زهرا شجاعی: رد صلاحیت تمام زنان نگران کننده است / تفسیر شورای نگهبان از واژه رجل سیاسی تغییر کرده است
زهرا شجاعی: رد صلاحیت تمام زنان نگران کننده است / تفسیر شورای نگهبان از واژه رجل سیاسی تغییر کرده است

زهرا شجاعی رد صلاحت تمام نامزدهای زن در انتخابات ریاست جمهوری را نگران کننده توصیف کرد و گفت: شورای نگهبان در این دوره حتی حفظ ظاهر هم نکرده و ظاهرا لزوم بالا بودن درصد مشارکت مردم برای اعضای شورای نگهبان اهمیتی نداشته است. امروز فهرست نهایی نامزدهای انتخابات 1400 توسط ستاد انتخابات کشور اعلام شد […]

زهرا شجاعی رد صلاحت تمام نامزدهای زن در انتخابات ریاست جمهوری را نگران کننده توصیف کرد و گفت: شورای نگهبان در این دوره حتی حفظ ظاهر هم نکرده و ظاهرا لزوم بالا بودن درصد مشارکت مردم برای اعضای شورای نگهبان اهمیتی نداشته است.

امروز فهرست نهایی نامزدهای انتخابات 1400 توسط ستاد انتخابات کشور اعلام شد و در این فهرست، مانند دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری نام هیچ زنی در میان کاندیداها مشاهده نمی شود.

به هدفمان از حضور زنان در انتخابات رسیدیم

به گزارش ندای تجن- شب گذشته خبرگزاری فارس لیستی را تحت عنوان نامزدهای نهایی انتخابات 1400 منتشر کرد که در آن نام هفت چهره سیاسی مرد به چشم می خورد؛ فهرستی که امروز از سوی ستاد انتخابات کشور تایید و مشخص شد که از میان 592 داوطلب ریاست جمهوری که 40 نفر از آن را زنان تشکیل می دادند، شورای نگهبان تنها 7 نفر را احراز صلاحیت کرده است که البته هیچ کدام از آنها زن نیستند.

رد صلاحیت مجدد تمام زنانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بودند، یک بار دیگر امیدها نسبت به ارتقای جایگاه های مدیریتی بانوان را در میان فعالان حوزه زنان ناامید کرد؛ این در حالی است که در این دوره، زهرا شجاعی ، دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات شاخص‌ترین چهره سیاسی زنی بود که قصد داشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، اما حتی این فعال سیاسی باسابقه نیز در این دوره توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

زهرا شجاعی که برخی فعالان سیاسی زن بخصوص زنان اصلاح طلب، تایید صلاحیتش را برای جامعه زنان امیدآفرین می دانستند، در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که خودش چندان امیدی به تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان نداشت. او البته این را هم گفت که با وجود رد صلاحیت به هدف خود از نامزدی در این دوره از انتخابات رسیده است.

شجاعی در این باره توضیح داد: هدف گذاری ما از ورود به عرصه انتخابات در این مقطع، این بود که بتوانیم تفسیر عملی و کاربردی واژه «رجل سیاسی» را که در قانون اساسی درج شده است، از سوی شورای نگهبان داشته باشیم و فکر می کنم ما به این هدف خود دست پیدا کردیم.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب در این باره استدلال کرد: همین که سخنگوی شورای نگهبان و یکی دیگر از اعضای آن تاکید کردند که تفسیر آنها از واژه رجل سیاسی ، صرفا مردان نیستند و در این شورا پرونده نامزدهای زن نیز بررسی می شود، نشان می دهد که رویکرد این شورا در رد صلاحیت زنان به دلیل جنسیت آنها تغییر کرده است.

تفسیر شورای نگهبان از واژه رجل سیاسی تغییر کرده است

شجاعی البته در حالی این صحبت ها را مطرح می کند که مطالبات زنان در راستای ارتقای جایگاه های مدیریتی بسیار بیشتر از این است که صرفا تفسیر واژه رجل سیاسی از نظر شورای نگهبان عوض شود و در این میان، انتصاب وزیر زن در دولت بعدی کمترین خواسته ای است که فعالان حقوق زنان در این راستا دارند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب در این باره عنوان کرد: ما قائل به تدریج هستیم و هدف‌گذاری واقع بینانه ما نیز برای این مطقع، همین بود که شورای نگهبان تفسیر خود از واژه رجل سیاسی را عوض کند، تا در دوره های آتی راه برای زنان دیگر باز شود؛ چون در 42 سال گذشته تقریبا به جز ثبت نام نمادین زنده یاد اعظم طالقانی، شاهد برداشته شدن هیچ گام موثری در این زمینه نبودیم و حتی شورای نگهبان در تفسیری که در سال 96 از اصل 115 قانون اساسی ارائه داده بود، بازهم از واژه «رجل سیاسی» رفع ابهام نکرده بود.

این فعال سیاسی زن ادامه داد: همین که این دوره آقای طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان و آقای کدخدایی، سخنگوی این شورا تاکید کرده اند که هیچ کس را به دلیل جنسیت رد صلاحیت نمی کند، نشان می دهد که ما یک گام به جلو برداشته ایم. البته صبوری زنان زیاد است و اصولا همواره در طول تاریخ مبارزات خانم ها برای رسیدن به حقوشان زمان‌بر بوده است.

شورای نگهبان پرونده زهرا شجاعی را بررسی کرده بود

یک روز بعد از پایان زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، عباسعلی کدخدایی ، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که از میان 592 نامزد انتخابات ریاست جمهوری، صرفا 40 نفر از آنها شرایط تعیین شده در مصوبه شورای نگهبان را دارند و به همین دلیل، این شورا فقط پرونده این 40 نفر را بررسی خواهد کرد؛ البته آن طور که شجاعی می گوید، یکی از 40 پرونده بررسی شده، پرونده او بوده و بنابراین می توان گفت در انتخابات 1400 شورای نگهبان صلاحیت 39 مرد به همراه یک زن را بررسی کرده و در این میان، فقط صلاحیت هفت چهره سیاسی مرد را تایید کرده است.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب با تاکید بر این که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری زنان توانستند دو گام مثبت برای رسیدن به حقوقشان بردارند، عنوان کرد: یکی از این گام ها اذعان اعضای شورای نگهبان درباره تفسیر بدون جنسیت از واژه رجل سیاسی و گام دوم، درخواست جناح های سیاسی از نامزدهای زن برای ارائه برنامه بود و امیدواریم این گام ها زمینه ای را باز کرده باشد تا در دوره های بعدی نظام بتواند از سرمایه انسانی زنان استفاده کند.

البته وقتی از شجاعی پرسیدیم که آیا به نظر شما در سال 1404 یک زن نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد یا خیر می گوید گفت: حالا اگر 1404 هم نشود، امیدواریم در سال 1408 حتما نام یک زن در میان کاندیداهای نهایی باشد!

از رد صلاحیت خود خوشحالم!

شجاعی همچنین درباره احساسش از عدم احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان عنوان کرد: شخصا از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان ناراحت نیستم، چون من برای حضور در این عرصه اعلام آمادگی کردم، اما نظام در هر صورت تشخیص داد که من صلاحیت ندارم و همین موضوع باعث شد که یک بار از روی دوش من برداشته شود. بنابراین برای شخص خودم حتی از نظر قلبی خوشحالم.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب البته خروجی تصمیم شورای نگهبان برای عدم احراز صلاحیت مجدد زنان در انتخابات ریاست جمهوری را برای جامعه نگران کننده دانست و گفت: این موضوع ممکن است منجر به کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود و متاسفانه با این آرایش کاندیداها، خواسته مقام معظم رهبری درباره لزوم شکل گیری مشارکت حداکثری قطعا محقق نمی شود.

تمام 14 نامزد پیشنهادی جبهه اصلاحات رد صلاحیت شدند

در فهرست نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری نام هفت نفر به چشم می خورد که صرفا دو نفر از آنها یعنی محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی از نظر سیاسی، اصلاح طلب محسوب می شوند؛ این در حالی است که نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان پیش از شروع فرآیند ثبت نام نامزدهای انتخابات 1400، نام 14 نفر را به عنوان کاندیداهای پیشنهادی خود معرفی کرده بود که البته از میان آنها، 3 نفر از همان ابتدا از حضور در انتخابات انصراف دادند و 2 نفر دیگر یعنی شهیندخت مولاوردی و محمد رضا عارف هم با وجود ارائه برنامه اولیه، در انتخابات نام نویسی نکردند و جالب این که در ادامه شورای نگهبان تمام 9 نامزد ثبت نام کننده جبهه اصلاحات برای این دوره از انتخابات را رد صلاحیت کرد.

شجاعی ضمن انتقاد از این عملکرد شورای نگهبان گفت: آرایش نامزدهای انتخابات 1400 ما را به یاد دوره های انتخابات قبل از سال 76 می اندازد که در آنها فاصله بین کاندیدای اصلی و سایر رقبا آن قدر زیاد بود که کاملا می شد پیش بینی کرد که چه کسی پیروز انتخابات خواهد شد. تا جایی که من حتی یادم می آید در یک دوره، یکی از رقبای آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، خودشان گفتند که من به آقای هاشمی رای می دهم.

رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات با تاکید بر این که این سبک از برگزاری انتخابات صرفا نمایش دموکراسی است، عنوان کرد: اکنون در انتخابات 1400 فقط یک کاندیدای اصلی وجود دارد و سه نفر از نامزدهای دیگر نیز یا به نفع آن نامزد کنار خواهند رفت یا حتی اگر کنار نروند، آن قدر شناخته شده نیستند که رای قابل توجهی کسب کنند. بنابراین به نظر می رسد شورای نگهبان صرفا برای این که جنسش جور بشود، نام این چند نفر را در کنار کاندیدای اصلی قرار داده است.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب با بیان این که شورای نگهبان در این دوره حتی حفظ ظاهر هم نکرده است، عنوان کرد: بدون شک حضور افرادی مثل آقایان لاریجانی و جهانگیری که طرفداران زیادی دارند، باعث می شد که طرفداران آنها که جمع زیادی را تشکیل می دهند، در انتخابات شرکت کنند و رد صلاحیت این افراد نشان می دهد که لزوم بالا بودن درصد مشارکت مردم برای اعضای شورای نگهبان اهمیتی نداشته است.

رفتار شورای نگهبان  نقض حقوق شهروندی محسوب می شود

وی در پایان تصریح کرد: این رفتار شورای نگهبان علاوه بر این که نقض حقوق شهروندی محسوب می شود و ایجاد احساس ناامیدی در جامعه را به همراه دارد، موجب از بین رفتن بستر لازم برای شکل گیری مشارکت حداکثری در انتخابات خواهد شد؛ موضوعی که نه تنها برای کشور ما آثار منفی بین المللی به همراه دارد، بلکه در داخل کشور نیز شکاف بین دولت و ملت را افزایش می دهد./رکنا