فعالیت 401خانه هلال در مازندران/ضرورت راه‌اندازی و توسعه خانه‌های هلال در محلات شهری و روستایی
فعالیت 401خانه هلال در مازندران/ضرورت راه‌اندازی و توسعه خانه‌های هلال در محلات شهری و روستایی
مدیرعامل هلال‌احمر مازندران از فعالیت ۴۰۱ خانه‌ی هلال در مازندران خبر داد

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی هلال‌احمر مازندران؛ غلامعلی فخاری با اعلام فعالیت ۴۰۰ خانه هلال در این استان گفت: تشکیل خانه‌های هلال یک ابتکار نوین برای جلب مشارکت محلی از طریق شبکه‌سازی در مقیاس کوچک با هدف مردمی سازی امور و بکارگیری ظرفیت عظیم مردم برای پیشبرد اهداف توسعه براساس منویات مقام معظم رهبری است.

مدیرعامل هلال‌احمر مازندران بیان کرد: خانه های هلال در حقیقت نوعی هلال احمر کوچک جهت انجام اقدامات اجرایی در راستای افزایش تاب آوری جوامع محلی به شمار می روند که در شهرها از سوی مردم، خیرین و نیکوکاران و با همکاری فرمانداری ها ،شهرداری ها، مساجد و اصناف و در روستاها از سوی دهیاران ، بخشداران و با مشارکت شعب هلال‌احمر تجهیز و مدیریت می شوند.

فخاری با تاکید براینکه فعالیت های داوطلبی باید همسو با استراتژی تاب آوری اجتماعی توسعه پیدا کند خاطرنشان کرد: ترویج فعالیت های داوطلبانه نیازمند خلاقیت و نوآوری است و خدمات داوطلبانه نباید محدود به اقداماتی معمول و سنتی شود.

مدیرعامل مازندران با بیان اینکه راه اندازی و توسعه خانه های هلال در محلات شهری و روستایی، به ویژه در مراکز دهستان ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است گفت: خانه های هلال مناسب ترین روش برای توانمندسازی ساکنان بومی مناطق روستایی با هدف مدیریت بحران از تصمیم سازی و تصمیم گیری تا آسیب شناسی و حل مسئله است.

غلامعلی فخاری با بیان اینکه ساکنان بومی هر منطقه اولین کسانی هستند که به داده ها و خروجی ناشی از بحران و حوادث دسترسی دارند گفت: هدف نهایی تاسیس خانه هلال ارائه آموزش و توانمند سازی این افراد جهت مدیریت بحران و حفظ تاب‌آوری عمومی است.

فخاری جذب و آموزش را از مولفه های هدف گذاری شده در پروتکل خانه های هلال عنوان کرد و گفت: امکان تحقق وظایفی که در قانون جدید مدیریت بحران بر عهده جمعیت هلال احمر است از طریق خانه های هلال با هزینه کمتر و بازدهی بالاتر قابل اجراست.

مدیرعامل هلال‌احمر مازندران گفت: سوانح چندسال اخیر از جهت گستردگی حوزه جغرافیایی نشان داد که بدون مشارکت جوامع محلی، اجرای ماموریت‌ها برای جمعیت هلال احمر با سختی همراه است، از این رو «خانه های هلال» ایده ارزشمندی برای تسهیل در خدمت رسانی به مردم و تقویت تاب آوری و پایداری جوامع محلی است.

غلامعلی فخاری با تاکید بر اینکه یکی از برنامه مهم هلال احمر مازندران را توسعه خانه های هلال و مدیریت بحران روستایی افزود: تاکنون ۳۶۰ خانه هلال روستایی و ۴۱ خانه هلال شهری با هدف توسعه آموزش های امدادی و استفاده از ظرفیتهای محلی و بومی در فرایند مدیریت بحران در استان مازندران راه اندازی شده است.