سالمندان ساری در تئاتر «آخرین بار کی مادرت را بوسیدی؟» میزبان شهروندان ساروی هستند
سالمندان ساری در تئاتر «آخرین بار کی مادرت را بوسیدی؟» میزبان شهروندان ساروی هستند
لازم به ذکر است نمایش « کی مادرت را بوسیدی»از تاریخ 7بهمن‌ماه ساعت 18عصر در محل حوزه هنری مازندران به روی صحنه رفت واجرای آن تا تاریخ 17بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

به گزارش ندای تجن- این شب‌ها سالن نمایش حوزه هنری مازندران میزبان تئاتر «آخرین بارکی مادرت را بوسیدی؟» است، تئاتری که بازیگران آن مبتدی و از سرای سالمندی مهر ساری هستند.

منیژه معصومی نویسنده و کارگردان تئاتر کی مادرت را بوسیدی توانسته است با الهام از حوادث واقعی این تئاتر را خلق کند.

معصومی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلیل ساخت این تئاتر گفت: همه ما والدینی داریم که با بالارفتن سن در نحوه رفتار با آنان دچار چالش‌هایی می‌شویم که کاملا طبیعی است.

تأثیر نامناسب تنهایی سالمندان بر روی جامعه

این نویسنده با بیان اینکه درگذشته سبک زندگی خانواده‌ها طوری بود که فرزندان پس از ازدواج نیز در کنار والدین می‌ماندند و یک خانواده بزرگ‌تر را تشکیل می‌دادند، گفت: در زندگی مدرن امروز با تغییر سبک زندگی خانواده‌ها معمولاً فرزندان به دلیل مهاجرت یا سایر عوامل دور از والدین زندگی می‌کنند که همین موضوع سبب تنهایی والدین در زمان سالمندی می‌شود.

این کارگردان هنری تنهایی سالمندان را بزرگ‌ترین درد و معضل بشر توصیف کرد که حتی از بیماری سرطان نیز تأثیر نامناسب بیشتری در جامعه دارد و به‌راحتی می‌تواند انسان سالمند را از زندگی‌کردن عادی دور کند.

لزوم توجه دولت و خانواده‌ها به نحوه نگه‌داری از سالمندان

معصومی بیان کرد:به دلیل نیازمندی‌های سالمندان و با توجه به اینکه جامعه به سمت کهنسال‌شدن می‌رود لازم است که به مقوله سالمندان اهمیت جدی‌تری داده شود تا دولتمردان  و همین طور خانواده‌ها و فرزندان به این موضوع توجه کنند.

وی که  متن داستان تئاتر«کی مادرت را بوسیدی» را بر اساس تجربیات و خاطرات شخصی با مادرش الهام گرفته است، با نگاهی به تجربیات سایر خانواده‌ها اقدام به نگارش این اثر کرد.

این کارگردان هنری با اشاره  به اجرای نخست نمایش کی مادرت را بوسیدی در اسفندماه سال 1401 در جشنواره تئاتر کاسپین با میزبانی مازندران در بابلسر که با عنوان «خانه»، ادامه داد: در نخستین تجربه این نمایش را با همکاری سالمندان مرکز مینا با مدیریت دکتر افتخاریان  کسب کردم و بازیگران آقا و خانم سالمند و در سنین 80 به بالا بودند و بازیگر جوان ما در نقش دختر نیز توان‌خواه جسمی حرکتی بود.

معصومی بیان کرد: اجرای این نمایش بازخورد بسیار خوبی در جشنواره کاسپین داشت و داوران بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفتند و اساتیدی که از اداره کل بهزیستی آمده بودند پیشنهاد دادند که این تئاتر را برای اجرای عموم آماده کنم؛ چون برای جامعه بازخورد و تأثیر مثبت و آموزنده دارد.

گلایه از بی‌توجهی ادارات نسبت به حمایت

این کارگردان هنری با بیان اینکه پس از جشنواره دوباره در سال جاری این نمایش را برای تماشای عموم آماده کردم، اضافه کرد: در سال جاری سالمندان مرکز مینا به دلیل مشکلات جسمی و خانوادگی نتوانستند با ما همکاری کنند و از ابتدای سال برای انتخاب بازیگر تلاش خودمان را شروع کردیم و سعی داشتم از سالمندان که شهروند معمولی هستند استفاده کنم.

وی با اشاره به مسیر طولانی که برای انتخاب بازیگر طی کرد تا اینکه سرانجام از سالمندان سرای مهر برای نمایش دعوت کرد، گفت: پس از ساخت نمایش برای جذب حمایت به استانداری و سایر ادارات رفتم و آنان تشویق کردند؛ اما مورد حمایت قرار ندادند اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز سالن بلک‌باکس را به ما داد که شرایط مناسب برای بازی هنرمندان سالمند ما را نداشت و سرانجام با همکاری حوزه هنری سالن به ما داده شد.

ساخت نمایش با هدف شادکردن و امید بخشی به جامعه

معصومی از شهرداری ساری برای عدم نصب بنرهای این نمایش در سطح شهر گلایه کرد و گفت: در تئاتر هیچ‌وقت دنبال سودآوری نبودم و همیشه دوست داشتم به مردم برای شادشدن و امید و آگاهی کمک کنم به نظرم سالمندان در ساری به خانه سالمندان مناسب نیاز دارند و مهر و محبت خانواده برای آنان ارزشمند است و فرزندان می‌توانند با تلفن احوال والدین خود را بپرسند.

این کارگردان افزود: سالمندان باید در شرایطی زندگی کنند که بیمار جسمی و روحی نشوند و به زندگی ادامه دهند و این کار نیاز به همت جمعی دارد؛ چون همه ما در این شرایط قرار می‌گیریم و سالمند می‌شویم.

لازم به ذکر است نمایش « کی مادرت را بوسیدی»از تاریخ 7بهمن‌ماه ساعت 18عصر در محل حوزه هنری مازندران به روی صحنه رفت واجرای آن تا تاریخ 17بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.