گرامی‌داشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار و بیان چند نکته آموزشی
گرامی‌داشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار و بیان چند نکته آموزشی

ندای تجن- روزها و ساعت‌ها و دقایق و ثانیه‌ها گذشت تا بار دیگر به‌روز ۱۷ مردادماه به  یاد شهید زنده‌یاد محمود صارمی  باخبرهایی از فداکاری‌ها واگاهی‌هایی که این زنده‌یاد برای مردم وطن خویش داشت می‌رسیم و به نام روز خبرنگار نام گرفت. به یاد  خبرنگارانی که در راه روشنگری از جان ومال خود دریغ نکردند […]

ندای تجن- روزها و ساعت‌ها و دقایق و ثانیه‌ها گذشت تا بار دیگر به‌روز ۱۷ مردادماه به  یاد شهید زنده‌یاد محمود صارمی  باخبرهایی از فداکاری‌ها واگاهی‌هایی که این زنده‌یاد برای مردم وطن خویش داشت می‌رسیم و به نام روز خبرنگار نام گرفت.

به یاد  خبرنگارانی که در راه روشنگری از جان ومال خود دریغ نکردند و امروز در بین ما نیستند   وزنده باد بر خبرنگارانی که با جان‌ودل در این راه باارزش قدم برمی‌دارند.

با آمدن روز خبرنگار شور و حال خاصی بر پا می‌شود یک سال با همه خبرهای تلخ‌وشیرین گذشت، چه روزها و شب‌هایی که بافکر خبر، گزارش، حادثه و… به شیرینی یا تلخی از ذهن ما خطور کرد و حال چگونه می‌توان بیان این لحظات و ترسیم از هرآنچه بر من خبرنگار می‌گذرد با چند کلمه و در چند جمله تمام کرد.

به‌راستی کاری سخت و ناممکن است؛ اما آنچه باعث می‌شود جوهر بر روی کاغذ آغشته شود به‌خاطر احترام، علاقه و عشق به این حرفه اثرگذار است. گویا ادای دینی است که  پاکی قلم زیبایی آن را دوچندان خواهد کرد و مسئولیت با ارزشی که بر دوش ماست بسیار قابل‌اهمیت است وگاهی نجواهای عارفانه و عاشقانه‌هایی است  با خدای خودم که چگونه تحمل  کنم هرآنچه که می‌بینم و می‌شنوم و باید به تحریر دراورم. خدایی که خود بزرگ‌ترین خبر هستی را باخرد و به‌دست‌آوردن دانش در اختیار همه بندگان خود قرار می‌دهد. الهی دانش ما، نگاه ما، قضاوت ما همه در این حرفه مقدس به بهترین شکل رقم زده شود.

در خاتمه به ذکر نکاتی که دکتر اکبر کریمی مدرس ارتباطات رسانه برای خبرنگاران به یادگار گذاشت، می‌پردازیم باشد ادامه‌دهنده این راه باارزش باشیم.

  • تولید محتوایی که مخاطب را زنده نگه می‌دارد

توصیف یونسکو از سواد رسانه‌ای در کنار سواد عاطفی، سواد اجتماعی، سواد دینی و دین گرایی بدین معنا که همه ادیان نیاز به یک دین دارند.

اثرگذاری  و الگوی رسانه‌ای

نقش خبرنگار در به‌هم‌ریختن ساختار ذهنی

مهمترین کارایی تبلیغات برجسته سازی است.

بنابر فرمایش امام (ره)  روابط‌عمومی روح یک سازمان است *

شناخت افکار عمومی، تکنیک انتشار، شوک به مخاطب.

در عرصه خبرنگاری فقط به خبر آوردن ختم نمی‌شود؛ بلکه به‌خاطر روشنفکری که باید خبرنگار داشته باشد برای هدایت افکار عمومی (آگاهی، محتوا، نحوه انتشار)

هوشمند بودن خود آدمی یعنی چه چیزی را از چه طریقی و به چه میزان واز چه پیامی به دست بیاوریم. (برده کسی نباشیم)***در خاتمه نوشته‌هایتان طلوع حقیقت ونشان دردهای کسانی است که نمی‌توانند بگویند و فریادشان بی‌صداست.

✍️زینت موسوی‌پور

هماهنگ‌کننده در برگزاری نشست خبرنگاران با دکتر اکبر کریمی مدرس ارتباطات رسانه حجت‌الاسلام محسن  قبادیان مسئول بسیج رسانه شهرستان سوادکوه