ساخت کشتی با دستان یل مازندران برای رشد صادرات کشور
ساخت کشتی با دستان یل مازندران برای رشد صادرات کشور
استاندار مازندران با تاکید بر توانمندی و تخصص نیروی انسانی باسواد در استان گفت:ساخت تعداد 5کشتی برای رونق صادرات به شرکت کشتی سازی صدرا در استان سفار شداده شد.

به گزارش ندای تجن- استاندار مازندران ظهر روز چهارشنبه 20دی ماه سال جاری در مراسم جام رسانه‌ای امید که در محل تالار جمشید ساری برگزار شد، با تشکر از همه دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره رسانه‌ای امید، گفت: این ابتکار عمل باید بسیار زودتر این اتفاق می‌افتاد؛ اما هم اکنون نیز برای همکاری رسانه‌ها خداراشاکریم.

سید محمود حسینی‌پور با بیان اینکه ما از رسانه‌هایی که همیشه همراه هستند شرمنده هستیم، افزود:  رسانه‌ها نقش خود را در بیان عملکرد و دفاع از آن ایفا کردند و در نقد عملکرد دولت هم نقش خوبی را ایفا کردند

استاندار مازندران به تشریح اقدامات خود از آغاز ورود به استان پرداخت و گفت: دو موضوع معیشت مردم و اقتصاد استان در ابتدای فعالیت نخستین دغدغه‌ای که دولت سیزدهم در مازندران برعهده داشت که در نخستین گام آمار رشد اقتصادی استان در طول 10 سال گذشته را دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های پیش از دولت رشد اقتصادی استان مازندران منفی بود، افزود: تعداد 7 کارگروه را در ستاد اقتصادی استان تشکیل دادیم که براساس هدف‌گذاری قرار شد تا پایان سال 1401  با نرخ 4درصد اقتصادی را بگذرانیم.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه مازندران استانی با ظرفیت بسیار بالا  با بسیاری از استان‌های کشور متفاوت است و بستر اقتصادی در مازندران فراهم است، ادامه داد: مازندران 470 کیلومتر فقط مرز دریایی دارد و 3 بندر فریدونکنار، رامسر و نوشهر و 3 فرودگاه ساری، نوشهر و رامسر از ظرفیت‌های ماست.

توجه به ذخایرطبیعی مازندران

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه استانی که صاحب جنگل، دریا و ذخایر معدنی غنی و از همه مهم‌تر صاحب ذخیره گوهربار نیروی انسانی است، افزود:مازندران یکی از استان‌های برتر نیروی انسانی باسواد و مجرب را دارد.

حسینی‌پور با اشاره به  بررسی موانع رشد اقتصادی در ستاد عالی، گفت: همه دستگاه‌ها موظف به شناسایی عوامل و دلایل عدم رشد اقتصادی شدند و برای دو موضوع سرمایه‌گذاری و رشد بهره‌وری برنامه‌ریزی شد.

استاندار مازندران با بیان اینکه  نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بودیم، ادامه داد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری  در مازندران را تبدیل به 7 محور کردیم و 7 همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری را اجرا کردیم و برای نخستین‌بار بیش از 1 هزار و 200 پروژه مهم را شناسایی کردیم و برنامه تجاری‌سازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را آماده کردیم.

وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی پس از شرکت در همایش‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مشاهده کردند، افزود: فعال‌کردن کریدور شمال به جنوب که یکی از اهداف دولت رئیسی است؛ چون مرکز ثقل استان‌های شمال و جنوب مازندران است.

حسینی‌پور با بیان امتیاز مازندران در برخورداری از حمل‌ونقل ریلی و دریایی، اضافه کرد: مازندران جایگاه بسیار استراتژیک و ویژه‌ای دارد و در این رویکرد اقتصادی و تجاری که دولت به کشورهای شرق دارد با همین نگاه ستاد اقتصادی استان برنامه‌های راهبردی را تدوین کرد

استاندار مازندران با اشاره به اینکه در سال 1401 به رشد 4.1 رسیدیم که افتخار برای استان است، افزود:در سال جاری رشد اقتصادی 8درصد را برای استان هدف گذاری کردیم و بعید می دانم که در مقایسه با هر دوره ای آمار قابل دفاع هست .

برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه

وی یکی از راهبرد‌های سیاسی را برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه بیان کرد و گفت: ما نیازمند یک دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه بودیم که در این زمینه هیئت‌های مختلفی فعالیت خود را شروع کردند و کشورهای اکو مهم‌ترین اجلاس در سطح مازندران داشتند.

استاندار مازندران با بیان اینکه اجلاس سبب شد تا پیام‌های خوبی از  مازندران به سایر کشورها ابلاغ کرد، افزود: پس از آن مراوداتی که شکل گرفت توانستیم برای نخستین‌بار در تاریخ مازندران با کشور روسیه و مسکو 3 قرارداد با مبلغ 240 میلیون دلار امضا کنیم.

وی با اشاره به امضای 23 تفاهم نامه با برخی از کشورهای منطقه، ادامه داد:برای نخستین‌بار هیئت مازندران نه‌تنها با دو وزیر کابینه ملاقات داشتیم؛ بلکه توانستیم قراردادی با 3 فروشگاه زنجیره ای در روسیه داشته باشیم که 120میلیون نفر از این فروشگاه ها خریداری می کنند و مجموعه محصولات برنج و مرکبات دارد به روسیه صادر میشود که اگر بتوانیم این مسیر را تکمیل کنیم در مازندران محدودیتی نخواهیم داشت.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه محصولات تولیدی مازندران باکیفیت بالا و قیمت مناسب در بازار جهانی مبادله می‌شود، افزود: مازندران حمل‌ونقل دریایی و خرید کشتی را در دستور کار قرارداد که در حال حاضر 5 کشتی به شرکت صدرا پیشنهاد دادیم که برای استان بسازد.

وی با بیان اینکه در طول 44 سال پس از انقلاب وابسته به گیلان بودیم ودر حال حاضر شرکت صدرا به صورت مستقل در بندرامیرآبادستقر شد، گفت:بر روی ترکیبی از دریا جاده و حمل و نقل ریلی کار شد و از همه مزیت ها برخوردار هستیم.

نخستین فاینانس مازندران با کشور چین

حسینی‌پور افزود: برای اینکه بتوانیم در رشد اقتصادی استان اثر بگذاریم نخستین فاینانس با دولت چین توسط مازندران انجام شد که به مبلغ 8 هزار و 300میلیارد تومان بود که کمک مهمی به زیرساخت مازندران است و در سال جاری اثر آن بررشد اقتصادی مازندران خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: باهدف تسهیلگری در مراودات تجاری بحث تصویب منطقه آزادمازندران را دنبال کردیم رسانه‌ها می دانند که پیش از ما هم تلاش بسیاری برای ایجاد منطقه آزاد انجام شد؛اما با عملیات وسیع در حوزه مجلس و سایر حوزه‌ها توانستیم منطقه آزاد را ثبت کنیم.

استاندار با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد بستری برای فعالان اقتصادی استان به وجود آورد تا به مدت 20سال تمام از معافیت گمرکی در منطقه آزادبرخوردار باشند، گفت:هدف ما این است که با 3کاربری بتوانیم حداکثر ظرفیت منطقه آزاد را داشته باشیم ونرخ مشارکت اقتصادی به 44.6رسید

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم در کشور 44درصد است، افزود: نرخ تورم مازندران به مدت 13سال 4درصد بالاتر از میانگین کشور بود که در حال حاضر طی آذرماه سال جاری به 43.1درصد تقلیل یافت.

حسینی پور بیان کرد: نرخ بیکاری مازندران درسال جاری 5.1درصد که نخستین رتبه کاهش نرخ بیکاری را مازندران کسب کرد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه صدور 9مجوز سرمایه گذاری خارجی که 150هزارمیلیون دلار سرمایه گذاری خارجی هدف گذاری کردیم که محقق شد، ادامه داد: صادرات محصولات دانش‌بنیان به 5میلیون دلار رسید

هلند، الگوی کشاورزی مازندران

حسینی پور افزود:صادرات 240میلیون دلاری به کشورهای همسایه از جمله چین و هندوستان داشتیم

استاندار مازندران با بیان اینکه در حوزه کشاورزی الگوی ما کشور هلند است ، ادامه داد:مهم ترین بحث ما مردمی سازی اقتصاد است که در بخش کشاورزی خود کشاورزان پای کار بیایند ودر حوزه گردشگری هم بخش خصوصی پای کار بیاید.

لزوم ایجاد گفتمان تعامل در استان

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها اگر بخواهند استان را در فضای تعالی و توسعه قرار دهند این قدرت را دارند، افزود: بنابراین ایجاد گفتمان قالب مازندران قوی را باید رسانه‌ها ایجاد کنند این گفتمان که تمدن مازندران بزرگ است نیروی انسانی مازندران غنی است و می‌تواند تحول را شکل دهد

حسینی‌پور بیان کرد: باید پرهیز کنیم از اختلافات همه تأثیرگذاران در استان روحانیون و شخصیت‌های فرهنگی و هنری باید به دنبال این باشند که فرهنگ تعامل را ایجاد کنیم.