هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد
هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد
هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه شماره ۲ جماران برگزار شد.

به گزارش ندای تجن به نقل از ایسنا، در این مراسم که از صبح امروز – پنجشنبه ۲۱ دی ماه – برگزار شد چهره‌هایی همچون علی‌اکبر ناطق‌نوری، زهرا مصطفوی، حسن خمینی، محمد خاتمی، محمدرضا عارف، بیژن نامدار زنگنه، اسحاق جهانگیری، محمودجواد ظریف، محمدرضا باهنر، محسن رفیق‌دوست، محمدباقر نوبخت، مجید انصاری و خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی و جمعی از مردم حاضر بودند.

در ابتدای این مراسم محسن هاشمی رفسنجانی در سخنانی هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. همچنین فاطمه هاشمی نیز با قرائت دلنوشته‌ای یاد پدر را گرامی‌ داشت.

فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: دغدغه پدرم عمدتاً رفاه مردم بود و اکنون نیز فقر دشمن اصلی مردم است و اگر نظام به آن نپردازد می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی رفسنجانی امروز – پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه – در هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در حسینیه جماران برگزار شد با بیان این‌که «تفکرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای زیربنای کشور بود»، اظهار کرد: دغدغه او عمدتاً رفاه مردم بود. فقر الان دشمن اصلی مردم است و اگر نظام به آن نپردازد می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دغدغه‌هایی داشت، به عنوان یک عنصر فراشکوفا درباره هر کاری که تصمیمی می‌گرفتند آن را رها نمی‌کردند و به سرانجام می‌رساندند. ۶۰ سال پیش که کتاب «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار» را نوشت دغدغه توسعه ایران را داشت. آیت‌الله هاشمی در بیش از ۱۳ انتخابات شرکت کرد و تنها در ۲ مورد شکست خورد اما از آن شکست‌ها هم گذشت و در بیشتر جایگاه‌هایی که قرار داشت از طریق انتخاب مردم به آن جایگاه رسیده بود.

فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یادآور شد: او پیش از انقلاب با همکاری شهید باهنر بنیادی تاسیس کرد و نام آن را «رفاه» گذاشت و همین دیدگاه را بعد از انقلاب نیز ادامه داد و از سال ۶۱ در دوران اوج جنگ دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس کرد که نیمی از فارغ‌التحصیلان کشور از این دانشگاه است. حتی وقتی در دوران ریاست جمهوری او قرار شد فروشگاهی زنجیره‌ای تاسیس شود نام «رفاه» را برای آن پیشنهاد داد.

محسن هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقداماتش برای آزادی فائزه هاشمی از زندان، اظهار کرد: شب گذشته خدمت مادرم رسیدم و باتوجه به سن و سالی که دارند مدام از من درباره مسائل مختلف سئوال می‌کردند. مادرم در تمام طول مدت مبارزه با مرحوم پدرم پیش آمده است و بعد از چند پرسش از احوال خواهرم فائزه پرسید و فراموش کرده بود که او زندان است. من پاسخ دادم که مسافرت است اما کمی بعد به یاد آورد که به زندان رفته و دوباره پرسید آیا نمی‌خواهی برای خواهرت کاری کنی؟

وی افزود: پاسخ دادم هم خدمت دفتر مقام معظم رهبری و آقای حجازی نامه نوشتم و هم به رئیس قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای نامه نوشتم تا اقدامی برای فائزه انجام شود و امروز هم به مناسبت سالگرد پدر، خواستم از مادر و نیز خواهرم فائزه هم در این جلسه یادی کرده باشم.

در ادامه این مراسم از کتاب خاطرات سال ۱۳۸۰ مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز رونمایی شد.

کتاب خاطرات سال ۱۳۸۰ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با عنوان «افراط در اختلاف» در جریان برگزاری هفتمین سالگرد درگذشت وی رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب بیست‌ویکمین جلد از خاطرات آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی است که نگارش آن‌ها از یکم فروردین ۱۳۶۰ تا ۱۸ دی ۱۳۹۵ ادامه یافته است.

این جلد از کارنامه و خاطرات مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی به کوشش یاسین هاشمی تدوین شده و از سوی نشر و معارف انقلاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه عمومی می‌شود.

پایان‌بخش این مراسم نیز سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور سابق و رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود.

حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که «روزهایی وجود داشت که آیت‌الله هاشمی تنهای تنها بود»، یادآور شد: این روزها را پس از حادثه هفتم تیرماه ۶۰ و شهادت آیت‌الله بهشتی و ترور ناموفق آیت‌الله خامنه‌ای و بستری‌شدن ایشان در بیمارستان به یاد دارم که هاشمی رفسنجانی را تنهای تنها کرده بود. او در آن زمان همه مسئولیت‌ها را در صحنه به دوش گرفته بود. هرچند حضور امام راحل تیکه‌گاه بزرگ و بی‌بدیلی برای همه بود، اما کسی باید در صحنه مسئولیت‌ها را به دوش می‌گرفت و آن روز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تنهای تنها بار جمهوری اسلامی را به دوش گرفت تا از آن روزها عبور کردیم.

وی افزود: هرجا معضل پیچیده‌ای بود و کسی حاضر نبود بار بازکردن گره را به دوش گیرد، هاشمی رفسنجانی بی‌منت بر صحنه می‌آمد.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم یادآور شد: در دوران جنگ و در سال ۱۳۶۲ پس از سه عملیاتی که با پیروزی همراه نشد، و ناامیدی و یأسی را دامن می‌زد، هاشمی بار سنگین جنگ را به دوش گرفت تا یک پیروزی نسبی در عملیات خیبر به دست آوریم تا در نهایت به پیروزی بزرگ والفجر هشت در سال ۶۴ رسیدیم.

روحانی ادامه داد: هاشمی بود که با تدبیرش پایان جنگ را این‌چنین رقم زد که همه اسرای ما با عزت به کشور بازگردند و سازمان ملل آغازگر بودن عراق در جنگ را به تصویب برساند. کاش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال ۹۷ هم زنده بود تا ببیند دولت عراق رسماً خط تالبرگ را به عنوان مرز بین ایران و عراق اعلام کرد. باید از سردار سلیمانی و محمودجواد ظریف هم یاد کنم که در این زمینه تلاش‌ها و اقداماتشان کمک بسیاری کرد.

رئیس‌جمهور سابق با بیان این‌که «هاشمی به ما می‌گوید در روز سخت به صحنه بیاییم و امروز یکی از همان روزهای سخت کشور است»، تاکید کرد: حتی گاهی فکر می‌کنم سخت‌تر از سال ۶۰ و ۶۲ و سخت‌تر از دهه ۶۰ است. چرا که آن روز صف دوست و دشمن روشن بود. امروز روزی است که ما در صحنه‌ای قرار گرفته‌ایم که همه باید فکر کنیم اگر هاشمی بود چه می‌کرد.

روحانی تصریح کرد: انتخابات به اعتقادم یکی از ثمرات بزرگ جمهوری اسلامی است، این امر باید  آزاد، مشارکتی، رقابتی و باامنیت برگزار شود، این همان قولی است که به ملت دادیم. ما باید به این قول عمل کنیم. این قول انقلاب ما به مردم بود تا آنان برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

وی یادآور شد: این‌که مردم در یک همه‌پرسی بزرگ آزادانه پای صندوق‌های رأی آمدند و به جمهوری اسلامی رأی دادند به این دلیل بود که امام راحل آن را به خوبی برای مردم تبیین کردند. هرچه که امروز با آن جمهوری اسلامی تفاوت داشته باشد، آن چیزی نیست که امام راحل برای مردم تبیین کرده بودند. امام تاکید کردند که حکومت ما مبنتی بر آرای مردم است تا جایی که همه آحاد ملت در انتخابات شرکت داشته باشند و زمامداران امور با نمایندگان ملت در تمامی امور مشورت کنند و اگر نمایندگان ملت با آن تصمیم موافقت نکنند نمی‌توانند آن را اجرا کنند.

رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم یادآور شد: امام راحل تاکید دارند که ما حکومتی را می‌خواهیم که همه مردم در انتخابات مشارکت کنند. امام راحل جمهوری اسلامی و حکومتی برای ما ترسیم کرد که در آن تاکید داشتند هر فردی از افراد ملت حق دارد از زمامدار مسلمین انتقاد کند و او باید به آن انتقاد پاسخ دهد.

روحانی افزود: امروز هم رهبری انقلاب به صراحت می‌گویند یک انتخابات پرشور با مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت باید برگزار شود. من می‌فهمم این سخن رهبری حرف دل اکثریت قاطع ملت ایران است و می‌فهمم اقلیت حاکم از این سخنان رهبری خوش‌شان نمی‌آید.

وی با طرح این پرسش که «چطور تحقق مشارکت امکان‌پذیر است؟»، گفت: این امر با جمله بعدی رهبری که می‌گویند رقابت‌پذیری وجود داشته باشد، احساس سلامت و امنیت در انتخابات باشد محقق می‌شود.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکید کرد: مردم باید ببیند آن‌چه از آن ملت است در خدمت ملت است نه جناحی خاص، صداوسیما باید در خدمت مردم باشد نه در خدمت جناح و گروهی خاص، نیروهای مسلح ما که همه به آنان افتخار می‌کنیم و تامین‌کننده امنیت هستند به جناح و گروه خاصی تعلق ندارند و به همه مردم متعلق هستند.

وی افزود: مردم باید احساس کنند اگر صلاحیتی رد یا تأیید می‌شود این امر شفاف، قانونمند و برمبنای بی‌طرفی باشد. قاضی این امر خود مردم و وجدان و افکار عمومی است که باید احساس کنند چنین است نه این‌که خدای نکرده صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌ها حزبی، جناحی و خط و گروهی شده است.

روحانی با بیان این‌که «هاشمی رفسنجانی شخصیتی بود که در سخت‌ترین شرایط خود پیش‌قدم در صحنه برای حل معضلات بود»، گفت: در روزهای سخت و پیچیده به صحنه آمدن و بار مسئولیت بر دوش گرفتن کار ساده‌ای نیست. این توصیه هاشمی‌رفسنجانی به همه یاران و دوستداران انقلاب است که از صحنه سیاست و پیشرفت کشور و حل مشکلات جامعه پا پس نکشید. در صحنه باشید و بمانید.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکید کرد: در آن روزهای سخت باید کسی مسئولیت جنگ و مقابله با دشمن خارجی را بر دوش می‌گرفت. شاید فقط دو نفر می‌توانستند این کار را انجام دهند که یک رئیس‌جمهور وقت بود و دیگری رئیس مجلس وقت که هردو برای این امر آماده و صالح بودند اما به دلایلی امام راحل آقای هاشمی را انتخاب کرد.

وی گفت: امروز به صحنه آمدن و گره‌ها را بازکردن راحت نیست. هرجا هاشمی احساس می‌کرد مصالح کشور ایجاب می‌کند به صحنه بیاید و حرف بزند او دریغ نکرد.

رئیس‌جمهور سابق در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: همه یک ملت هستیم و همه باید دست هم را بگیریم؛ هیچ وقت درهای دفتر هاشمی به روی این جناح و آن جناح بسته نبود. همه به دفتر او رفت و آمد و با او درد دل می‌کردند. اگر هاشمی امروز بود مطمئنم که خانه را برای خود انتخاب نمی‌کرد بلکه صحبت می‌کرد و وارد فضای سیاسی کشور می‌شد. هیچ موضوعی نمی‌توانست هاشمی رفسنجانی را خانه‌نشین کند.

روحانی با بیان این‌که اگر موضع رهبری  انقلاب درباره جنگ غزه نبود عده‌ای در حال وارد کردن کشور به جنگ بودند»، تصریح کرد: ایشان حکیمانه صحبت کردند و گفتند طوفان الاقصی کاملا فلسطینی بود و ما در آن دخالتی نداشتیم.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان مشارکت در انتخابات در سال ۹۸ و ۱۴۰۰، تاکید کرد: البته انتخابات زیر ۵۰ درصد قانونی است، اما آن انتخاباتی که ملت ایران از ابتدا دنبال آن بود کجا و این انتخابات‌ها کجا؛ در انتخابات ۹۲ و ۹۶ مردم بیش از ۷۳ درصد به پای صندوق آمدند؛ در همان ابتدای دولت جراحی اقتصادی کردیم و مردم متوجه نشدند؛ زیرا پای دولت بودند و یک صدم هم تورم افزایش نیافت.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ قیمت بنزین از ۴۰۰ به ۷۰۰ و هزار تومان رفت، در مجلس پیش‌بینی می‌کردند تورم بزرگ ایجاد شود، اما نشد چون مردم با حکومت و دولت بودند. مردم دولت را از خود می‌دانستند.

رئیس‌جمهور سابق با طرح این پرسش که «چرا دشمنان ایران نتوانستند برجام را از بین ببرند؟»، تصریح کرد: آنان پنج اقدام بزرگ انجام دادند تا برجام را از بین ببرند، اما نتوانستند چون ملت پشت دولت بود؛ در همین راستا وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه ایران می‌گفت وقتی اجتماع مردم در اصفهان را دیدیم فهمیدیم ملت پشت دولت است امروز ملت چقدر پشت دولت است؟

روحانی با اشاره به انتخابات پیش‌رو و میزان امید مردم نسبت به گذشته هم گفت: فرصت باقیست و امروز روز تاریخی برای شورای نگهبان است؛ تاریخ در این باره قضاوت خواهد کرد. باید کاری کرد که ملت امیدوار شوند.

وی هم‌چنین با اشاره به میزان آرای سفید در انتخابات گذشته گفت: ملت تحول می‌خواهد، مردم تغییر و یک زندگی راحت می‌خواهند.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم با بیان این‌ مشروعیت کل نظام با رای ملت است یادآور شد: امام در نامه به شورای بازنگری به صراحت فرمودند ولی مشروع، ولی منتخب ملت است. همه چیز با رای  مردم است. امام چنین نظامی به ما معرفی کرده است. مقام معظم رهبری به همین تاکید دارند. انتخابات را رقابتی و مشارکتی و سالم و امن اعلام می‌کنند. می‌دانم اقلیت حاکم نه مشارکت حداکثری می‌خواهد نه رقابت. می‌خواهد انتخابات سردی باشد که آن اقلیت ادامه دهد اما منافع ملی مهم است. منافع جناح مهم نیست، رضایت عامه مهم است. ما راهی جز حفظ انقلاب و عظمت ایران نداریم.