بیست و ششمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شد
بیست و ششمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شد
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: بیست و ششمین تالاب ایران در سایت رامسر ثبت شد و تالاب کهکیلویه و ۶ تالاب دیگر در کشور در دست ثبت در کنوانسیون رامسر هستند.

ندای تجن-علی سلاجقه امروز ۱۴ بهمن ماه در آئین گرامیداشت روز تالاب‌ها رامسر با اظهار اینکه چرا تالاب را به عنوان اولین میثاق بین المللی کشورها در زمینه محیط زیست مطرح کردند، اظهار کرد: چون تالاب منشاء حیات است و تالاب در دسترس‌ترین منبع آبی دنیا است.  این افتخاری است برای رامسر و مازندران این میثاق بین‌المللی در ایران ثبت شد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست به عنوان متولی مستقیم حفاظت تالاب است، گفت: چینش منابع آبی در کشور ۳ میلیون ۵۰۰ هکتار از پهنه کشور تالاب است یعنی این مقدار منابع آبی خدادادی در اختیار ماست، در طرف مقابل کل حجم سطح دریاچه‌ها و سدهای کشور چند هکتار شده؛ یعنی خداوند در قالب تالاب‌ها ۳.۵ میلیون هکتار در اختیار ما قرار داد.

سلاجقه با بیان اینکه باید برای داشته‌های خدادای کار کنیم، تصریح کرد: مطالبات حتما پیگیری می‌شود، تالابها فواید بسیار ارزشمندی دارند که اگر خشک شوند پیامدهای بسیار ناگواری دارد و تالابی که می‌خشکد اتفاق دیگری در جای دیگری در نقطه دیگر زیست کره اتفاق می‌افتد.

این مسئول با اشاره به اینکه ۲.۵ درصد منابع آب زمین در تالاب‌ها هستند، افزود: طومار زندگی انسان به محیط زیست وابسته است و اگر تالابی از بین برود زلزله در آن پوسته رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اقدامات حفاظت محیط زیست با همه چالش‌های کشور و جهان از نوع تغییرات اقلیمی، گفت: ما بیشترین کنوانسیون‌های جهانی را در محیط زیست داریم. ایران عضو ۱۵کنوانسیون جهانی است و قریب به ۵۰۰ دستگاه مکلفند وظایف محیط زیستی خود را انجام دهند.

سلاجقه با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه‌های دیگر تکالیف خودشان را درقبال ایران انجام داده‌اند، افزود: ایران با همه چالش‌های سیاسی، اقتصادی و اقلیم بر پایه دانش بومی کار خود را انجام می‌دهد شاید شتاب تخریب از احیاء بیشتر باشد اما ما در تلاشیم با تمام توان کار کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در تالاب هامون دنیا چه کاری کرد، یادآور شد: کشور همسایه حقابه تالاب هامون را بست و دنیا کمک می‌کند بیشتر ببندد، چرا دنیا به کمک نیامد، خشک شدن تالاب هامون عواقب جهانی دارد.

این مسئول افزود: چرا چون ایران زیر تحریم است،‌ ما از تحریم فرصت ساختیم، می‌سازیم.

سلاجقه خاطرنشان کرد: در دریاچه ارومیه نحوه مدیریت حرف دارد اما فاز اول سخت افزاری در این دولت تکمیل شد و فاز دوم مدیریت نرم بود که در دستور قرار گرفت.

وی بیان کرد: در مدیریت نرم این دریاچه کفه سفید اطراف آن هاله سبز دارد اگر هاله سبز اطراف حذف شود وضعیت دریاچه ارومیه برخواهد گشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه در آخرین نشست‌ها اعتبارات خوبی برای ارومیه تصویب شد وزارتخانه‌ها باید به تعهدات خودشان عمل کنند و حقابه‌ها رعایت شود، گفت:  در بین شهر تهران و قم دریاچه بود الان کجاست؛ سعی ماست تالاب‌ها احیاء شود و کارهای خوبی هم انجام گرفته است.

سلاجقه در این مراسم اظهار کرد: به عنوان هدیه به این جلسه بیست و ششمین تالاب ایران در سایت رامسر ثبت و ۲۵۰۴ بار نام رامسر در دنیا ثبت شد. همچنین تالاب کهگیلویه و ۶ تالاب دیگر در کشور در دست ثبت در کنوانسیون رامسر هستند.