نگاهی کوتاه به اتفاق ماست‌پاشی
نگاهی کوتاه به اتفاق ماست‌پاشی
ما می‌توانیم از طریق همکاری با نهادهای فرهنگی جریان‌ساز و همفکری  لازم، زمینه ایجاد گفت‌وگو و تعامل میان اقشار مختلف مردم با عقاید مختلف را فراهم کنیم تا بتوانیم در کنار پذیرش رفتار و کردار مخالف نظر خودمان، رفتار مشروع و مورد پذیرش جامعه را به یکدیگر بیاموزیم.

به گزارش ندای تجن. چند روز پیش فردی در داخل سوپرمارکتی در منطقه شاندیز مشهد سطل ماست را بر سر دو بانو که یکی از آنان حجاب نامناسب داشته است، خالی کرد.

این تصویر که توسط دوربین سوپرمارکت ضبط شده است، در فضای مجازی منتشرو به‌کرات از سوی مردم بازنشر داده شد.

در برخورد با این موضوع گروه‌های مختلف مردم واکنش‌های متفاوتی داشتند، دسته‌ای با لبخند و مسخره‌کردن از آن گذر کردند.

یک گروه آن را دوباره بازنشر کردند و آن مرد حمله‌کننده به دو بانو را مورد سرزنش و عتاب قرار دادند و دسته‌ای نیز اقدام آن مرد را مورد تأیید قرار دادند و به‌نوعی اقدام آتش‌به‌اختیار برای حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و مبارزه با بدحجابی مطرح کردند.

برخی نیز اقدام همه این افراد را مورد نکوهش قرار دادند آنان بر این باور هستند که هم اقدام آن بانو که شئون اسلامی را رعایت نکرد، هم آن مرد حمله‌کننده و هم آن مغازه‌دار برای انتشار فیلم ناپسند بوده است.

حال پس از گذشت چند روز خبری از مراجع قضایی منتشر شده است که با همه این عوامل برخورد قانونی صورت‌گرفته است.

سوپر مارکت که به دلیل حجم انتشار فیلم توسط مراجع قضایی پلمپ شده بود، فک پلمپ شد و مردم نیز خرید از آن را شروع کردند.

البته صاحب مغازه گفته است که او فیلم دوربین را در فضای مجازی منتشر نکرده است.

در این چند روز صبر کردیم تا ببینیم موضوع به کجا می رسد و مراجع قضایی چه تصمیمی می گیرند؛ موضوع نیز تا حدودی بازگشایی شده و براساس گزارش روابط عمومی دادستانی طرقبه ضمن دستور برای تحقیق در مورد چگونگی شکل گیری اصل ماجرا با دستور قضایی حکم جلب آن فرد به اتهام توهین عملی و اخلال در نظم و همچنین ۲ نفر خانم به اتهام ارتکاب فعل حرام به لحاظ تظاهر به کشف حجاب صادر شد.

به صاحب واحد صنفی که این اتفاق در آن رقم خورده بود نیز جهت رعایت اصول شرعی و قانونی وفق مقررات تذکرات لازم داده شده است.

در اینجا ما رسانه‌ها پس از تحلیل و بازگشایی ابعاد مختلف از سوی مراجع ذی‌صلاح قانونی می‌توانیم مباحث لازم را منتشر کنیم تا جامعه نیز متوجه شود که چه مسائلی پشت پرده این عمل بود.

ما می‌توانیم از طریق همکاری با نهادهای فرهنگی جریان‌ساز و همفکری  لازم، زمینه ایجاد گفت‌وگو و تعامل میان اقشار مختلف مردم با عقاید مختلف را فراهم کنیم تا بتوانیم در کنار پذیرش رفتار و کردار مخالف نظر خودمان، رفتار مشروع و مورد پذیرش جامعه را به یکدیگر بیاموزیم.

 وظیفه ما رسانه‌ها این است که با تحلیل و آگاهی‌بخشی به جامعه نسبت به جلوگیری از تکرار این موضوع اقدام کنیم.

برای تحلیل رفتار هر فرد نیز می توانیم ابعاد مختلف به وجود آورنده آن را مورد بررسی قرار دهیم، چون وقتی که فردی در یک محل عمومی به فرد دیگر با هر بهانه‌ای حمله می‌کند، دلایل خاص خود را دارد که در ابتدا باید دلایل و شرایط روحی و جسمی او در نظر گرفته شود.

در این صورت می‌توان نسبت به‌عمد یا غیرعمد بودن عملکرد فرد حمله‌کننده نظر داد و آن را تحلیل کرد.

ما می‌توانیم با انتشار نحوه برقراری ارتباط میان افراد با عقاید مختلف جامعه را نسبت به مهارت‌های زندگی آگاه کنیم.

هر کدام از ما می‌توانیم حداقل به خانواده خود سواد رسانه را بیاموزیم تا در آگاهی‌بخشی به جامعه سهیم باشیم.