به گزارش ندای تجن. اکرم شربتداران تولید و صادرکننده لباس و از اعضای هییت موسس بیمارستان کودکان ماهک در همایش نقش زنان مازندرانی در پاسداشت فرهنگ و کارآفرینی بومی که امروز صبح در محل سالن اجتماعات اداره کل تامین اجتماعی استان برگزار شد، گفت:کار آفرینی یک فرآیند شکل گیری و اجرای ایدههایی است که به منظور ایجاد یا توسعه یک کسب و کار جدید یا بهبود کسب و کارهای موجود است. در همین راستا زنان مازندرانی نقشی در حفظ و گسترش فرهنگ کار آفرینی بومی دارند .
وی افزود:بانوان با تکیه بر مهارتهای سنتی مانند صنایع دستی، کشاورزی، متخصصان محصولات محلی و کشاورزی روستایی نه تنها به اقتصاد خانواده کمک میکنند، بلکه الگوی غذایی نیز ارائه میدهند ومزایای جوامع محلی اند.
شربتداران ادامه داد:پشتکار، روحیه مشارکت و استفاده از ظرفیتهای طبیعی و فرهنگی منطقه، زنان مازندرانی را به پیشگامان توسعه بومی و رقابت هویت فرهنگی تبدیل میکند.
وی با بیان اینکه درموضوع حمایت از زنان مازندران با هدف حمایت از فرهنگ کار که توسط مسئولانی ایجاد شده است میتوانند از چند منظر بررسی کنند، ادامه داد:در سالهای اخیر، نقش زنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان مازندران به رنگ تر شده است.

این بانوی کارآفرین افزود:با توجه به اینکه استانهای دارای ظرفیت فراوان در کشاورزی، صنایع دستی و خدماتی مناسبی برای فعالیتها و خدمات کارآفرینی زنان دارند. با این حال، توسعه پایدار کار آفرین زنان نیازمند حمایت مسئولان و کارکنان دولتی است.
وی با اشاره به اینکه حمایت مسئولان از بانوان می تواند در حوزه های مختلف باشد، گفت:در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی از جمله آموزشهای دوران آموزشی، آموزشهای کارآفرینی، آموزشهای بازاریابی و مدیریت عالی، آموزشهای کارآفرینی ویژه زنان در مناطق روستایی و عشایری استانهای دارای محدودیت منابع و امکانات است.
شربتداران به موضوع ملاحظات مالی و اعتباری و فرصتهای شغلی کمتر برای طرح کار آفرینی زنان اشاره کرد و ادامه داد:برای حمایت از تعاونی زنان لازم است تا زیر ساختها و فضای کسب و کار فراهم وفرهنگ سازی و الگو برداری لازم صورت گیرد.

وی حمایت نهادی در همکاری بین اداره کل امور زنان و خانواده استانداری مازندران با سازمانهایی چون گردشگری و میراث فرهنگی وتوسعه سیاست های استانی برای ترویج در برند زنانه مازندران در بازارهای ملی و بین المللی را خواستارشد.
این بانوی کارآفرین چالش های این حوزه را شامل کمبود. نبود سرمایه اولیه و دانش فنی، نبود شبکه حمایتی موثر برای بازاریابی محصولات، نگاه سنتی به نقش زنان در برخی مناطق روستایی مطرح کرد.
وی پیشنهاد داد: تشکیل شورای کارآفرینی زنان مازندران با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، ایجاد پلتفرم آنلاین معرفی و فروش محصولات زنان در مازندران و اجرای برنامههای انگیزشی در مدارس و دانشگاه برای گسترش فرهنگ کارآفرینی بین دختران جوان میتواند راهبرد برونرفت از چالشهای موجود باشد.




