نگاهي به نقش سازمان‌ها و نهادها دراجراي طرح عفاف و حجاب
نگاهي به نقش سازمان‌ها و نهادها دراجراي طرح عفاف و حجاب
بيشترين وظايف براي آموزش و پرورش ، نيروي انتظامي و وزارت فرهنگ و ارشاد هرکدام 21 وظيفه و براي سازمان ورزش و جوانان 18 وظيفه تعيين شده است ، در کنار سازمانهايي مثل وزارت بهداشت و درمان ، ستاد امر به معروف و نهي از منکر، سازمان ميراث فرهنگي و … براي سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز9 وظيفه در نظر گرفته شده است.

ندای تجن- در یادداشت زیر به نقش سازمان‌های مختلف درباره حجاب و فرهنگ سازی آن در جامعه توجه شده است.

سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان يکي از دستگاه متولي امر عفاف و حجاب نقش موثري در اجراي بهينه اين طرح در جامعه دارد.

رعايت موازين مربوط به حجاب و عفاف در جامعه موضوعي است که هم در قرآن مجيد بکرات بر آن تاکيد شده و هم شرع بر آن حکم داده است، قانون گذار نيز در ماده 638 قانون مجازات اسلامي براي کساني که رعايت آن را ناديده مي گيرند ، جرم انگاري کرده است.

بعنوان نمونه سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور از نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي يکي از 26 سازمان متولي امر حجاب و عفاف مي باشد .

شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بهمن ماه سال 1376 با توجه به احکام شرعي و قوانين موضوعه و عرف رايج و نياز جامعه که رعايت حجاب خواسته عموم مردم مي باشد، اصول و مباني روش هاي اجرايي گسترش فرهنگ و عفاف را در 16 بند براي سازمان هاي ذي ربط تدوين کرد.

پس از آن در مرداد ماه سال 84 نيز راهبردهاي گسترش فرهنگ عفاف از سوي اين شورا به تصويب رسيد و در راستاي آن 26 دستگاه اجرايي از جمله سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان متولي امر عفاف و حجاب در کشور معرفي شدند.

بيشترين وظايف براي آموزش و پرورش ، نيروي انتظامي و وزارت فرهنگ و ارشاد هرکدام 21 وظيفه و براي سازمان ورزش و جوانان 18 وظيفه تعيين شده است ، در کنار سازمانهايي مثل وزارت بهداشت و درمان ، ستاد امر به معروف و نهي از منکر، سازمان ميراث فرهنگي و … براي سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز9 وظيفه در نظر گرفته شده است.

اما در اين ميان با توجه به برنامه ريزي هايي که از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي دستگاه هاي ذيربط شده است ، ظاهرا اين دستگاهها در رابطه با اجراي طرح هاي عفاف و حجاب در خواب غفلت بسر مي برند. بطوري که موضوع بدحجابي و بعضا حتي کشف حجاب در جامعه به معضلي جدي تبديل شده که موجب اعتراض مردم مسلمان کشور بويژه خانواده هاي معزز شهدا شده است.

اين درحالي است که نيروي انتظامي به عنوان متولي اجراي قانون در اجراي طرح حجاب و عفاف در برخورد با هنجارشکنان و متخلفان تنها مانده است .

سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان سازماني که وظيفه هماهنگي و راهبري نظام برنامه ريزي در استانها را در چارچوب نظام برنامه ريزي کشور برعهده دارد، بجاي اينکه با مداخله هاي بموقع ، هماهنگي ديگر سازمانها و ادارات ، ابلاغ چارچوب وظايف سازمانها در خصوص عفاف و حجاب ، ابلاغ مصوبات و تصميمات شوراي انقلاب فرهنگي به ادارات و دستگاههاي ذيربط ، راهبري امور توسعه مديريت و سرمايه انساني ، نظارت و ارزشيابي جامع مديريت عملکرد اعم از برنامه ها ، سياست ها ، فرآيندها ، فعاليت ها و پروژه ها در سطح استان و بررسي اخبار رسانه ها و سايت هاي اطلاع رساني مانند سازمانهاي ديگردر اين رابطه ساکت و يا غافل مانده است.

در صورتي که غفلت سازمانهاي تاثيرگذاري مثل سازمان مديريت و برنامه ريزي موجب سکوت و غفلت ديگر سازمانهاي متولي امر و بي تفاوتي مسئولان اين سازمانها نسبت به موضوع حجاب و عفاف مي شود.اما مقوله اجراي طرح عفاف و حجاب موضوعي است که نياز به اقدامات پايه اي و آموزشي با مشارکت و مداخله همه ادارات ذيربط و با هماهنگي ، يکپارچگي و برنامه مدون و جامع دارد.

در اين زمينه سازمانهاي آموزشي مثل آموزش و پرورش و سازمان تبليغات اسلامي مي توانند بيشترين نقش را در دروني کردن موضوع حجاب با گسترش وجدان و مباني اخلاقي داشته باشند ، و اين فرايند به برنامه اي منسجم و مناسب نياز دارد. برنامه اي علمي و موثر بر انديشه و تفکر نوجوانان و جوانان بويژه از جنس بانوان تا اين گروه از بدو امر و از پايه بر اساس وجدان بر موضوعات اخلاقي پايبند بوده و رعايت حجاب را با فکر خود پذيرفته و داوطلبانه به آن گرايش يابند.

البته اگر موضوع حجاب از درون افراد پذيرفته شود ، بجاي استفاده از رفتار سلبي و توان انتظامي براي اعمال قوانين در اين زمينه ، افراد خودجوش به رعايت آن ترغيب شده و ديگر نياز به استفاده از قوانين بازدارند و شيوه هاي سلبي و صرف هزينه هاي اضافي نمي باشد.

درکنار همه  عوامل اجتماعي،سياسي،اقتصادي و فرهنگي ، نياز به هماهنگي ، بسيج و سازماندهي همه ادارات مي باشد ، و البته اين هماهنگي در استان ها بر عهده سازمان مديريت و برنامه ريزي مي باشد،در اين صورت شاهد اتفاقات خوبي در جامعه در رابطه با موضوع حجاب و عفاف خواهيم بود.

در پايان اميد است که همه سازمان هاي ذيربط در خصوص عفاف و حجاب متحدانه پاي کار بوده و با پيگيري ها و انجام به موقع وظايف خود و ارائه بموقع آموزش کودکان و نوجوانان و آشنايي اين گروه با موازين اخلاقي و وجداني حجاب و تاثيرات مثبت آن در زندگي ، افراد از گرايش به بدجابي و کشف حجاب خودداري کرده وشاهد جامعه اي پاک و عاري از بدحجابي باشيم.