دستاوردهای شهید فخری‌زاده راه میانبر را در کاربردهای صنایع دفاعی ایجاد کرد /لزوم تقویت تعامل دستگاه‌های اجرایی در حوزه پژوهش/علوم انسانی پیشگام در جشنواره شهید فخری‌زاده
دستاوردهای شهید فخری‌زاده راه میانبر را در کاربردهای صنایع دفاعی ایجاد کرد /لزوم تقویت تعامل دستگاه‌های اجرایی در حوزه پژوهش/علوم انسانی پیشگام در جشنواره شهید فخری‌زاده

ندای تجن- احمد وحیدی چهارشنبه شب در دومین جشنواره ملی و پژوهشی شهید فخری‌زاده که در سالن همایش اتاق بازرگانی استان مازندران برگزار شد، افزود: شهید فخری زاده با وجود بزرگی، گمنام است. وی با ذکر این نکته که خارجی ها از این شهید به نام پدر هسته‌ای نام می برند و این اصلأ گذاف […]

ندای تجن- احمد وحیدی چهارشنبه شب در دومین جشنواره ملی و پژوهشی شهید فخری‌زاده که در سالن همایش اتاق بازرگانی استان مازندران برگزار شد، افزود: شهید فخری زاده با وجود بزرگی، گمنام است.

وی با ذکر این نکته که خارجی ها از این شهید به نام پدر هسته‌ای نام می برند و این اصلأ گذاف نیست، ادامه داد: در سال های پس از انقلاب نقاط بلندی توسط شهدا در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران رقم خورده است.

وزیر کشور تصریح کرد: شهید فخری زاده حدود ۲۰ سال هدف اصلی رژیم صهیونیستی بوده است.

وی ادامه داد: خانواده شهید فخری زاده را که همراهی تمام و کمال با این شهید داشته اند باید همواره محترم نگاه بداریم.

وحیدی با بیان این که شهدای بزرگی در مراتبی مورد هدف دشمنان بوده و هستند، گفت: شهید فخری زاده از ابتدای سال های عمرش مبارز واقعی علیه دشمنان بوده است. مرتبه علمی و مبارزاتی شهید فخری زاده با این عظمت در گمنامی است.

شهید فخری زاده مدیریت علمی و همه جانبه داشت

وزیر کشور، شهید فخری زاده را بسیار باهوش و با درایت توصیف کرد و توضیح داد: مدیریت علمی از ویژگی شهید فخری زاده بوده است. وی چنان مدیریت همه جانبه و ارزشمندی داشت که دیگر دانشمندان و استادان دانشگاه را به درستی مدیریت می کرد.

وحیدی بیان داشت: شهید فخری زاده ضمن اینکه دانشمندی برجسته بود، مدیریت برجسته ای نیز داشتند. این ظرفیت در محیط علمی بسیار مهم و اساسی است.

وی گفت: روحیه فلسفی، عرفانی، تبحر علمی و مدیریت برجسته و محصول محور در وجود این شهید جمع بوده است.

به گفته وزیر کشور، پژوهش شهید فخری زاده در صنایع دفاعی کاربردی و راهبردی نقش محوری داشته است، به طوری که با یک محصول جدید معادلات قدرت را برهم‌ زد و به همین دلیل مورد هدف دشمن قرار داشت.

وی ادامه داد: دستاوردهای شهید فخری زاده راه میانبر را در کاربردهای صنایع دفاعی ایجاد کرد.

وحیدی با ذکر این نکته که شهید فخری زاده ارادت ویژه به رهبر معظم انقلاب داشت و رهبر انقلاب نیز ایشان را بسیار دوست و گرامی می داشتند، گفت: شهید فخری زاده الگوی عملی در کاربردی شدن پژوهش هاست.

وزیر کشور برگزاری جشنواره پژوهشی شهید فخری زاده را مهم و ستودنی توصیف کرد و گفت: شادی رسیدن به نتایج علمی و پژوهشی در جشنواره پژوهشی شهید فخری زاده نعمتی بزرگ است که باید تداوم یابد.

وحیدی با تاکید بر این که باید از دولت هوشمند به دولت متفکر و تمدن ساز برسیم، گفت: یعنی بدنه دولت باید اهل فکر باشد و شناخت از ظرفیت های بزرگ نیروی انسانی در بدنه دولت ضروری است. باید از نیروهای انسانی دانشمند و نخبه دستگاه های اجرایی استفاده کرد.

وی ادامه داد: حیات دولت به جریان فکری قوی علمی توسعه ای وابسته است؛ ترکیب تجربه، عمل و توجه به علم نوین و پیشرفته، دولت را قوی می کند.

وزیر کشور تصریح کرد: این که ۲۵ هزار مقاله پژوهشی از کارمندان به جشنواره ملی شهید فخری زاده ارسال شود، فرصت بسیار مناسبی برای شناخت کارمندان نخبه است.

وحیدی با اشاره به این که شهید فخری زاده پژوهش را در عمل کاربردی کرده است، گفت: تشخیص نظام مسایل و ارایه راهکارهای عملی و علمی در بدنه دولت نیاز امروز کشور است و وزارت کشور از این نوع جشنواره حمایت همه جانبه می کند.

دانشمند شهید محسن فخری زاده از جمله مجاهدان انقلاب بود که ترجیح داد تا گمنام بماند و به جای کسب شهرت و مقام، متعهدانه در راه پیشرفت علمی ایران اسلامی به‌ویژه در عرصه‌های دفاعی گام بردارد.

وی همواره عمر پربرکت خویش را در راه دفاع از این مرز و بوم صرف کرد و در این راستا، در دوران دفاع مقدس نیز پابه‌پای دیگر رزمندگان اسلام، به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و تجربیات این دوران را سرلوحه خدمت و تلاش برای پیشرفت کشور قرار داد.

لزوم تقویت تعامل دستگاه های اجرایی در حوزه پژوهش

سید محمود حسینی پور نیز در دومین جشنواره پژوهشی شهید فخری زاده ضمن اشاره به اینکه، امروز همه به شخصیت بی‌نظیر علمی و پژوهشی جهان اسلام شهید فخری زاده که در طول حیات شان با پژوهش‌های علمی قدرت جهان‌ اسلام را در دنیا افزایش دادند واقف هستند، اظهار کرد: اگر امروز نتانیاهو “قصاب غزه” و نخست وزیر رژیم صهیونسیتی در سازمان ملل تنها از یک نفر اسم‌ می‌برد این معنی را دارد که با علم نمی‌شود با گلوله برخورد کرد.

وی با بیان اینکه پیام این همایش این است که امروز صدها نفر با پژوهش‌های علمی راه شهید فخری زاده را دنبال می‌کنند، افزود: دین اسلام از آغاز تاکنون براساس اسناد معتبر، اهل پژوهش بوده است.

این مسئول تصریح کرد: شخصیت منحصر بفرد شهید سلیمانی همیشه معادلات را برهم می‌زد که جای خالی شان حس می‌شود.

حسینی‌پور با قدردانی از روحیه انقلابی و منش علمی احمد وحیدی، وزیر کشور افزود: ارتباط و تعامل دستگاه‌های اجرایی در حوزه پژوهش می‌بایست تقویت شود؛ هر چند در معاونت توسعه مدیریت و منابع، پیام وزیر کشور را دریافت کردیم و امسال برای دومین بار این همایش اما به‌صورت ملی برگزار شد که استقبال قابل توجهی از این همایش صورت گرفت.

نماینده عالی دولت در مازندران، یادآور شد: پژوهش برای رسیدن به قله علم و ایجاد مرجعیت باید تلاش کند که سال گذشته اولین اقدام عملیاتی با تشکیل پژوهشکده علمی با همکاری معاونت عمرانی و دانشگاه نوشیروانی انجام شد. همچنین با محوریت رییس دانشگاه مازندران هفت کارگروه علمی را برای اجرایی شدن فرمان رهبری با حضور هفت رییس دانشگاه که رییس این 7 کمیته شدند در سال گذشته ایجاد کردیم.

حسینی پور گفت: شهید فخری‌زاده در دوران حیات منشاء تحولات بودند و بعد از آن جامعه را به‌سمت این تحولات کشاندند که در سال آینده برکات زیادی از جشنواره پژوهشی شهید فخری زاده را مشاهده خواهید کرد.

استاندار مازندران تاکید کرد: شهید فخری‌زاده در کسوت کارمندی به فعالیت پژوهشی پرداخت که برای جامعه کارمندی ما پیام دارد و می بایست از ظرفیت خانواده کارمندی برای توسعه کشور و استان استفاده کنیم.

علوم انسانی پیشگام در جشنواره شهید فخری‌زاده

امید محبی نیز در ادامه ضمن اشاره به اینکه شهید فخری‌زاده سال‌ها در گمنامی به سر می‌برد و اجر مجاهدتش را با شهادت ‌گرفت، اظهار کرد: این جشنواره در راستای قدردانی از مقام این شهید برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف از مقاله نویسی کمک به حل مسائل کشور است و مقالات پژوهشی باید دارای راه‌حل‌های مهم برای حل مشکلات کشور باشد.

محبی تصریح کرد: مشکلات دانشگاه‌ها از نسل دوم دانشجویان شروع شد که دانشگاه نسل چهارم باید حل مشکلات کشور برایش دغدغه باشد و پژوهشگران برای کارآفرینی و جامعه بهتر باید حل مسئله کنند.

معاون استاندار مازندران افزود: پژوهش نقطه عطف برای حل مسائل کشور است و در حال حاضر پژوهش در مسیر درست خود قرار ندارد و پژوهش در بخش خصوصی نیز در بهتر شدن تولید تاثیرگذار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران با بیان اینکه امسال برای اولین بار سامانه جشنواره پژوهشی و ملی شهید فخری زاده با کمک وزیر کشور طراحی شد، گفت: ۳ هزار و ۹۳۸ نفر در این جشنواره شرکت کردند و ۲۵ هزار و ۲۹۵ آثار پژوهشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۴۰.۶ مشارکت کنندگان دارای مدرک تحصیلی دکتری بودند و ۴۳ درصد شرکت کنندگان سنوات خدمتی شان یک تا ۱۰ سال است و علوم انسانی با ۵۳.۲ درصد بیشترین فراوانی را میان شرکت کنندگان داشته‌اند.

لازم به ذکر است در پایان از برگزیدگان همایش تقدیر شد.

  • منبع خبر : استانداری