تقویت و نظام‌مندی تشکل‌های گردشگری کار دولت را آسان می‌کند/ بوم‌گردی‌ها متناسب با چارچوب‌های خاص استانداردسازی شوند/ پیگیری بیمه راهنمایان گردشگری در بودجه 1403
تقویت و نظام‌مندی تشکل‌های گردشگری کار دولت را آسان می‌کند/ بوم‌گردی‌ها متناسب با چارچوب‌های خاص استانداردسازی شوند/ پیگیری بیمه راهنمایان گردشگری در بودجه 1403
بیمه راهنمایان گردشگری اصلی‌ترین موضوعی است که در بودجه سال ۱۴۰۳ پیگیری می‌کنیم. همچنین این مطالبه باید از سوی تشکل‌های راهنمایان مطرح شود که به‌عنوان دغدغه‌ای مهم از سوی نمایندگان شهرستان پیگیری شود.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار میراث‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان در نشست با فعالان گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان که در حاشیه رویداد ملی حل نیازهای فناورانه گردشگری با رویکرد فناوری‌های نوین ظهر امروز ۷ دی ماه ۱۴۰۲ در پارک ملی فناوری استان سمنان برگزار شد، پای دغدغه‌ها و چالش‌های نمایندگان تشکل‌های استان نشست و به چالش‌های آن‌ها پاسخ داد.

او در ابتدا در پاسخ به دغدغه مربوط به بیمه راهنمایان گردشگری گفت: بیمه راهنمایان گردشگری اصلی‌ترین موضوعی است که در بودجه سال ۱۴۰۳ پیگیری می‌کنیم. همچنین این مطالبه باید از سوی تشکل‌های راهنمایان مطرح شود که به‌عنوان دغدغه‌ای مهم از سوی نمایندگان شهرستان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه موانع اعطای تسهیلات برای تجهیزات برطرف و در دستورالعمل تبصره ۱۸ گنجانده شده است،ذافزود: با توجه به پررنگ‌ بودن حوزه طبیعت‌گردی، این استان می‌تواند در اعطای تسهیلات تجهیزات طبیعت‌گردی متمایز از سایر استان‌ها باشد.

شالبافیان درباره دستمزد راهنمایان گردشگری نیز توضیح داد: سالانه اعتباری برای ستاد سفر ابلاغ می‌شود که برخی ادارات کل استانی از این ظرفیت برای پرداخت دستمزد راهنمایان استفاده می‌کنند.

معاون ‌گردشگری درباره الزام به عضویت  فعالان گردشگری در تشکل‌های مربوطه که به‌عنوان دیگر دغدغه در این جلسه مطرح شد، گفت: اولین بند برنامه هفتم الزام عضویت در تشکل مربوطه است که از سوی وزارتخانه مطرح شد. هرچه تعاملات صنفی نظام‌مندتر و تشکل‌ها قوی‌تر باشند کار دولت را نیز آسان‌تر می‌کند.

او همچنین در ارتباط با آموزش و استانداردسازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیان کرد: بوم‌گردی‌ها رسته‌ای جداگانه از هتل‌ها محسوب می‌شوند که باید متناسب با چارچوب‌های خاص آموزش ببیند و استانداردسازی شوند.

او با بیان اینکه در این رابطه نباید سخت‌گیری کرد، ادامه داد: سخت‌گیری موجب عدم‌ تمدید مجوزها می‌شود، الزام قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود.