برگزاری نمایشگاه با هدف تقویت اعتماد به نفس کودکان /نقاشی کودکان ارزش محتوایی بالایی دارد
برگزاری نمایشگاه با هدف تقویت اعتماد به نفس کودکان /نقاشی کودکان ارزش محتوایی بالایی دارد
لواسانی معتقد است نقاشی کودکان دارای ارزش محتوایی بسیار بالایی بوده و لازم است به همه کودکان فرصت و امکانات لازم برای تجربه این مسیر و نقاشی‌کردن داده شود تا جدا از انتخاب رشته‌ی تحصیلی آنها برای آینده، با بسترسازی مناسب خلاقیت و استعداد هنری آن‌ها شکوفا شود و در تمام مراحل زندگی‌شان برای حل مسئله و آرامش ذهنی و فکری آن‌ها مؤثر واقع شود.

به گزارش ندای تجن- سیده فاطمه «مونا» لواسانی، کارشناس هنرهای تجسمی، مؤسس و مدیریت آموزشگاه آزاد هنری ماهتوو مربی هنر دبستان غیردولتی اندیشه ۲ است.

چند روز پیش مهمان نمایشگاه نقاشی «هنرکده ماهتو» که با همکاری «شهربازی مجتمع تجاری تفریحی دنیای آرزو ساری» در محل این مجتمع برگزار شد، بودیم.

گفت‌وگوی کوتاهی با سیده فاطمه لواسانی انجام دادیم که در متن زیر می‌خوانید:

از چه سنی فعالیت هنری خود را آغاز کردید و آیا خانواده در علاقه‌مندی شما به هنر نقش داشته است؟

من همانم، دلداده‌ی هنر، دلباخته‌ی رنگ‌ها، هنر و جایگاه آن از زمان کودکی همواره برایم باارزش و قابل‌تقدیر بود؛ اما باتوجه‌به شرایط خانواده که بسیار علاقه‌مند به رشته ریاضی یا تجربی بودند بنده به سمت رشته ریاضی سوق داده شدم و با اصرار به‌صورت هم زمان علاوه بر شرکت در کنکور رشته ریاضی، در کنکور هنر هم امتحان دادم.

بعد از امتحان کنکور چطور شد؟

 در هر دو رشته ریاضی و هنر قبول شدم؛ ولی بعد از شرکت در آزمون دوم دومرحله‌ای هنر با اصرار فراوان با افتخار دانشجوی کارشناسی هنرهای تجسمی دانشگاه شهید چمران اهواز شدم و پس از ورودم به رشته هنر، پدر و مادرم مشوق اصلی‌ام برای ادامه این مسیر بودند و آرامش این دورانم را مدیون همراهی آن‌ها هستم.

به‌خاطر دارم  مادرم همیشه تأکید می‌کرد که در  رشته موردعلاقه‌ام بهترین باشم،   از اینکه در این رشته تحصیل کردم و فعالیت دارم بسیار خرسند و خوشحالم و در طول این سال‌ها حتی لحظه‌ای از انتخابم پشیمان نشدم

فعالیت هنری کار باارزشی است چون زاییده استعداد همراه با تلاش یک انسان برای خلق‌کردن هست، به نظرتان جایگاه هنر هم اکنون در جامعه چگونه است، آیا به ارزش اصلی خود رسیده است؟

از زمانی که انسان را می‌شناسیم به همان میزان هنر را در کنار او می‌بینیم، نیاز انسان امروز به هنر از دیرباز وجود داشته و از جمله نیازهایی است که استدلال ندارد؛ چون هر انسان با هر سطح از فرهنگ و اندیشه به این مسئله واقف است، بشر در طول کل تاریخ حیات اجتماعی‌اش هیچ‌وقت بدون هنر زندگی نکرده و از آغاز زندگی تا به امروز همراه انسان رشد کرده و هر روز جایگاه بیشتری نسبت به قبل پیدا می‌کند؛ ولی به نظر من هنوز جایگاه اصلی‌اش را در مدارس و جامعه پیدا نکرده است.

روزمرگی‌های انسان بدون هنر خسته‌کننده و بی‌روح است و هنر از دیرباز نقش و جایگاه بسیار مؤثری در زندگی انسان داشته است، مهم‌ترین اثر هنر، تأثیر است و اگر هنر پویایی و ماندگاری نداشته باشد موفق نخواهد بود، امروزه هنر نقش مثبت فراوانی در خیلی از بخش‌ها و حوزه‌ها بر عهده گرفته، اشتغال‌زایی گسترده از طریق رشته‌های مختلف هنری به وجود آمده و هنردرمانی در خیلی از جوامع به‌عنوان یک الگو و معیار موردتوجه و اجرا قرار گرفته است.

کلیپ نمایشگاه را در تصویر زیر ببینید:

نمایشگاه نقاشی را با چه هدفی برگزار کردید؟

نمایشگاه را با اهداف تقویت روحیه، اعتمادبه‌نفس و آشنایی  هنرجویان با موقعیت نمایشگاهی و فضای اجتماعی گسترده‌تر برگزار کردیم و خدارو شکر در طول این سه روز شاهد  افزایش انگیزه آنها در طول این مسیر بودم و خدارو شاکرم که پس از ازدواجم همیشه همسرم مشوق اصلی‌ام بوده و برای اوج‌گرفتن و پیشرفت همواره با من همکاری داشت.

در پایان سخنی دارید، بفرمایید:

 در پایان باید اضافه کنم که کودک با نقاشی احساس و درونیات خود را بیان می‌کند، نقاشی تنها وسیله تشخیص و  ناسازگاری کودک نیست؛ بلکه برای آرامش کودکان یک نوع خاصیت درمانی دارد،  نقاشی کودکان دارای ارزش محتوایی بسیار بالایی بوده و لازم است به همه کودکان فرصت و امکانات لازم برای تجربه این مسیر و نقاشی‌کردن داده شود تا جدا از انتخاب رشته‌ی تحصیلی آنها برای آینده، با بسترسازی مناسب خلاقیت و استعداد هنری آن‌ها شکوفا شود و در تمام مراحل زندگی‌شان برای حل مسئله و آرامش ذهنی و فکری آن‌ها مؤثر واقع شود.

اسامی هنرجویان نمایشگاه هنرکده ماهتو به این شرح است:

یاس نصیری-آوا بابایی-دل آرا شهناسی- الیکا خاکسار- روناک ایزدی- آرمیتا علیزاده- نرگس علیزاده- مانلی حسین نژاد- امیرعلی حکیمی- ترمه رضی- کارن کاشی پور- سما جعفرزاده- پارمیدا اصغری- مانلی ایزدی –