پایان رویای اینترنت در ۶۳ روستای مازندران
پایان رویای اینترنت در ۶۳ روستای مازندران
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران از اتمام طرح فیبر نوری در ۲ شهرستان ساری و سوادکوه خبرداد و گفت: با اجرای این طرح مشکل ضعف آنتن دهی و پوشش تلفن همراه در ۶۳ روستای این شهرستان ها برطرف شده است

به گزارش ندای تجن- اسماعیل اعزی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران برای حل مشکل این روستاها ۹۵ کیلومتر فیبر نوری با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال اجرا کرد تا از طریق این سیستم نوین زیرساختی ارتباطات، مشکل در این بخش مرتفع شود.

وی ادامه داد: همچنین سه هزار و ۵۰۰ خانوار از خدمات اجرای فیبر نوری در مناطق روستایی این ۲ شهرستان برخوردار شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران با اشاره به آغاز عملیات اجرایی حفاری و لوله گذاری فیبر نوری در برخی شهرستان های استان، گفت : هم اکنون این طرح در شهرستان های آمل، بابل ، نکا، نور و رامسر شروع شد که طول اجرای طرح در این مناطق ۳۱۰ کیلومتر است.

وی افزود: فیبرگذاری در این شهرستان ها با تعریف ۹۰ طرح در حال انجام است که ۴۵۰ میلیارد ریال برای آن اعتبار در نظر گرفته شد.

اعزی ابراز امیدواری کرد که این طرح های فیبر نوری در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد تا مشترکان از خدمات این طرح ها برخوردار شوند.

وی همچنین از ایجاد ۵۳ سایت تلفن همراه به بستر انتقال امن و پایدار در مازندران خبر داد و گفت : ۱۷۰ روستای این پنج شهرستان با جمعیتی افزون بر ۱۷ هزار خانوار زیر پوشش اینترنت پرسرعت و با کیفیت قرار گرفتند و به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران ادامه داد: شبکه فیبر نوری اغلب برای مناطق و روستاهایی استفاده می شود که این مناطق با مشکل آنتن دهی ضعیف مواجه هستند و یا اینکه به دلیل حضور پرتعداد مشترکان نیاز به افزایش پهنای باند دارند.

وی گفت: این استان جزو مناطق گردشگرپذیر به شمار می رود و آخرهفته مشترکان همواره با مشکل آنتن دهی ضعیف مواجه هستند که اجرای این میزان فیبر نوری می تواند بخش بیشتری از این مشکلات را برطرف کند.

اعزی با اشاره به اینکه در بخش اینترنت تلفن ثابت مشکلاتی داریم، افزود: میزان سرعت اینترنت بستگی به فاصله مصرف کننده تا آخرین مرکز دارد، یعنی به واسطه اینکه خدمات اغلب مشترکان بر بستر کابل مسی است، اگر این فاصله افزایش پیدا کند، سرعت کاهش می یابد، بنابراین برای رفع این مشکل، تجهیزات به فیبرنوری مجهز می‌شود.

وی مزیت استفاده از فیبر نوری را افزایش سرعت شبکه و کیفیت بالای آن عنوان کرد و ادامه داد: اجرای فیبر نوری به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد که هر سال بر اساس اعتبارات موجود و طبق اولویت، در مناطق مختلف کشور، انجام می‌شود.