تامین ۴۰۰ هزار تن گندم مصرفی در مازندران
تامین ۴۰۰ هزار تن گندم مصرفی در مازندران
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران از تامين ۴۰۰ هزار تن گندم مصرفی استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

ندای تجن- عباسعلی وفائی نژاد امروز در تور رسانه ای اصحاب رسانه سیلوی دولتی مازندران در نکا با اشاره به اینکه در راستای منويات مقام معظم رهبري و سیاست های حمایتی دولت از تولید محصولات کشاورزی در کشور و با اجرای طرح خرید تضمینی محصولات استراتژیک، اظهارکرد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران در سال جاری بیش از ۱۴۱ هزار تن محصول همچون گندم،کلزا،سویا و برنج پر محصول از کشاورزان مازندرانی خریداری کرد.

افزایش بیش از ۷۰ درصد خرید تضمینی گندم در سال جاری 

وی ادامه داد: گندم با توجه به حجم وسیع مزارع آن در استان و خرید ۲۷۱ هزار تن از این محصول طی ۳ سال گذشته و افزایش ۷۲ درصدی میزان خرید در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۸ هزار تن سهم خرید تضمینی به این اداره کل اختصاص داده شد.

وفائی نژاد همچنین تصریح کرد: با افزایش ۳ برابری نرخ تضمینی نسبت به سال ۱۴۰۰ در سال جاری بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی محصولات استراتژیک به کشاورزان استان پرداخت شد که محصول گندم با پرداختی بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال سهم عمده مازندران است.

۱۸۰ هزار تن گندم وارد سیلوهای مازندران شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: در سال جاری همزمان با افزایش ۴۲ درصدی خرید تضمینی گندم در استان نسبت به سال گذشته و تامين ۱۱۸ هزار تن گندم از طریق خرید تضمینی استان،بالغ بر ۱۸۰ هزار تن گندم نیز از تولید سایر استان ها و بیش از هزار تن گندم خارجی وارد سیلوهای استان مازندران شد.

وی از تامين ۴۰۰ هزار تن گندم مصرفی استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به تامین گندم از طریق حمل ریلی،گفت: در سال جاری بیش از ١١٤ هزارتن گندم برای مصرف استان از طریق خطوط ریلی حمل و وارد سیلوی مرکزی استان شد.

وفائی نژاد خاطرنشان کرد: سیاست استفاده از خطوط ریلی برای جابجایی کالاهای اساسی با توجه فراهم بودن امکان تخلیه گندم در سیلوی نکا موجب کاهش هزینه‌های جابجایی ،کالا کاهش بار ترافیکی جاده ها کاهش تصافات جاده ای ، آلایندگی کمتر، کاهش هزینه‌های سوخت و سرعت عمل در ورود کالا به استان می‌شود.

بیش از ۷۵ هزار تن روغن خام به کارخانجات استان فروخته شد

وی با اشاره به تامین و توزیع کالاهای اساسی،افزود: در سال جاری براساس مجوزهای صادره از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به منظور تنظیم بازار کالاهای اساسی در استان و در راستای تامین مواد اولیه روغن خام کارخانجات تولید کننده روغن خوراکی ، بیش از ۷۵ هزار تن روغن خام به کارخانجات تصفیه و تولیدی روغن خوراکی فروخته و تحویل شد که این امر ضمن افزایش روند تولید موجبات کاهش قیمت تمام شده آن شد‌.

فروش ۴ هزار و ۷۰۰ تن شکر تنظیم بازاری به خریداران 

وفائی نژاد ادامه داد: مقدار روغن خام آفتابگردان در سال جاری در شرایطی به خریداران تحویل شد که فروش روغن خام براساس روند کاهشی قیمت در بازار جهانی انجام گردیده بدین صورت که فراخور کاهش قیمت روغن در بازار، نرخ فروش روغن خام نیز تعدیل گردید و از افزایش قیمت روغن در بازار جلوگیری و موجب کاهش روند تورمی گردید. همچنین در سال جاری حدود ۶ هزارتن برنج و ۴۷۰۰ تن شکر تنظیم بازاری براساس مجوزهای صادره از سوی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران به خریداران معرفی شده از سوی جهاد کشاورزی استان فروخته شده است.

وی به خرید تضمینی گندم با رطوبت بالا در مناطق کوهستانی مازندران و تامين گندم و آرد مورد نیاز مصرفی استان اشاره کرد و افزود: در مازندران سالانه بطور متوسط ۳۸۴ هزار تن آرد معادل ۴۵۰ هزار تن گندم مصرف می شود که این گندم می بایست از طریق سایر استان ها و خارج تامین گردد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران به درجه بندی کارخانجات آردسازی اشاره و اظهار داشت: به منظور ارتقای کیفیت و سلامت آرد و نان در استان و همچنین افزایش بهره وری و میزان تولید کارخانجات آردسازی ، اداره کل غله استان به همراه سایر دستگاه‌هاي اجرایی عضو کارگروه آرد و نان استان اقدام به بازدید ، امتیازدهی و درجه بندی کارخانجات آردسازی با توجه به سنجش شاخصه های ذخیره سازی ، وضعیت بهداشتی تجهیزات و امکانات نمود که از ۲۱ کارخانه در حال فعالیت تعداد ۶ کارخانه موفق به احراز امتیاز عالی و درجه یک گردیده و تعداد ۱۰ کارخانه با احراز امتیاز خوب و درجه ۲ و تعداد ۵ کارخانه با درجه ۳ درجه بندی شدند.

۶۸۰‌ واحد خبازی ساری به عنوان پایلوت اجرای طرح درجه بندی 

وفائی نژاد در خصوص درجه بندی نانوایی ها، گفت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران به همراه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد مازندران به منظور کاهش ضایعات نان و تولید نان ،ماکول اقدام به اجرای طرح درجه بندی واحدهای خبازی کرد که ۶۸۰ واحد خبازی شهرستان ساری به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب گردیده و در حال تکمیل می باشد.
وی ادامه داد: در این طرح واحدهای تولید نان از نظر وضعیت ،بهداشتی وضعیت تجهیزات و ماشین آلات، مساحت آموزش و مهارت ،خباز محل نگهداری آرد و نهایتا کیفیت محصول تولیدی (نان) مورد ارزیابی قرار میگیرد که اخبار تکمیلی آن پس از اجرای کامل این طرح منتشر خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در حوزه پدافند غیر عامل و زیر ساخت و توسعه مراکز ذخیره سازی،خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر ، بازسازی و تجهیز انبارهای کالاهای اساسی شهرستان‌هاي فریدونکنار و بابل شامل ۲ باب انبار ۲۰ هزار تنی و یک باب انبار ۵ هزار تنی با اعتبار بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران انجام و کارهای اجرایی آن به اتمام رسیده و در حال بهره برداری می باشد.

ایجاد و ساخت مخازن ذخیره سازی روغن خام خوراکی در نکا 

وی به ایجاد و ساخت مخازن ذخیره سازی روغن خام خوراکی در شهرستان نکا اشاره کردوگفت: با عنایت به ضرورت تامین ظرفیت ذخیره سازی استراتژیک کالاهای اساسی به عنوان یکی از اهداف و برنامه های محوری و اساسی در سطح ملی و تکالیف مقرر و برنامه های ابلاغی در خصوص واردات روغن خام نباتی از بنادر شمالی کشور و کمبود ظرفیت ذخیره سازی در استان مازندران و همچنین به منظور کاهش در هزینههای مربوط به اجاره مخازن و ذخیره سازی بخش خصوصی ، احداث مخازن ذخیره سازی روغن خام بخش (دولتی از نیازهای ضروری و مهم استان میباشد بدین منظور حسب پیگیری‌های متعدد و مستمر صورت گرفته از سوی این اداره کل و شرکت بازرگانی دولتی ایران کار مطالعات اولیه و تهیه طرح و نقشه های اجرایی ، انجام مطالعات و آزمایشات ژئوتکنیک و مکانیک خاک و همچنین اخذ مجوز لازم از محیط زیست انجام پذیرفته و پیگیریهای لازم جهت اخذ مجوز نهایی شورای اقتصاد و تامین اعتبار لازم به منظور اجرایی نمودن پروژه احداث مخازن ذخیره سازی روغن خام خوراکی به ظرفیت ۲۵ هزار تن در مجتمع سیلوی شهید میرزاپور نکا از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در حال انجام می باشد.

لزوم احداث انبار ذخیره سازی کالاهای اساسی در غرب مازندران 

وفائی نژاد با تاکید به ضرورت احداث انبار ذخیره سازی کالاهای اساسی در غرب استان مازندران،تصریح کرد:تامین، ذخیره سازی و توزیع به موقع کالاهای اساسی و استراتژیک یکی از اهداف و برنامه های محوری و از موضوعات بسیار مهم و ضروری در سطح ملی می.باشد عدم وجود انبار یا مراکز ذخیره سازی مناسب بخش دولتی در غرب استان مازندران، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز این منطقه شامل آرد ، برنج ، قند ، شکر ، روغن که عمدتاً از مناطق شرقی و مرکزی استان با فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتر صورت میگیرد در مواقع اضطراری،حوادث غیر مترقبه و شرایط نامناسب جوی با چالش جدی همراه کرده و قطعاً تبعات اجتماعی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در خصوص سیاست های حمایتی دولت در خصوص بازار برنج،گفت: در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از کشاورزان به منظور رونق بخشی به بازار برنج کشور نسبت به عقد ۳۰ قرارداد با تشکل های صنفی شالیکوبی داران و تعاونی روستایی استان برای خرید انواع برنج پرمحصول همچون ندا و شیرودی از کشاورزان مازندرانی که سال گذشته در انبار مانده بود،اقدام کرد.

  • منبع خبر : صدای نکا-سمیه کریمی