گزارش عملکرد اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران در 9ماه گذشته
گزارش عملکرد اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران در 9ماه گذشته
سید حسین درویشی مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اهم فعاليت ها و اقدامات 9 ماهه سال 1402 این اداره كل را بیان کرد.


به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران، درویشی مدير كل، در راستاي ارائه برنامه ها و رويكردهاي اين اداره كل طی سال جاری (1402) گفت: پیرامون توسعه كمي و كيفي آموزش هاي مهارتي در بخش دولتي و غير دولتي متوازن با سند آمايش استان، جلب مشاركت بخش غير دولتي و بنگاههاي اقتصادي جهت سرمايه گذاري در آموزشهاي مهارتي با پشتيباني بخش دولتي است.
وی افزود: تدوين سند جامع استاني مهارت براساس مطالعات منطقه اي و آمايش سرزميني، ترويج و تشويق مهارت آموختگان در ايجاد تعاوني هاي مهارت بنيان متناسب با ظرفيت هاي اقتصادي، راه اندازي مراكز رشد و هدايت نخبگان مهارتي جهت تجاري سازي ايده ها، ايجاد واحدهاي مطالعاتي به منظور تطبيق ظرفيت هاي درون سازماني با مطالبات بيروني و تنوع بخشي در برنامه هاي آموزشي است.
درویشی تاکید کرد: بستر سازي حضور تشكل هاي حمايتي، کاریابی ها و کلینیک های کسب و کار در جنب مراكز آموزش فني و حرفه اي دولتي و غيردولتي، آينده پژوهي و ترسيم اطلس مشاغل در 4 حوزه اصلي فناوري هاي سبز، فناوري هاي زيستي، فناوري هاي ديجيتال و فناوري هاي نانو، تدوين مدل تعالي و سرآمدي با هدف ارتقاء شاخص ها و مؤلفه هاي كليدي در امر مهارت آموزي است. این امر شامل نيروي انساني، تجهيزات، منابع آموزشي و فضاهاي آموزشي است.
وی در ادامه به تشريح فعاليت ها و اقدامات انجام شده در 9 ماهه سال جاري اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان پرداخت.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان مازندران، مجموع عملكرد آموزشي بخش دولتی در 9 ماهه سال جاري را 5 ميليون و 994 هزار و 495نفر ساعت، معادل 31 هزار و 127 نفر دانست و افزود: در این دوره در مجموع تعداد 21 هزار و 488نفر مرد و 9 هزار 639 نفر زن متقاضي بوده اند. سهم آموزش هاي مهارتي غيررسمي در بخش دولتي در خوشه هاي صنعت 55 درصد، خدمات 33درصد، كشاورزي 8درصد و فرهنگ و هنر 4 درصد تخمين زده شد.
وی بیان داشت: مجموع عملكرد آموزشي در بخش غيردولتي در نه ماهه سال 1402 بالغ بر 6ميليون و 99 هزار و 909 نفر- ساعت در قالب یک هزارو و 238 دوره آموزشي در آموزشگاه فني و حرفه اي آزاد استان مازندران اجرا گرديده كه از 44هزار و 755 نفر دوره آموزش ارائه شده، 34 هزار و 296 نفر زن و 10هزار و 459نفر مرد بوده است.
به گفته درویشی؛ اين آموزش ها در بخش هاي خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و كشاورزي در 50 رشته آموزشي از قبيل امور مالي و بازرگاني، فناوري اطلاعات، مراقبت و زيبايي، طراحي و دوخت، تكنولوژي فرهنگي، عمران، تأسيسات، صنايع دستي و … در قالب 650 حرفه مهارتي به متقاضيان ارائه شده است.
این مقام مسئول گفت: سهم آموزش هاي مهارتي غيررسمي در بخش غيردولتي در خوشه هاي صنعت 13 درصد، خدمات 80 درصد، كشاورزي 2 درصد و فرهنگ و هنر 5درصد تخمين زده شد. در استان مازندران 2552آموزشگاه داراي مجوز بوده و بيش از 60 درصد تعهدات آموزشي اداره كل را اجرا مي نمايند كه از اين تعداد 1912 آموزشگاه در حوزه بانوان، 605آموزشگاه در حوزه برادران و 395 آموزشگاه به صورت دو منظوره فعاليت آموزشي دارند.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان مازندران، اقدامات صورت گرفته 9 ماهه را در جهت ارتقاي كيفي آموزشهاي ارائه شده توسط بخش غيردولتي دانست و اظهار داشت: این عملکرد عبارتند از: انجام 1133 بازرسي به دو صورت ارشادي و نظارتي، شناسایی 46 مراکز غیرمجاز، برگزاري 10 جلسه هيأت نظارت و 50 جلسه هم انديشي في مابين آموزشگاه هاي آزاد، رؤسا و كارشناسان مراكز به منظور بررسي تمهيدات و فرصتها و نقاط قوت و ضعف پيش روي آموزشگاهها و ارائه راهكارهاي مناسب در اين خصوص انجام شد.