تازمانی که چشم‌ها و پاهایم یاری کنند عکاسی را رها نمی‌کنم/عکاس خبری باید عاشق کار باشد
تازمانی که چشم‌ها و پاهایم یاری کنند عکاسی را رها نمی‌کنم/عکاس خبری باید عاشق کار باشد
عکاسان برتر جشنواره ملی فلامینگو در گفت و گو با ما درباره عکاسی گفتند.

به گزارش ندای تجن- بهمن ماه سال جاری مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی فلامینگو در شهرستان بهشهر برگزار شد.

پس از برگزاری مراسم با دو نفر از برگزیدگان گفت‌وگو کردیم.

ابراهیم فلاح یکی از برگزیدگان جشنواره ملی فلامینگو  متولد  سال 1342 ساکن روستای پرکوه دینه سر ساری است.

فلاح فعالیت خود به‌عنوان عکاس خبری را از سال 59 آغاز کرد و تاکنون در چندین رتبه شامل؛ نفر نخست جشنواره ملی عکس بانوی ایرانی، نفر سوم جشنواره رسانه ای خزر در سال جاری ،شایسته تقدیر نخستین جشنواره ملی عکس «راه و همراه» و..را کسب کرده است.

نمونه عکس ابراهیم فلاح که در جشنواره رتبه آورد

وی به عکاسی بسیار علاقه‌مند است و می‌گوید تا زمانی که چشمان و پاهایم یاری کنند عکاسی را رها نمی‌کنم.

این هنرمند عقیده دارد افراد علاقه‌مند به یادگیری عکاسی به‌صورت علمی همراه باتجربه این کار را انجام دهند. چون باید از هنر دیجیتال اطلاع داشته باشند و باتوجه‌به اینکه عکاسی عشق می‌خواهد لازم است در کنار استعداد هنری، صبر، حوصله و دقت داشته باشند.

فلاح درباره عکاسی در طبیعت این‌طور توضیح می‌دهد: عکاسی در طبیعت زمان خاص خود را نیاز دارد و گاهی لازم است صبح زود برای عکاسی برویم بنابراین نیاز به علاقه و حوصله فراوان دارد.

وی به بیان خاطرات خودپرداخت: نخستین باری که عکس گرفتم با 85 تومان دوربین خریدم و زمانی که عکس گرفتم فیلم را باز کردم و دیدم نور خورد و خراب شد فکر کردم  دوربین خراب بود که دوباره به فروشگاه رفتم و فروشنده بهم توضیح داد که کارم اشتباه بود.

از راست:مهدی محبی پور-ابراهیم فلاح- ولی پور مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست مازندران

این هنرمند ادامه می‌دهد: در چند مکان شاگردی کردم از سال 63 پروانه کسب در رشته  عکاسی را دریافت کردم و از سال 79تاکنون عضو هیات مدیره اتحادیه عکاسان بودم که به تازگی جای خود را به جوانان دادم

این هنرمند به جوانان می‌گوید من هنوز پیر نشدم و دوست دارم عکاسی کنم.

مهدی محبی پور یکی  دیگر از برگزیدگان جشنواره ملی فلامینگو از ساری در جشنواره شرکت کرد، در سال 61 به دنیا آمد و در رشته مکانیک مقطع فوق‌دیپلم تحصیل‌کرده است.

محبی پور علاقه‌مند به عکاسی است برای همین به سمت این شغل رفت و به مدت 10 سال سابقه عکاسی حرفه‌ای دارد؛ او در جشنواره‌های متعدد داخلی مانند فجر که سه دوره برتر شد و جشنواره‌های خارجی، مانند برنده جائزه نشان سال جهان در ۲۰۲۲ از انگلستان،جشنواره آگورا اسپانیا ۲۰۲۳ در بخش عکاسی خبری ،نفر اول جشنواره سیه نا ایتالیا در بخش عکاسی حیات وحش ۲۰۲۲

نفر برگزیده جشنواره سیه نا ۲۰۲۳ و برنده جایزه افتخار این جشنواره،نفر دوم جشنواره آب ایتالیا ۲۰۲۳،نفر برتر و تقدیر شده جشنواره بارتر انگلستان در بخش تغییرات اقلیمی ۲۰۲۲،عکاس برتر و نفر اول در جشنواره ۳۵آواردز روسیه۲۰۲۲ در عکاسی خبری و…را کسب کرده است.

نمونه عکس مهدی محبی پور که در جشنواره رتبه آورد

وی عقیده دارد که عکاس خبری باید عاشق کار باشد و عکاسی خبری به‌تنهایی درآمد به‌حساب نمی‌آید و بیشتر هزینه دارد.

این هنرمند برگزاری جشنواره فلامینگو را فرصتی برای دیدن اتفاقات این منطقه می‌داند و پیشنهادش برای حفاظت از محیط‌زیست این است که هر چقدر دخالت انسانی در محیط‌زیست  کمتر شود طبیعت راحت‌تر خود را ترمیم می‌کند؛ اما دخالت سبب شد که طبیعت امکان بازیابی خود را از دست می‌دهد.