تماشای تکه‌های ابر و زمین سرسبز در تور رسانه‌ای به چهاردانگه ساری/معرفی روش‌های جدید کشت گلخانه‌ای
تماشای تکه‌های ابر و زمین سرسبز در تور رسانه‌ای به چهاردانگه ساری/معرفی روش‌های جدید کشت گلخانه‌ای
اصحاب رسانه مازندران در توری رسانه ای از برخی پروژه های جهادکشاورزی مازندران بازدید کردند.

به گزارش ندای تجن–  ساعت ۷صبح روز شنبه 20خردادماه است، هوا به واسطه بارانی که روز گذشته باریده، ملایم‌تر شده است.

سازمان جهادکشاورزی مازندران به مناسبت هفته گرامی داشت جهاد کشاورزی برنامه تور بازدید رسانه‌ای ترتیب داده که به همراه همکاران سوار بر اتوبوس می شویم تا به سمت چهاردانگه حرکت کنیم.

بخش چهاردانگه شامل ۳ دهستان گرماب، چهاردانگه و پشتکوه است که شهر کیاسر به‌عنوان مرکز بخش با جمعیت ۳ هزار و ۳۸۴ نفر در قالب ۱ هزار و ۸۴ خانوار در فاصله ۶۸ کیلومتری شهر ساری قرار دارد .

 تعداد روستاهای بخش چهاردانگه  ۱۰۹ روستا، آبادی، مکان و مزرعه دارای کد است که ۱۴ آبادی و مزرعه خالی از سکنه و ۹۵ روستا دارای سکنه است

بر اساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۱۷ هزار و ۳۷۶ نفر در قالب ۶ هزار و ۳۵ خانوار به‌صورت دائم و ثابت در بخش چهاردانگه سکونت دارند که این تعداد در فصل‌های بهار و تابستان به ۵۰ هزار نفر هم می‌رسد.

.بخش چهاردانگه دارای تنوع آب‌وهوایی بسیاری است که در کنار تاریخ کهن این منطقه و آثار طبیعی، مانند چشمه سورت، آب‌بندان الندان، جنگل‌های هیرکانی جاذبه‌های خوبی برای گردشگران دارد.

اراضی مستعد کشاورزی در منطقه با مساحت حدود ۱۶ هزار و ۶۴۰ هکتار است که همین موضوع شرایط خوبی برای تولید محصولاتی از قبیل برنج، گندم، جو، حبوبات، صیفی‌جات و انواع سیاه ریشه را فراهم کرده است.

  در سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ تن برنج، ۵ هزار و ۸۲۵ تن گندم، ۹ هزار و ۱۵۰ تن جو و ۳ هزار تن انواع صیفی‌جات با دستان زحمتکش مردم در اراضی کشاورزی تولید شده است.

هوای چهاردانگه گرم بود و شرجی، صبحانه را در اداره جهادکشاورزی بخش چهاردانگه می خوریم،

چه منظره زیبایی، ابرهای تکه تکه در آسمان با دشت سرسبز و تپه‌های خاکی نمای زیبایی برای جذب گردشگر در چهاردانگه دارد.

گه‌گاهی زمینی کشاورزی و گله‌ای از دام گوسفند و اسبی تنها، در کنار صدای زیبای پرندگان توجه ما را به خود جلب می‌کند.

باغ گیلاس و هلو  ناصر سالاری یکی از باغداران اراضی شیبدار روستای تلمادره مقصد نخست ماست.

سالاری درباره باغ خود، گفت:مساحت باغ ما 15هکتار است و درختان ۷ساله هستند،اینجا زمین پدری است که نسل به نسل به دست ما رسید.

این باغدار افزود:از زمین استفاده نمی کردیم تا اینکه اداره جهادکشاورزی به ما پیشنهاد داد که به شما تسهیلات پرداخت می کنیم تا باغدارای قطره‌ای راه بیاندازید، ما هم این کار را انجام دادیم.

در حال حاضراز هر هکتار 35تن محصول برداشت می کنیم اما در دو سال اخیر به دلیل شرایط جوی کمی برداشت ضعیف شده است چون درختان به اندازه کافی آب نخوردند که بار بدهند.

با دعوت آقای سالاری مهمان گیلاس‌های خوشمزه باغ می شویم و شروع به چیدن و خوردن می کنیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساری درباره برگزاری تور رسانه‌ای در بخش چهاردانگه این طور توضیح داد:هدف از اجرای این تور ارائه گزارش قسمتی از عملکرد بخش سازمان جهادکشاورزی در این منطقه است.

اسماعیل علوی افزود:از سال 92در راستای احداث باغ در اراضی شیبدار ، باغ‌هایی شکل گرفت تا اراضی که قابل کشت و صرفه اقتصادی نداشتند به سمت تولید سیاه ریشه حرکت کنند.

در واقع با این اقدام درآمد باغدار نیز افزایش یافت و توسعه گیاهان دارویی و گل محمدی در اراضی شیبدار گسترش یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در ادامه به توضیح درباره باغات وظرفیت‌های استان پرداخت.

احسان عباسپور افزود:مساحت باغات استان 158هزار هکتار است که این مقدار 3.5میلیون تن محصول برداشت می‌شود.عمده محصولات نیز مرکبات و کیوی است به طوری که میان 2.6تا 2.9میلیون تن مرکبات و میان 200تا 220تن نیز کیوی تولید می شود.

وی با بیان اینکه نتوع اقلیمی استان سبب شد تا کشت انواع محصولات سردسیری تا کنار ساحل را در مازندران داشته باشیم، ادامه داد:همین موضوع سبب تنوع در باغات استان شد و در سال جاری 2هزار و 200هکتار توسعه باغات را داشتیم.

این مسئول گفت:18هزار هکتار اصلاح و احیای باغات موجود را داشتیم که 1.3میلیارد از محل اعتبار اصلاح و احیا تسهیلات پرداخت کردیم و در حال حاضر مساحت کل باغات در اراضی شیبدار 33هزار هکتار است.

معاون جهادکشاورزی مازندران با اشاره به هزینه کرد 2.8میلیاردتومان برای توسعه باغات در اراضی شیبدار استان، افزود:از محل اعتبارات استان نیز 700میلیون تومان هزینه شد، در سال جاری 50هزار هکتار سطح زیر کشت در بخش توسعه گلخانه داشتیم که در حال حاضر 510هکتار گلخانه موجود است.

عباسپور به ارائه تسهیلات برای توسعه گلخانه‌ها به ارزش 1.8میلیارد تومان ، اشاره کرد.

وی در پاسخ به سئوالم درباره  راه اندازی گلخانه هیدروپونیک ، گفت:این نوع گلخانه که به صورت آب کش است نیازی به خاک ندارد.

البته کشت آکواپونیک نیز روش جدید گلخانه‌ای است که نوع تلفیقی کشت گیاهان با پرورش ماهی است، در واقع از بستری که در زیراستخر ماهی به وجود می آید برای تغذیه گیاه استفاده می شود؛ این نوع کشت معمولا به گیاهان و گل‌های گران قیمت اختصاص دارد .

در روستای حسین آباد شهرستان بهشهر تولید گل ارکیده به همراه پرورش ماهی داریم.

سیستم کشت NFT نیز روش جدیدی است که ریشه گیاه در داخل آب قرار می گیرد و صفحه مشبکی روی آب است که آب را با کود غنی سازی می کنند و گیاه پرورش می یابد.

تقریبا بیشتر اقلام سبزی‌ها را می توان با این نوع کشت پرورش داد.

به گزارش ندای تجن- بنا بر اهمیت موضوع کشاورزی این گزارش در چند قسمت منتشر می شود.

عکس را از خبرگزاری فارس با نام خانم هدا کاشی پور دریافت کردیم.