مانور تمرینی آموزشی وزارت نیرو با مخاطره سیل و طوفان در نیروگاه نکا برگزار شد
مانور تمرینی آموزشی وزارت نیرو با مخاطره سیل و طوفان در نیروگاه نکا برگزار شد
مانور آموزشی تمرینی وزارت نیرو درمنطقه مرکزی شمال همزمان با سایر شرکت­‌های صنعت آب و برق استان مازندران در نیروگاه شهیدسلیمی نکا برگزار شد.

 به گزارش ندای تجن-دبیر پدافند غیر عامل و مدیریت بحران شرکت مدیریت تولید برق نکا با اعلام این خبر افزود: به منظور شناسایی میزان اثر­بخشی و کارایی برنامه های آمادگی، هم افزایی و مبادله دانش و تجارب بین اعضای شرکت ­کننده، افزایش توان و مهارت در مواجهه باحوادث غیرمترقبه، برآورد کیفی و کمی تجهیزات و امکانات و نیازمندی ها و ایجاد آمادگی برای مقابله با سیل و طوفان ، مانور آموزشی تمرینی وزارت نیرو درمنطقه مرکزی شمال همزمان با سایر شرکت­‌های صنعت آب و برق استان مازندران در نیروگاه شهیدسلیمی نکا برگزار شد.

هادی اصغری گفت: در سناریوی این مانور، باد و طوفان با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت منطقه ساحلی نیروگاه را درنوردیده و سبب سقوط و افتادن درختان تنومند و ورود سیلاب به جاده دسترسی ورودی گردیده طوریکه عملا تردد جهت حضور پرسنل و تانکرهای سوخت رسانی قطع شد و طی بازدید میدانی توسط گروه عملیاتی ایمنی و آتش نشانی انسداد راه و حجم بالای آسیب دیدگی گزارش شد.

   در ادامه با اعلام وضعیت زرد جلسه مدیریت بحران به منظور توجیه مسئولین و سرگروه ها و هدایت نمودن کلیه تانکرهای سوخت رسان به خارج نیروگاه و جلوگیری از ورود خودروی جدید و ترافیک احتمالی انجام شد و با اعلام وضعیت قرمز امور حراست مبادرت به بستن درب های نیروگاه نمود.

واحد ایمنی و آتش نشانی نیز پس از دریافت خبر آتش سوزی در مسیر جاده در محل جنوبی مخزن 70 هزار مترمکعبی جنب استخر سیمانی پیش تصفیه خانه، خودروی پیش­­رو را جهت بررسی ماهیت و شدت حریق و مقدار خسارت احتمالی به محل اعزام نمود.

  در ادامه مدیر بحران با دبیر پدافند غیرعامل، معاونین، مدیر حراست، سرگروه امداد و نجات، فرمانده گردان بیت المقدس و … در خصوص خبر رسیده از سوی سرگروه آتش نشانی تماس گرفته و امور حراست با همکاری گردان بیت المقدس حلقه های حفاظتی پیرامونی نیروگاه را تقویت و حلقه های حفاظتی از واحدهای بخار و مخازن سوخت و نقاط حساس و کور را شکل داد و نیروهای حراست و بسیج در محل های برنامه ریزی شده مستقر و به حالت آماده باش درآمدند.

وی ادامه داد: با توجه به مسدود بودن مسیر جاده اصلی و منتهی به نیروگاه سیکل ترکیبی و ورودی محل آتش سوزی، با درخواست کمک رسانی از گروه عملیاتی واکنش سریع جهت بازگشایی مسیر، عملیات پاک سازی و قطع و جابجایی درختان با تجهیزات و خودروهای لجستیکی انجام شد و گروه آتش نشانی در محل آتش سوزی درخصوص کنترل و مهار آتش اقدام به اطفای حریق نمود و یکی از کارکنان که دچار سوختگی شده بود به محل بهداری انتقال داده شد.

در ادامه به جهت وسعت حریق و حجم دود ناشی از آتش سوزی، یکی از پرسنل ایمنی و آتشنشانی دچار خفگی و کمبود اکسیژن گردید که به بهداری منتقل شد. همزمان باگزارش سرگروه ها از میزان خسارت، از مدیریت بحران با شورای تامین استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی شهرستان نکا برای کمک و امداد رسانی درخواست کمک می شود و نیروی انتظامی در محدوده بیرون و داخل نیروگاه مستقر و ضمن حفاظت از حریم شرکت به برقراری نظم و تردد خودروها با همکاری حراست مبادرت ورزید.

    در ادامه مسیرخاکی برای رفع انسداد مسیر دسترسی که باعث تجمع سرویس کارکنان و تانکرهای سوخت رسان شده بود ایجاد شد و با پیدا شدن یکی از کارکنان از زیرآوار توسط سگ زنده یاب سازمان هلال احمر، مصدوم پس از مداوای اولیه در بهداری به مراکز درمانی انتقال داده شد.

اصغری افزود: درادامه عملیات قطع و جمع آوری تنه و سرشاخه ها­، گزارش اعلان حریق نوع  Aو افتادن درخت در محل جنوب شرقی واحد 4 مسیر دسترسی انبار مرکزی و واحد نقلیه را مسدود نمود که همکاران مسیر را باز نمودند و با فراخوانی، گروه عملیات آتش نشانی شهرداری نکا مبادرت به اطفای حریق نمود.

  در پایان گروه پاکسازی اقدام به عادی سازی محیطی نمود و با گزارش سرگروه امداد و نجات از میزان خسارات انسانی و بررسی دلایل آتش سوزی توسط گروه HSE و ارائه گزارش دبیر به مدیر بحران وضعیت موجود توسط مدیر بحران به مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گزارش شد و با نواختن آژیر و اعلام وضعیت سفید همکاران در محل یادمان شهدا حضور یافتند و مدیر بحران از همه شرکت­ کنندگان در مانور تقدیر و تشکرنمود.