روش سنتی دوما همراه با پرندگان مهاجر درون آن ها، این مکان ها را به مکانی جذاب برای بوم گردی و همچنین مقصدی برای گردشگری فرهنگی تبدیل کرده است. حتی گردشگری در مقیاس کوچک نیز در صورت برنامه ریزی دقیق و انجام صحیح آن، می تواند به حفظ این سنت کمک کند، که چنین نشده است. این نوع دامگاه ها، شبیه به یک ذخیره گاه طبیعی اند و فقط در این منطقه از ایران، که در آن تجربه و دانش مدیریت دامگاه از پدر به پسر به عنوان میراثی برای ایجاد یک سبک زندگی جذاب روستایی منتقل شده، وجود دارد.

لازم بذکر است؛ تالاب بین المللی فریدونکنار مشتمل بر دامگاههای سه گانه سرخرود، ازباران و لپوی فریدونکنار دارای حدود دویست بهره بردار است، که در دو دهه اخیر بدلیل تغییر  روش برداشت شکار سنتی از دوما به روش غیر مجاز و صید تجاری “کرس ” چالش های زیادی در حفاظت و مدیریت تالاب و حیات وحش ایجاد نمود و عده ای سودجو و زیاده خواه نیز در به انحراف کشاندن شیوه سنتی مدیریت و مشارکت حفاظت تالاب در این فرآیند نقش داشته و از این رو عمده دامگاهداران زحمتکش را ناخواسته در مسیری که در تقابل با اهداف و برنامه حفاظت از محیط زیست بود را قرار دادند.