تاکید بر توسعه درخت‌داری در کنار درختکاری/علت درخت‌سوزی نهال‌های کنار جاده ساری به قائمشهر چه بود؟/اهمیت فرهنگ‌سازی رسانه‌ها درباره درختکاری خانواده‌ها در ایام نوروز
تاکید بر توسعه درخت‌داری در کنار درختکاری/علت درخت‌سوزی نهال‌های کنار جاده ساری به قائمشهر چه بود؟/اهمیت فرهنگ‌سازی رسانه‌ها درباره درختکاری خانواده‌ها در ایام نوروز
در نشست خبری امروز درباره مسایل مختلف مربوط به درخت داری، درختکاری ،درخت سوزی، به کارگیری نیروها، دستگیری قاچاقچیان چوب و نحوه همکاری رسانه ها صحبت شد.

به گزارش ندای تجن-سید علی علوی در این نشست با اشاره به تغییر اقلیم هوایی کشور که سبب تغییر فصول سال شده است، افزود: در دنیا باید تعداد 1 هزار میلیارد درخت کاشته شود که سهم ایران تعداد 1میلیارد درخت است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور در سال جاری تعداد 7 میلیون و 132اصله نهال انتخاب و تقسیم بندی کردیم، ادامه داد:در هر مرحله کاشت همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، صداوسیما و سایر رسانه‌ها دیده شد به طوری که هرروز با یک نهاد مشغول درختکاری هستیم.

علوی با اشاره به مشخص‌شدن نوع گونه درخت که در سال جاری کاشته می‌شود، افزود: امکان راستی‌آزمایی درباره تعداد درختان در مکان موردنظر وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری به تولید 250 میلیون اصله نهال در کشور اشاره کرد که در حال توزیع است و ادامه داد:رسانه‌ها می توانند در زمینه تشویق مردم به کاشت درخت کمک کنند و از خانواده‌ها بخواهند تا در کنار کاشت سبزه، یک نهال در منزل یا بیرون از آن در مکان مناسب بکارند که در مجموع به تعداد بسیاری درخت در طول سال می رسد.

علوی با بیان اینکه 3 باند سازمان یافته قاچاق چوب که در داخل جنگل‌های استان مخفی شده بودند شناسایی و در حال دستگیری هستند، افزود: حدود 300تن چوب کشف شد ،تعداد 50نفر از افراد که تبعه افغان هستند شناسایی و دستگیر شدند و با توجه به اینکه به صورت سازمان یافته کار می کردند هنوز دستگیری ها ادامه دارد.

وی به اهمیت ایجاد سد سرشاخه گیر در رودخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: در سیل سال گذشته شهرستان نکا تعدادی از همکاران ما به دلیل طغیان رودخانه فوت کردند که در سال جاری با انجام این کار جلوی خسارت گرفته شد؛ یک‌بند سرشاخه گیر 30 میلیارد هزینه دربردارد اما از 3هزار میلیارد تومان خسارت جلوگیری می کند که لازم است مسئولان آگاه باشند.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری با بیان اینکه در دنیا به ساخت سدهای کوچک سرشاخه گیر روی آوردند، افزود: ساخت سدهای بزرگ موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

علوی با تأکید بر توسعه درخت داری در کنار درختکاری در سال جدید، گفت: از فردا به‌صورت رسمی هفته درختکاری آغاز و تا روز 21 ادامه دارد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره به‌کارگیری اقوام خود در اداره کل منابع طبیعی، افزود: جذب آن فرد در زمان مسئولیت من صورت نگرفت و جذب از طریق شرکت‌های مجری طرح انجام می‌شود ما هیچ جذبی نداریم و همه در راستای برگزاری آزمون و آگهی استخدام است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره سوزاندن درختان حاشیه جاده ساری به قائم‌شهر که توسط یک انجمن مردم‌نهاد کاشته شده بود، گفت: اداره کل منابع طبیعی برای کاشت درختان به انجمن کمک کرد؛ اما علت سوزاندن درختان به‌وسیله چوپانان یا سایر عوامل مشخص نیست.

علوی با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها اعلام کردند که درختان در حریم آنان کاشته شده است، افزود: موضوع سوزاندن درختان به استاندار گزارش شد؛ اما ما دوباره اقدام به کاشت درخت می‌کنیم تا سبز شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با اشاره به کمک انجمن‌های مردم‌نهاد، خیرین و مردم در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان، افزود: در طرح زراعت چوب درآمد به مردم بازمی‌گردد و دستگاه‌هایی که در این زمینه همکاری می‌کنند درآمد حاصل به خودشان می‌رسد.

فتح‌الله غفاری با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی در سال 98 ثبت شد که وظیفه ما را سنگین تر کرد، گفت:رشد سرانه فضای سبز در کشور ما 17صدم است که حداقل 3برابر کمتر از میانگین دنیاست که سعی کردیم با استفاده از ظرفیت دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش، بسیج، شرکت نفت و..اقدام به کاشت درخت کنیم که ادامه دارد.

وی افزود: تعداد بیش از 2 میلیون و 500اصله نهال تاکنون کاشته شد وانجام طرح کشت که از آذرماه آغاز شد تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

غفاری در پاسخ به سئوال ندای تجن درباره اجرای طرح واگذاری مراتع به تولیدکنندگان محصولات دارویی و کشاورزی، گفت: بر اساس برنامه مصوب که در طرح مرتع‌داری پیش‌بینی می‌شود فقط یک دامداری شاید در طرح جوابگو نباشد؛ بنابراین طرح مرتعی را در نظر قرار دادیم و در سال جاری برش 300 هکتار بود.

وی افزود: اگر در مکانی ظرفیت اجرای طرح وجود داشته باشد بر اساس فرصت و امکان کمک می‌کنیم.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – ساری در پاسخ به سئوال ما درباره قطع درختان پارک جنگلی شهید زارع ساری، ادامه داد: متأسفانه بخشی از بلوط‌های ما دچار بیماری شدند و راهی برای درمان آن‌ها وجود ندارد برای همین درختان را قطع و مکان را نشانه‌گذاری کردیم و در جایی که لازم بود درخت کاشتیم.

فرمانده یگان اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری نیز با بیان اینکه در 11 ماه سال جاری تعداد 1هزار و 394پرونده ماده 48برای حمل غیرمجاز چوب آلات جنگلی و صنعتی تشکیل شد، گفت: تعداد 1هزار و 6نفر دستگیر شدند و بیش از 1هزار خودرو توقیف شد.

سرهنگ مجید زکریایی با اشاره به اینکه 441 متر مکعب چوب آلات صنعتی کشف و ضبط شد، افزود: در سال جاری 6هزار و 760کیلو گرم  چوب آلات ناب قاچاق که در عرصه های کویری رشد می کند و برای کاهش ریزگردها موثر است شناسایی و توقیف شد .

وی  اخطار داد که خریداران هر گونه چوبی که در بستر رودخانه، عرصه‌های کشاورزی و جنگلی به شیوه غیرقانونی قطع و حمل می‌شود شناسایی و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

فرمانده یگان اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری به تعداد 175 مورد اخطاری که به کارگاه های مختلف خریدار چوب اشاره کرد و گفت:تعداد 4هزار و 353 مورد تماس مردمی داتشیم که به تماس های درست رسیدگی شد و تعداد824مورد نادرست بود.

وی بر اهمیت اجرای حکم قلع‌وقمع ساخت‌وساز غیرمجاز اشاره کرد و افزود: در سال جاری تعداد 112 فقره احکام قضایی به جای مانده را اجرا کردیم.

لازم به ذکر است شماره های 1504و 139 برای امداد جنگل و مرتع استان آماده پاسخگویی به شهروندان است./