احداث خط‌ انتقال ۴۰۰ کیلوولت بین قزوین و تنکابن در برنامه قرار دارد/سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع 4میلیون یورو آورده داشت
احداث خط‌ انتقال ۴۰۰ کیلوولت بین قزوین و تنکابن در برنامه قرار دارد/سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع 4میلیون یورو آورده داشت
این مسئول خاطرنشان کرد: سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع را در شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان احداث کردیم و این پروژه ۴ میلیون یورو آورده داشته است.

کوروش موسوی مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با بیان اینکه قبل انقلاب در کل کشور ۷ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده بود ، گفت : اکنون این آمار به حدود ۹۶ هزار مگاوات رسیده و نشان دهنده رشد بالا در احداث نیروگاه ها و توسعه شبکه است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده پست های فوق توزیع در قبل از انقلاب بوده است، افزود : در حال حاضر این‌ عدد در استان های مازندران و گلستان به بالای ۲۰ هزار مگاوات رسیده است.

موسوی خاطرنشان کرد : طول خطوط ما به ۶ هزار کیلومتر رسیده و در طی دولت سیزدهم تنها در مازندران بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان پروژه را افتتاح کردیم که در کل دو استان به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان تصریح کرد : به سبب مشکلی که در احداث نیروگاه های بزرگ داریم ، شبکه را توسعه دادیم و خطوط تبادلی بین استان هارا تقویت کردیم.

او ادامه داد : برنامه ما این است که جایگزین نیروگاه هایی که نداریم ،‌خط‌ انتقال ۴۰۰ کیلو ولت بین قزوین و تنکابن را احداث کنیم.

این مسئول با عنوان اینکه خط انتقال ۴۰۰ کیلو ولت بین نیروگاه شهید رجایی قزوین و پست جدیدالاحداث تنکابن امکان انتقال ۲ هزار مگاوات را به سمت مازندران و غرب مازندران دارد، اظهار کرد : کمبود حدود ۳ هزار مگاوات که از خطوط تبادلی ما می آیند را جبران می کند.

موسوی با اذعان به اینکه این خط ۴۰۰ کیلوولت در دست احداث، از تنکابن به حسن کیف ادامه خواهد یافت، یادآور شد : حدود ۹۰ کیلومتر از قزوین به تنکابن و حدود ۶۵ کیلومتر از تنکابن به حسن کیف ادامه می یابد.

وی بیان کرد : بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان برای احداث خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت بین تنکابن و قزوین و همچنین امتداد آن به حسن کیف سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان ذکر کرد : پروژه ای که اکنون در دست احداث داریم ، پروژه ی خط انتقال ۴ و ۶ مداره ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت بین رویان و محمودآباد به طول ۴۲ کیلومتر و ۱۸۶ کیلومتر مدار که امکان انتقال هزار و ۶۰۰ مگاوات توان را خواهد داشت است.

وی افزود : هزینه احداث خط ۲۳۰ و ۶۳ کیلو ولت رویان به محمودآباد و پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت محمودآباد حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم تا پیک سال آینده محقق شود.

این مسئول گفت : پروژه بزرگ دیگری که در منطقه در حال اجرا است، توسعه پست ۴۰۰ به ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت مرکز مازندران بوده که ظرفیت آن را دو برابر خواهیم کرد و از حدود ۸۳۰ مگاولت آمپر به حدود هزار و ۵۷۵ مگاولت آمپر خواهیم رساند.

کوروش موسوی اظهار کرد : ۹ هزار میلیارد تومان پروژه را برای دهه فجر کلنگ زنی خواهیم کرد و تا قبل از پایان سال پروژه هارا شروع خواهیم کرد و این پروژه ها حجم شبکه مارا ۲۵ درصد ارتقاء خواهد داد.

وی یادآور شد : قابلیت دسترسی شبکه ما ۰.۹۹ است و ما این عدد را به ۰.۹۹۹ خواهیم رساند تا حداکثر دسترسی را مردم با حداقل خروج شبکه و قطعی شبکه ناشی از هرگونه اتفاق غیرمترقبه را داشته باشند.

موسوی با تاکید بر اینکه طرح جامع را برای توسعه شبکه تا افق ۱۴۰۹ طراحی کردیم ، تصریح کرد : در حال حاضر سیستم‌های حفاظت ما در کشور در رتبه اول هستند و عملکرد بسیار خوبی در قبال خطاهایی که در شبکه الکتریکی به وجود می آید دارند و بالغ بر ۹۸ درصد ضریب به اطمینان آن است.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با اظهار به اینکه ما تا افق ۱۴۰۹ پیش بینی کردیم که در مازندران ۱ میلیارد یورو در حوزه انتقال و فوق توزیع سرمایه گذاری خواهیم داشت ، ذکر کرد : این رقم تا ۱.۴ میلیارد یورو خواهد رسید و پروژه های بسیار بزرگی اجرا خواهیم کرد و عقب ماندگی ها جبران خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سیستم کنترل و پایش شبکه فوق توزیع را در شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان احداث کردیم و این پروژه ۴ میلیون یورو آورده داشته است.

او بیان کرد : در سال گذشته بزرگترین ترانسفورماتور انتقال یکپارچه را در بابل نصب کردیم که ۳۸۵ مگاولت آمپر بوده است.