روز جهانی بهداشت با شعار سلامت من،حق من
روز جهانی بهداشت با شعار سلامت من،حق من
روز جهانی بهداشت World Health Day هر سال در روز ۷ آوریل (۱۹ فروردین ۱۴۰۳) هم‌زمان با روز تأسیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) گرامی داشته می‌شود. شعار روز جهانی بهداشت ۲۰۲۴ «سلامت من، حق من» انتخاب شده است.

ندای تجن- به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی بهداشت هر سال به منظور افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت جهانی و برجسته کردن اهمیت سلامت برگزار می‌شود. سازمان جهانی بهداشت «WHO» یک سازمان مستقل است که زیر نظر سازمان ملل متحد برای ترویج مسائل مرتبط با سلامت در سطح جهان فعالیت می‌کند.

روز جهانی بهداشت ۱۴۰۳ + متن شعار World Health Day ۲۰۲۴

تاریخچه روز جهانی بهداشت

در مورد روز جهانی بهداشت، ابتدا باید در مورد ایجاد سازمان جهانی بهداشت به‌طور کلی صحبت کرد. در دسامبر ۱۹۴۵، مقامات برزیل و چین پیشنهاد ایجاد یک سازمان بین‌المللی بهداشت را دادند که فراگیر و کاملاً مستقل از هر قدرت دولتی باشد. سال بعد در نیویورک، در جولای ۱۹۴۶، اساسنامه سازمان بهداشت جهانی تصویب شد. این قانون اساسی در هفتم آوریل ۱۹۴۸ به اجرا درآمد، زیرا ۶۱ کشور برای تأسیس سازمان غیردولتی توافق نامه امضا کردند.

به عنوان یکی از اولین اقدامات رسمی WHO، روز جهانی بهداشت تعیین شد. نخستین بار در ۲۲ ژوئیه ۱۹۴۹ این روز انتخاب شد اما تاریخ آن بعداً به هفتم آوریل، روز تأسیسWHO، برای تشویق مشارکت دانش آموزان تغییر یافت.

از سال ۱۹۵۰، هر سال موضوع متفاوتی برای این روز و توسط مدیرکل فعلی WHO بر اساس پیشنهادات دولت‌ها و کارکنان عضو انتخاب می‌شود. روز جهانی بهداشت فرصتی جهانی برای تمرکز بر مسائل مهم بهداشت عمومی فراهم می‌کند که جامعه بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

روز جهانی بهداشت ۱۴۰۳ + متن شعار World Health Day ۲۰۲۴

شعار روز جهانی بهداشت ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴ مصادف با هفتادوششمین سالگرد تأسیس WHO است و شعار «سلامت من، حق من» به عنوان موضوع روز جهانی بهداشت انتخاب شده است که بر حقوق اساسی بشر شامل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اطلاعات با کیفیت تاکید دارد.

آمارهای سازمان جهانی بهداشت

۷۰ درصد کارکنان اجتماعی و بهداشتی زن هستند.

۶.۶ میلیون نفر از کودکان سراسر جهان به دلیل سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ضعیف می‌میرند.

۸۰۰ زن هر روز به دلیل عوارض بارداری جان خود را از دست می‌دهند.

۸.۴ میلیارد دلار که برای هالووین در سال ۲۰۱۸ هزینه شده است که این مبلغ بیش از آن چیزی است که جهان برای مبارزه با مالاریا هزینه می‌کند.

۲۱۹۵ کودک در سراسر جهان بر اثر اسهال می‌میرند.

۱۰.۲ میلیون نفر در آمریکا از سلامت روان و اختلالات اعتیاد رنج می‌برند.

روز جهانی بهداشت ۱۴۰۳ + متن شعار World Health Day ۲۰۲۴